Citroën C5 X Plug-in hybride
De Citroën C5 X Plug-in hybride, het nieuwe vlaggenschip van Citroën in het D-segment. Met de C5 X waait er een nieuwe wind tussen de berlines door een combinatie te maken van een berline en een SUV. Deze nieuwe Citroën, beschikbaar in benzine- als plug-inhybrideversies straalt status, moderniteit en innovatie uit.
De C5 X valt meteen op door zijn fastback-carrosserievorm die een sedan en een stationwagen combineert met enkele voordelen die SUV’s aantrekkelijk maken. Een lange motorkap met vloeiende, aerodynamische lijnen en zijn opvallende V-vormige koplampen geven een unieke uitstraling. Ook de achterkant valt op door zijn schuine lijn, grote achterlichten die langszij doorlopen en de spoilers, die voor downforce zorgen. De achterklep biedt dan weer alle functionaliteit van een stationwagen, een brede, functionele opening en een lage laaddrempel. Met een lengte van 4.805 mm en 1.865 breedte is dit geen kleine wagen.
Het interieur van de C5 X is elegant en comfortabel, dit in combinatie met innovatieve maar discrete technologie geven een uitnodigende binnenkant. De Advanced Comfort-stoelen hebben een unieke zit dankzij een speciale vulling wat ervoor zorgt dat u zich zelfs na lange ritten ontspannen voelt. Deze plug-in hybride overwint elk obstakel zonder enig probleem dankzij de Citroën actieve Advanced Comfort-ophanging die het ‘magische tapijteffect’ wil nabootsen. Het dashboard is elegant en overzichtelijk. Met een 12” HD-aanraakscherm in het midden en full colour Head Up-display voor je, kan je alles naar jouw wensen personaliseren. De bedieningsknoppen van de klimatisatie zijn dan weer mooi geïntegreerd boven de middenconsole. Aan de passagiers achteraan is ook gedacht, deze hebben uitzonderlijk veel beenruimte. Met een koffer van 485 liter is hier ook geen gebrek aan ruimte.
Deze Citroën C5 X Plug-in hybride is een 1.6 liter 4 cilinder met 225PK, gebouwd op het EMP2 Stellantis platform waar ook de nieuwe Peugeot 308 en DS4 is op gebouwd. De C5 X is in benzinemotor beschikbaar vanaf €32.320 en de hybride vanaf €44.070. Ze zijn beide uitgerust met een automatische 8 trapautomaat. Met deze hybride kan je full elektrisch ongeveer een 50tal kilometer rijden met een verbruik van 25kW/H per 100km (niet kunnen testen). Tijdens het testen met de benzinemotor was er een gemiddeld verbruik van gemiddeld 7,4 liter. Een sprint van 0 naar 100km/h doet hij in 8,9s en heeft een topsnelheid van 225km/h.
Conclusie
Deze C5 X is door de hogere instap, grote aangename stoelen, veel ruimte en de actieve Advanced Comfort-ophanging een zeer comfortabele auto. Deze ophanging heeft ook wel een nadeel, als je wat harder in de remmen gaat, heb je een soort deining. Ook in de bochten heb je het gevoel dat de auto gaat hellen. Qua looks ben je voorstander of tegenstander, maar deze Citroën heeft zeker uitstraling. Ook is het interieur mooi, elegant en is er gewerkt met verschillende materialen. De zwart blinkende middenconsole is nogal krasgevoelig, wat eventueel een minpunt kan zijn. Het infotainmentsysteem kan je naar je eigen behoefte instellen. Alleen wekt de bediening ervan soms wat frustratie op, het wijst namelijk zichzelf niet uit. Een gouden tip voor de toekomstige gebruikers: lees de handleiding.
PLUS
- Prijs
- Comfort interieur
- Ruimte
MIN
De ophanging (maar dat is natuurlijk persoonlijk)
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global
Nieuwe Jeep® Avenger MY25
De nieuwe Jeep® Avenger MY25 Het merk Jeep® is verheugd om de opening van de bestellingen voor de langverwachte Jeep Avenger MY25 aan te kondigen,
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV Honda heeft een unieke Civic e:HEV onthuld, gespoten in de meest zilveren lak ter wereld, om het 25-jarig jubileum