Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Eerste rijtest: vernieuwde Alfa Romeo Giulia en Stelvio

Ondertussen kennen we de Giulia en de Stelvio al geruime tijd en kregen ze al eens een kleine opfrissing. Nu krijgt hij zijn zogenaamde midlife update, een heel grote update kunnen we het niet meteen noemen maar eerder een verjongingskuur.

Ambitieuze toekomstvisie

Alfa Romeo stelt hoge ambities voor de komende jaren, from 0 to 0, van een merk met bijna geen elektrificatie naar een volledig elektrisch merk met 0 CO2 uitstoot in 2027. Daarnaast zullen ze bij Alfa de komende 5 jaar, elk jaar een nieuw model uitbrengen. Klinkt zeer ambitieus wetende dat in 2024 de eerste BEV Alfa Romeo al voorgesteld wordt. Wij houden alvast de tijd die er verstreek over de ontwikkeling van de Tonale in ons achterhoofd.

“Vernieuwd design”

Het tijdloze design dat de Guilia en Stelvio origineel aangemeten werd doorstond de jaren perfect maar de concurrentie uit het segment ging met rasse schreden vooruit. Dus kon men bij Alfa Romeo niet achterblijven en gaf men hun bestsellers die de voorbije jaren Alfa Romeo boven water hielden hun laatste update.

Het iconische 3+3 design in de verlichting maakt zoals bij de Tonale ook hier zijn intrede en brengt zo voor beide modellen standaard de nieuwe Full-LED adaptieve matrixkoplampen alsook achteraan nieuwe verlichting. Aan de voorkant van de Nieuwe Giulia en Stelvio hebben de grille, waar het logo is geplaatst, en de onderste roosters van de twee belangrijkste luchtkanalen een unieke afwerking gekregen die de beroemde en kenmerkende ‘Trilobo’-grille op een eigentijdse manier herinterpreteert.

Maar omdat men technologisch toch wat moest bijbenen bij Alfa Romeo wordt het interieur verfraaid met een digitaal dashboard. Een scherm van 12,3” vervangt het originele instrumentenpaneel maar behoudt wel de historische rondingen boven het scherm. Het 12,3” scherm is duidelijk en gedetailleerd en in verschillende thema’s in te stellen, zoals Evolved een hedendaags design, Relax gericht op comfort en Heritage met een knipoog naar de iconische modellen van weleer.

Rijdynamiek “on point”

Alfa Romeo komt met een verassend motorassortiment naar buiten, een 2.0 benzine Q4 met 280pk en 2 dieselvarianten, een 2.2 dieselmotor met 160pk met achteraandrijving en een 210pk Q4 versie. Wij konden al kort kennis maken met de 280pk sterke benzinemotor die een maximumkoppel van 400Nm levert. In beide versies een pittige en aangename motor die je best wat hoger in toeren houdt om de beste prestaties neer te zetten. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan de ZF 8-traps automaat die zich vlot en precies laat bedienen via de mooie aluminium schakelflippers maar ook probleemloos snel zelf kan reageren.

De Giulia zet een knappe 5,2sec naar de 100km/h neer en de Stelvio een vlotte 5,7sec. Maar men is er bij Alfa Romeo zonder twijfel weer in geslaagd om het rijplezier dat we al kenden zelfs nog te verrijken, de Alfa-linkophanging, de Q4 technologie en de perfecte gewichtsverdeling 50/50 dragen hiertoe bij. De Q4 vierwielaandrijving zorgt voor een baanvastheid die anderen uit het segment het nakijken geven, het vermogen wordt bijna altijd naar de achteras gestuurd maar wordt tijdens vraag naar extra grip verdeeld over de 4 wielen. Wat verder ook nog bijdraagt aan de uitstekende rijdynamiek van de Giulia en Stelvio is het directe stuurgevoel.

Met het vernieuwde elektromechanische remsysteem met brake-by-wire technologie konden de ingenieurs van Alfa Romeo niet alleen het gewicht beperken maar ook voor een snellere respons van het systeem zorgen en dus ook voor een kortere remweg.

Prijzen en uitrusting

De uitrustingsniveau’s liggen in de lijn van de Tonale, je kan kiezen voor vier afwerkingen, Super, Sprint, Ti en Veloce. De launch serie Competizione is beperkt beschikbaar en is voorzien van alle toeters en bellen en wordt gebracht in een exclusieve matte moonlight-kleur en rode remklauwen.

De vernieuwde Giulia is nu al verkrijgbaar en deze kost minimum 45.750€ en de Stelvio minimum 52.050€. De topversie Guilia Competizione 280pk vanaf 64.750€, diezelfde versie in de Stelvio 72.750€

    PLUS

  • Sportieve rijdynamiek

  • Baanvastheid

  • Directe stuurgevoel

  • Afwerking

  • Sportieve zetels

    MIN

  • Kwaliteit achteruitrijcamera

  • Weinig verschillende motorisaties

  • Geen hybride mogelijkheid

  • Trage infotainment

Nissan Ariya Evolve+

Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar

Lees verder »

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »