Bestuurderloos parkeersysteem Mercedes-Benz en Bosch gecommercialiseerd
Mercedes-Benz en Bosch hebben een belangrijke mijlpaal bereikt op weg naar autonoom rijden: de Duitse Federal Motor Transport Authority (KBA) heeft hun volledig geautomatiseerde parkeersysteem goedgekeurd voor gebruik in de P6-parkeergarage van APCOA op de luchthaven van Stuttgart. Het is hiermee de eerste volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie ter wereld volgens SAE Level 41 die is goedgekeurd voor commercieel gebruik. De technologische vooruitgang van geautomatiseerd rijden speelt een sleutelrol in de mobiliteit van de toekomst. Voertuig en infrastructuur nemen de rij- en manoeuvreertaken over: in plaats van kostbare tijd te besteden aan het zoeken naar een parkeerplaats en parkeren in krappe parkeergarages, kan de bestuurder zich aan andere zaken wijden.
“De eerste goedkeuring ter wereld voor het gebruik van onze volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie, ontwikkeld samen met onze technologiepartner Bosch, toont aan dat leiderschap in innovatie en 'Made in Germany' hand in hand gaan”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop. “Na de introductie van ons Level 3-systeem DRIVE PILO, gaan we binnenkort met onze INTELLIGENT PARK PILOT een Level 4-systeem voor parkeren aanbieden – en dat allemaal nog dit jaar. Hiermee laten we onze klanten concreet zien hoe technologie het leven gemakkelijker kan maken en kostbare tijd kan besparen.”
De technologie achter bestuurderloos parkeren
Rijd de parkeergarage in, stap uit en stuur het voertuig naar de parkeerplaats door op de smartphone-app te klikken – de geautomatiseerde parkeerservice, ook wel Automated Valet Parking genaamd, heeft geen bestuurder nodig. Terwijl de bestuurder al is vertrokken om de gewonnen tijd aan iets anders te besteden, rijdt het voertuig zelfstandig naar de toegewezen parkeerplaats en parkeert. Desgewenst kan het voertuig ook weer worden voorgereden. De door Bosch in de parkeergarage geïnstalleerde intelligente infrastructuur werkt samen met de voertuigtechniek van Mercedes-Benz. Sensoren van Bosch in de parkeergarage bewaken de doorgang en de omgeving en geven de informatie die nodig is om het voertuig te besturen. De voertuigtechniek zet de informatie die het van de infrastructuur ontvangt om in rijmanoeuvres. Op deze manier kunnen de voertuigen ook hellingen op en af rijden om zich tussen verdiepingen in de parkeergarage te verplaatsen. Als de infrastructuursensoren een obstakel detecteren, remt het voertuig af tot een veilige stilstand en hervat de rit pas als de route weer vrij is.
Mercedes-Benz en Bosch kregen al in 2019 ‘s werelds eerste speciale vergunning voor het gebruik van ontwikkelingsvoertuigen zonder menselijk toezicht in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. De goedkeuring die nu is verleend, gaat verder dan dit, en maakt commerciële exploitatie mogelijk met particuliere voertuigen in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart. De basis voor de goedkeuring is een wet die in juli 2021 in Duitsland van kracht is geworden en die bestuurderloos volgens SAE Level 4¹ voor motorvoertuigen mogelijk maakt (BMDV – Gesetz zum autonomen Fahren tritt in Kraft). De toepassing van deze wet op het parkeersysteem werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Duitse federale ministerie van Digitalisering en Transport (BMDV – Bundesministerium für Digitales und Verkehr) en de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt). De AFGBV (Autonome Fahrzeug-Genehmigungs- und Betriebsverordnung), aangenomen door de Duitse Bundes at op 20 mei 2022, specificeert duidelijk de criteria van de StVG (Straßenverkehrsgesetz) waaraan Level 4-voertuigen moeten voldoen.
De ondernemingen zijn van plan om de bestuurderloze parkeerservice in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart geleidelijk uit te rollen. De service wordt eerst beschikbaar voor klanten met een S-Klasse en EQS met een productiedatum vanaf juli 2022 en uitgerust met de (geactiveerde) Mercedes me connect-service INTELLIGENT PARK PILOT2. Nadat de bestuurder via de Mercedes me-app vooraf een parkeerplaats heeft gereserveerd, kan hij/zij het voertuig achterlaten in een voorgedefinieerde drop-off zone. Nadat alle inzittenden zijn uitgestapt, kan via de app de parkeermanoeuvre worden gestart. Het parkeersysteem controleert of de route naar de gereserveerde parkeerplaats vrij is en of aan alle overige technische vereisten is voldaan. Als dit het geval is, krijgt de bestuurder een melding in de app dat de intelligente infrastructuur de controle over het voertuig heeft overgenomen. De bestuurder kan dan de parkeergarage verlaten. Het voertuig start automatisch en rijdt geautomatiseerd naar de parkeerplaats. Wanneer de bestuurder het voertuig weer nodig heeft, kan deze via een smartphone-commando worden oproepen. Het voertuig rijdt vervolgens zelf naar een voorgedefinieerde pick-up zone.
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global
Nieuwe Jeep® Avenger MY25
De nieuwe Jeep® Avenger MY25 Het merk Jeep® is verheugd om de opening van de bestellingen voor de langverwachte Jeep Avenger MY25 aan te kondigen,
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV Honda heeft een unieke Civic e:HEV onthuld, gespoten in de meest zilveren lak ter wereld, om het 25-jarig jubileum