Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mazda CX-60 2.5 e-SKYACTIV PHEV

Vorig jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top van het Mazda gamma gaat staan.

Exterieur

Zoals het Mazda al jarenlang bezielt ontwerpt en produceert de Japanse constructeur uit Hiroshima wagens met een hoge standaard wat betreft rijdynamiek en afwerking. Bij de nieuwe Mazda CX-60 is dit niet anders, men verfijnt de huidige designtaal geïnspireerd op het “kodo-design” en dit vertaalt zich in een stevige SUV van 4,74m.

Het imposante front met lange neus en de afgeknotte achterkant geven de Mazda CX-60 zijn krachtige en dynamische vorm. De nieuwe L-vormige lichtsignature, die ook als richtingaanwijzer dient, zorgt voor een extra premiumgehalte en het subtiele lijnenspel op de flanken zorgt voor de nodige elagantie als je de wagen in zijprofiel bekijkt.

De nieuwe afwerking in Rhodium White , die ontstond uit de verdere evolutie van Mazda’s Takuminuri-laktechnologie, vervoegt de tinten Soul Red Crystal en Machine Grey als derde specifieke koetswerkkleur maar in totaal is er keuze uit 8 koetswerkkleuren. De keuze uit velgen tot 20” zorgen voor het extra sportieve, het ontbreken van de extra sportieve details zoals zwarte dakhemel of zwarte badges is wel spijtig.

Wij rijden voor onze test met de TAKUMI uitvoering in het Rhodium White, deze kleur geeft de CX-60 een zeer luxueuze maar klassiekere uitstraling.

Interieur

Voor het interieur maakte men bij Mazda gebruik van het Japanse concept MA , de schoonheid van de leegte ofwel “less is more”. En daar slaagt men bij deze CX-60 perfect in, het dashboard heeft een cleane maar toch typisch herkenbare Mazda stijl. Het is zeer logisch en eenvoudig opgebouwd maar met zoveel oog voor detail, de keuze van de materialen en de kwaliteit ervan zijn van topniveau. Met een mooie extra touch in het stoffengedeelte van het dashboard onderscheid je meteen de verfijning in de Takumi uitvoering.

De bediening van de zetelkoeling/verwarming en temperatuur in de wagen gebeuren met subtiele fysieke knoppen die onder het centrale infotainment gepositioneerd zijn. Het scherm dat groeide naar 12,3” is ergonomisch op ooghoogte geplaatst, uitgerust met draadloze versies van Apple CarPlay en Android Auto en bedien je met de handige draaiknop op de middenconsole tijdens het rijden maar via touchscreen als je stilstaat.

In de ruim bemeten en makkelijk toegankelijke bagageruimte kan je 570 liter aan bagage kwijt, klap je de banken neer dan neemt dit toe tot wel 1726 liter. De kofferklep die niet heel hoog opengaat kan wel een nadeel zijn voor grotere mensen.

Een handige en leuke feature in de CX-60 is het Driver Personalisation System wat de bestuurder herkent en wat automatisch de zetelpositie, het stuurwiel, de spiegels, het Active Driving Display en zelfs de geluids- en klimaatregeling aanpast. Dit kan dan door de bestuurder verder gefinetuned en opgeslagen worden. Achteraf herkent de wagen de bestuurder terug en stelt alles automatisch terug naar wens in. Voor de zetels wordt er in de Takumi uitvoering gekozen voor Nappa leder, zitten zeer comfortabel maar bieden weinig zijdelingse steun.

Achteraan is de beenruimte zeer beperkt, als volwassene zit je achteraan in de CX-5 zelfs ruimer dan in deze grotere CX-60.

Motorisatie/rijden

De rijdynamiek en beleving is zoals het Mazda betaamt van een hoog niveau, als bestuurder krijg je een duidelijke en directe voeling met de CX-60. De sturing is direct en dankzij het innovatieve Kinematic posture control systeem zorgt de wagen voor extra grip en baanvastheid in de bochten. Dat systeem zorgt ervoor dat als je een bocht neemt het binnenste achter in die bocht even miniem gaat afremmen, daardoor zakt de carrosorie van de wagen en zorgt samen met het AWD systeem voor extra baanvastheid, je merkt zo helemaal niets van zijn 2ton zware gewicht.

Voor het eerst wordt er bij Mazda gebruik gemaakt van een PHEV AWD aandrijflijn, in deze opstelling kiezen ze bij Mazda ervoor om een 2.5 liter 4-cilinder benzinemotor net achter de vooras te plaatsen, aanluitend de elektromotor en de 8-traps transmissie. Deze tandem van verbrandings- en elektromotor levert een totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en een overvloedig koppel van 500 Nm, het duwt de CX-60 in een vlotte 5,8 seconden naar de 100 toe. Het geheel is begrend op een topsnelheid van 200 km/h. De CX-60 toont zich zeer vlot en de soms twijfelende transmissie zorgt voor de naadloze vlotte overgangen tussen de systemen. Je moet regelmatig stevig het gaspedaal induwen om van het volle vermogen te kunnen genieten.

De onder de vloer geplaatste 17,8 kWh batterij zorgt voor een theoretisch rijbereik van 63km en dit is mits wat anticiperend rijgedrag ook bijna haalbaar. Laden met wisselstroom kan via type 2-verbinding – 0-100% in 2 uur en 20 minuten met een 11 kW-lader en een maximaal laadvermogen van 7,2 kW. Het algemene verbruik konden wij afklokken op 5,7 liter per 100km.

Voor andere motorvarianten is het momenteel nog even wachten, nu overal de downsizing van motoren de trend is deint Mazda volledig daar tegenin. Zo komen ze met een nieuwe generatie dieselzescilinders-in-lijn: 3.3 e-Skyactiv-D met twee verschillende vermogensniveaus (200 pk en 254 pk) en een 3.0 e-Skyactiv X-benzinezescilinder-in-lijn. Deze nieuwe 6-in-lijn motoren zijn uitgerust met M Hybrid Boost, Mazda’s ‘mild hybrid’-systeem met 48-voltbatterij.

Prijs/versie

Voorlopig moeten we dus genoegen nemen met de PHEV aandrijflijn voor de CX-60, de basis versie die PRIME-LINE noemt kan je bestellen met een vanafprijs van 50.890€. Klim je een trapje omhoog op de ladder dan strand je bij de EXCLUSIVE-LINE vanaf 52.390€ en vervolgens de HOMURA die rijkelijk uitgerust te bestellen is vanaf 56.490€. De top of the line TAKUMI versie die wij konden test rijden met het nappa interieur en met de extra verfijnde materialen haal je in huis voor 57.990€.

Conclusie

Met de CX-60 kan Mazda perfect de strijd aangaan met de groten uit het premiumsegment, ze tilden het niveau van afwerking, rijdynamiek en design naar een nog hoger level. De voorbeeldige prestaties en baanvastheid zorgen samen met de serene stijlvol afgewerkte cabine voor een aangename comfortabele wagen. Dat de prijzen tenopzichte van de Duitse rivalen een stuk lager liggen spreken ook zeker in zijn voordeel.

     PLUS

  • Kwaliteit afwerking
  • Vlotte, zuinige plug-in hybride aandrijflijn
  • Interieurruimte

    MIN

  • Geluidsdemping bij gebruik benzinemotor
  • Draadloos opladen werkt niet altijd
  • Kofferklep opent niet erg hoog

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »