Hoera! 25 jaar Octavia Combi
De Škoda Octavia Combi bestaat reeds een kwarteeuw. Al 25 jaar lang is het Tsjechische ruimte-icoon beeldbepalend in het dagelijkse verkeer en een absoluut succes voor Škoda. In die periode groeide de Octavia-serie uit tot Škoda’s bestseller en rolden meer dan 7,1 miljoen exemplaren verdeeld over vier generaties (1996, 2004, 2012 en 2020) de fabriek uit, waaronder 2,8 miljoen Combi’s*. Een overzicht van een kwart eeuw en vier generaties Škoda Octavia Combi.
De Octavia werd oorspronkelijk geboren als gemoderniseerde versie van de populaire Škoda Spartak, waarbij de productie in 1959 van start ging. De Octavia leek sterk op zijn voorganger, met nauwelijks wijzigingen aan de carrosserie, afgezien van enkele kleine details als de grille en achterlichten. De meeste noviteiten gingen echter schuil onder het uiterlijk van de auto: hij kreeg een nieuw dashboard en een vooras met schroefveren, terwijl de achteras zijn bladveren behield. De voor die tijd superieure rijeigenschappen waren te danken aan de onafhankelijke ophanging rondom.
In 1960 volgde de verlengde Combi-versie, die zowel in eigen land als daarbuiten al snel enorm populair werd. De stationwagen onderscheidde zich met een ruim interieur en een bagageruimte met vlakke bodem, in inhoud variërend van 690 tot 1.050 liter. Hoewel de Tudor-versie maar tot 1964 in productie bleef – om vervangen te worden door de iconische Skoda 1000 MB – bleef de Combi tot 1971 op de markt. Ondanks diverse prototypen die het productiestadium nooit bereikten, kreeg hij geen waardig opvolger… totdat de moderne versie van de Octavia Combi in de jaren ’90 een succesvol vervolg inluidde. Hij beleefde zijn wereldpremière 25 jaar geleden, op 3 maart 1998, op de Autosalon van Genève.
Eerste generatie
Škoda’s nieuwe, robuuste en veilige stationwagon (die destijds werd beloond met vier Euro NCAP-sterren, een topscore in die tijd) werd ontworpen door Dirk van Braeckel met hulp van Luc Donckerwolke, die ook voor het design van Lamborghini tekende. Deze eerste moderne Octavia Combi debuteerde in 1998, twee jaar na de hatchback-versie. De Combi kreeg een 20 liter grotere bagageruimte (548 liter); de buitenafmetingen bleven dezelfde als bij de hatchback, enkel de hoogte groeide met 19 mm tot 1.448 mm.
Tweede generatie
De Octavia ‘mark II’ werd in 2004 onthuld, eveneens op de Autosalon van Genève. Ten opzichte van zijn voorganger kreeg hij verschillende motoren, modernere technologie en een robuuster uiterlijk. De grote grille werd trapeziumvormig, terwijl de voorbumper nu naadlozer overliep in de carrosserie. De buitenspiegels werden voorzien van richtingaanwijzers en de B-stijlen groeiden opnieuw een stukje in formaat.
Datzelfde jaar arriveerde ook de nieuwe Octavia Combi, met een bagageruimte van 580 liter (1.620 liter met de achterbank neergeklapt). Ook volgden een vierwiel aangedreven versie – de Octavia Combi 4×4 – en de sportieve Octavia RS, die in beide carrosserievarianten leverbaar werd. In 2007 introduceerde Škoda bovendien de Octavia Combi Scout, voorzien van forse kunststof bumperpartijen en bodembescherming. In totaal bouwde Škoda bijna 900.000 Combi’s van deze generatie
Derde generatie
De volgende, derde generatie van de Octavia en Octavia Combi werd op 11 december 2012 aan de wereld gepresenteerd, vanuit het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Zes dagen later ging de productie al van start. Voor het ontwerp met de tijdloze, hoekige vormen tekende Jozef Kabaň. De auto werd gebouwd op het nieuwe MQB A-platform. De bagageruimte mat 590 liter voor de hatchback en 610 liter voor de Combi.
In januari 2017 onthulde de Tsjechische autofabrikant in Wenen de vernieuwde looks van deze generatie. De belangrijkste highlights waren de dubbele koplampunits, die konden worden geleverd met LED-technologie. Nog zo’n innovatie was het voorspellende voetgangerbeschermingssysteem. De achterwielen werden iets verder uit elkaar gezet, waardoor niet alleen het uiterlijk van de auto veranderde, maar ook de handling verder verbeterde.
Vierde generatie
De huidige generatie Octavia Combi debuteerde in november 2019. Bijzonder was dat de Combi-versie ditmaal eerst werd gepresenteerd, vóór de hatchback. Deze vierde-generatie Octavia Combi staat op het vernieuwde MQB-platform, dat eenvoudiger aangepast kan worden met het oog op elektrificatie. Daarom is de Octavia Combi IV voor het eerst ook leverbaar als mild-hybride.
Het interieur is eveneens geheel modern, met een grote nadruk op digitalisering. Jozef Kabaň gaf de aanzet voor het design, dat werd voltooid door zijn opvolger, Škoda’s huidige Head of Design, Oliver Stefani.
KIA EV9 GT-Line
KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.
Audi A3 allstreet 40 TFSI e
Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de
Kia vindt de EV6 opnieuw uit
Kia vindt de EV6 opnieuw uit Kia heeft de nieuwe EV6 onthuld, een verbeterde versie van het eerste EV-model op basis van het elektrische Global
Nieuwe Jeep® Avenger MY25
De nieuwe Jeep® Avenger MY25 Het merk Jeep® is verheugd om de opening van de bestellingen voor de langverwachte Jeep Avenger MY25 aan te kondigen,
Volvo EX30 Twin Motor Performance
Volvo EX30 Twin Motor Performance Eerder dit jaar konden we al kennismaken met de Volvo EX30 single motor longrange voor een uitgebreide test. Nu een
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV
‘S werelds meest zilveren Civic e:HEV Honda heeft een unieke Civic e:HEV onthuld, gespoten in de meest zilveren lak ter wereld, om het 25-jarig jubileum