Cupra Formentor VZ5
Cupra viert zijn 3e verjaardag op een speciale maar oh zo gepaste manier. Ze brengen hiervoor de Cupra Formentor in een zeer speciale zeer beperkte reeks van 7000 stuks uit. De welgekende Cupra Formentor CUV die inmiddels al symbool staat voor de innovatie en dynamiek van Cupra wordt nog unieker. Met de Cupra Formentor VZ5 brengen ze de krachtigste Cupra op de markt, VZ staat voor het Spaanse Veloz en betekent snel en de 5 voor de zorgvuldig gekozen 5-cilinder motor.
Moet er nog Carbon zijn
Deze Formentor VZ5 versie is niet alleen gehuld in een fancy mat blauw kleurtje maar vooral voorzien van veel carbon. Front splitter en rear diffuser zijn in mooi carbon en een mat zwarte grille speciaal voor de VZ5. Hierdoor krijgt hij samen met de herkenbare Cupra lichtsignature en grote bronzen logo een agressievere look. Naast de Petrol Blue Matt (1440€) kleur is de Formentor VZ5 in Magnetic Tech Matt en Midnight Black verkrijgbaar en in een beperkte oplage ook de exclusieve kleur Taigo Grey.
Driftje leggen…
Het onderstel kreeg de nodige aandacht en sportiviteit mee, ten opzichte van de Formentor VZ 310pk werd het chassis met 10mm verlaagd en kreeg een iets bredere wielbasis. Door het dynamic chassis control kan de demping van elk wiel apart in tot wel 15 niveau’s ingesteld worden via het scherm of de Cupra knop op het stuur. De VZ5 is voorzien van een driftmodus die dankzij het torque vectoring systeem het vermogen naar achter kan sturen en elk wiel apart kan aansturen om zo probleemloos een driftje te doen. De remmen kregen ook een upgrade, hiervoor monteerde Cupra 18 inch 6piston Akebono klauwen in de 20inch grote Cupra velgen. Dankzij de 4DRIVE heeft de Formentor VZ5 in de niet drift rijstand een fantastische baanligging en kan hij de overvloed aan vermogen in elke situatie perfect aan de grond zetten.
Interieur
Bij een speciale sportieve Formentor horen ook sportieve en goed aansluitende stoelen, de VZ5 kan je uitrusten met de optionele exclusieve Cup kuipstoelen (2690€) van Sabelt. Deze sportstoelen werden ontwikkeld in samenwerking met het merk om de perfecte ondersteuning en zijdelingse steun te bieden en zo de sportiviteit nog te verhogen. En jawel moet er nog carbon zijn, de achterkant van de zetels zijn volledig in carbon uitgevoerd. Ze zijn prominent aanwezig, zeker als je achteraan zit maar ze zijn wel een echte eyecatcher en een optie die we absoluut aanraden. De ledstrips die in het interieur zijn aangebracht en die van deur tot deur over het dashboard lopen typeren het sportieve design maar zijn ook functioneel. Zo knipperen de strips op de deur rood als dode hoek indicatie en als waarschuwing bij een openstaande deur, geniaal gedaan.
1-2-4-5-3
Als Cupra de mosterd… euh de motor gaat halen bij zusterbedrijf Audi dan weten we dat we ons aan iets moois mogen verwachten. Bij Cupra gaat men volop voor elektrificatie maar door in beperkte oplage de Audi RS3 motor in de Formentor te introduceren maken ze wel een zeer leuke en interessante zijsprong. Vooral een gewaagde keuze in tijden van downsizing van de motoren. 1-2-4-5-3 , de ontstekingsvolgorde zorgt ervoor dat de trillingen tot een minimum herleid worden en zorgt voor de maximale sensatie. En sensatie die je beleef van bij de start tot je de motor stillegt, gewoon waanzinnig, in de VZ5 produceert de motor 390pk ipv 410pk bij Audi. Maar in 4,2 seconden stuurt deze 2.5liter 5-cilinder je naar de 100 per uur en is elektronisch beperkt op 250 km/h. Met zijn indrukwenkkende koppel van 480Nm is deze Formentor VZ5 supersnel, ook in de hernemingen toont hij zich heel vlot. De DSG7 dubbele koppeling automaat schakelt vlot maar bij een kickdown soms wat twijfelend.
Over de verbruikscijfers kunnen we zeer kort zijn, de gemengde WLTP-cyclus cijfers geven 10,3 l/100km op, als je al de fun van deze 5 cilinder NIET gebruikt dan kan je dit misschien halen. Gebruik je de 2.5l motor naar behoren en hoe hij best tot zijn recht komt tel je daar best nog wat bij.
De Cupra Formentor VZ5 zorgt voor een fantastische eerste indruk maar ook elk bij moment dat daarop volgt. Hij tovert telkens je op het gaspedaal drukt een brede smile op je gezicht. Het aantal “Smiles per miles” is zeer hoog in dit geval. Als je bereid bent om de minimale aankoopsom van 65750€ standaard of 71795€ zoals onze mooi uitgeruste testwagen te betalen met daar bovenop nog een torenhoge BIV dan heb jij je echt een speciale sportieve CUV. Hij is beperkt verkrijgbaar en zelfs met wat meer uitstraling dan een Audi RS3 , hij klinkt minstens even goed of zelfs beter en niet onbelangrijk ook nog beterkoop dan de RS3.
PLUS
Looks
5 cilinder motor
Carbon party
Exclusief
MIN
Verbruik
BIV
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global
Nieuwe Jeep® Avenger MY25
De nieuwe Jeep® Avenger MY25 Het merk Jeep® is verheugd om de opening van de bestellingen voor de langverwachte Jeep Avenger MY25 aan te kondigen,
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV Honda heeft een unieke Civic e:HEV onthuld, gespoten in de meest zilveren lak ter wereld, om het 25-jarig jubileum