30 years of the Škoda Felicia
De Škoda Felicia werd in oktober 1994 geïntroduceerd als een moderne vijfdeurs hatchback opvolger van de Favorit. Zes maanden later volgde de praktische estate variant. Het was de eerste auto die werd ontwikkeld in samenwerking met de Volkswagen Group na de bundeling van de krachten met Škoda in 1991. Tussen 1994 en 2001 werden meer dan 1,4 miljoen Felicia-modellen geproduceerd, waarbij de auto ook succes boekte in de autosport.
Op 26 oktober 1994 vond de wereldpremière van de Škoda Felicia plaats op de iconische Karelsbrug in Praag. De productie van het nieuwe model was al in september begonnen in de Vrchlabí-fabriek, waarbij de Mladá Boleslav-fabriek op 17 oktober 1994 volgde. De Felicia werd de eerste auto die werd ontwikkeld nadat de Volkswagen Group in 1991 een belang in Škoda verwierf, gebruikmakend van zijn technologie en componenten. Dat gaf Škoda toegang tot de uitrusting en motoren van de Groep, evenals moderne veiligheids- en comfortfuncties, wat bijdroeg aan het opmerkelijke commerciële succes van de Felicia.
Een nieuw tijdperk
Het Felicia-modelassortiment is voortgekomen uit een uitgebreide modernisering van de vorige Škoda Favorit. De Felicia had een nieuw ontwerp, waarbij de vijfdeurs hatchback 40 mm langer en 15 mm breder was dan de Favorit, wat ook de bagageruimte met 21 liter verhoogde tot een totaal van 272 liter.
De basismotor was een 1.289 cc benzine viercilinder, verkrijgbaar in twee vermogens (40 kW en 50 kW). In 1995 werden een krachtigere 1.6 MPI-motor (55 kW) en een 1,9 D-dieselmotor met natuurlijke aanzuiging (47 kW) geïntroduceerd. Dankzij nauwe samenwerking met de Volkswagen Group werden tijdens de hele productie moderne functies in de Felicia geïntroduceerd, waaronder ABS, tot vier airbags, stuurbekrachtiging, airconditioning, een boordcomputer, verwarmde voorstoelen en lederen bekleding. De Škoda Felicia werd in 1994 uitgeroepen tot Auto van het Jaar in Tsjechië.
Verschillende varianten: praktisch en leuk
In juni 1995 werd het assortiment carrosseriestijlen uitgebreid met het praktische estate-model, dat 4.205 mm lang is en 447 liter bagageruimte biedt. In augustus 1995 begon de Kvasiny-fabriek met de productie van utility-versies – de Pickup en Vanplus. Bovendien werden op basis van de Pickup meer dan 4.000 eenheden van de Škoda Felicia Fun geproduceerd voor recreatieve doeleinden. Dit unieke voertuig, in zijn kenmerkende gele kleur, had een onconventionele 2+2 zitopstelling, met een uitklapbare bank op het bed van de vrachtwagen voor achterpassagiers.
In februari 1998 werd een grote facelift geïntroduceerd, waarbij het exterieur van de auto werd afgestemd op de ontwerptaal van Škoda in die tijd, die was vastgesteld door het grotere Octavia-model (in productie sinds 1996). Met deze update nam de lengte van de Felicia toe met 28 mm, of 32 mm voor de estate-versie, en werden ook nieuwe carrosseriekleuren en extra uitrustingsopties geïntroduceerd.
Speciale edities en autosportsucces
Gedurende zijn carrière werd de Škoda Felicia aangeboden in verschillende speciale versies en edities. In 1995 werd de top-of-the-range Laurin & Klement trimlijn voor het eerst geïntroduceerd met dit model. Een jaar later werd de speciale editie van Atlanta uitgebracht ter ere van de Olympische Zomerspelen. Andere opmerkelijke edities waren Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family en Mystery, de laatste met een motief gebaseerd op de Praagse astronomische klok. Toen de laatste Škoda Felicia in juni 2001 van de productielijn rolde, bereikte het totale aantal geproduceerde eenheden een indrukwekkende 1.401.489 voertuigen.
De Felicia bewees zijn robuustheid, duurzaamheid en veelzijdigheid ook in de autosport en nam tussen 1995 en 1997 deel aan het World Rally Championship, waar hij regelmatig bovenaan het algemeen klassement stond. De Škoda Felicia Kit Car werd aangedreven door 1,3, 1,5 en later 1,6-liter viercilindermotoren, waarbij de laatste door het Škoda Motorsport-team werd afgesteld om tot 174 pk te leveren. In de loop van zijn rallycarrière kreeg de Škoda Felicia Kit Car een reputatie voor betrouwbaarheid en uitstekende handling – net als zijn standaard productietegenhangers, die tot op de dag van vandaag trouw blijven dienen.