Eerste rijtest: Mazda CX-60 3.3 diesel 200pk RWD
Eerlijk… toen Mazda met het idee op de proppen kwam om een 3.3 liter grote 6 cilinder diesel te introduceren in het CX-60 gamma stonden wij daar wat sceptisch tegenover. In een wereld waar downsizing de algemene trend is deint Mazda hier volledig tegenin. Een wel overwogen zet of een dom idee?
Wij trokken met veel plezier en ook met wat vraagtekens richting Barcelona om onder een blakende zon deze nieuwste diesel motorisaties van de Mazda CX-60 uit te testen.
2 verschillende diesel motorisaties
Na de introductie van de populaire Mazda CX-60 PHEV, wordt het gamma uitgebreid met nog een nieuwe motor, de 3.3 liter e-Skyactiv D. Een volledig nieuwe zes-in-lijn common-rail met een directe elektronische inspuiting en uitgerust met Mazda’s M HYBRID BOOST een 48V Mild hybrid systeem. Het ondersteunt de motor, met een 17pk/153Nm sterke elektromotor, om energiezuinig te zijn en recupereert de energie in een kleine 0,33 kWh batterij die eveneens de elektronica in de wagen kan voeden.
Deze nieuwe e-Skyactiv D kent 2 varianten, een 200pk versie met achterwielaandrijving en een 254pk met vierwielaandrijving, beide standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. Beide beloven ook zeer zuinig te zijn met een verbruik tussen de 5 en 5,2 liter/100km.
“Right sizing” geen “down sizing”
Wij gingen op pad met de 200pk sterke instapdiesel, nieuwsgierig zoals we zijn willen we de veelbelovende cijfers die de ingenieurs uit Hiroshima brengen zelf uittesten.
5.0 liter/100km zijn cijfers die je niet meteen zou linken aan deze 3.3 liter grote motor. Maar op het voor ons uitgestippelde testparcours van een kleine 80km richting hotel, strandde wij op een verbruik van 5.2 liter. En dat zelfs zonder nadenken of moeite doen.
Mazda’s filosofie is “right sizing” in plaats van downsizing, ‘precies dat gebruiken wat je nodig hebt’. Dat is wat ze bij de CX-60 mooi gedaan hebben, de atmosferische 3.3liter diesel heeft de ideale verhouding tussen cilinderinhoud, vermogen en aantal cilinders voor het formaat van de CX-60.
Deze motor hebben ze dan zo geoptimaliseerd dat de emissienorm en het verbruik extreem laag gehouden wordt maar zonder in te moeten boeten aan rijplezier en rijdynamiek.
Een CO2 van 128-130 g/km, een rijbereik van ongeveer 1000km per tankbeurt een acceleratie van 8,4 seconden naar 100 per uur, cijfers die boekdelen spreken.
Prijs
De CX-60 instapversie met e-Skyactiv D 200pk koop je vanaf 47.290€, de krachtigere 254pk versie met AWD wisselt van eigenaar voor 5000€ meer. Maar met de prijs van 52.290€ kost hij ongeveer evenveel als de krachtigere PHEV versie, een strategische zet om kopers niet meteen naar de elektrificatie te sturen.
Conclusie
Binnenkort onderwerpen we de Mazda CX-60 aan een uitgebreidere test maar wij zijn al enorm verrast door deze nieuwe 3.3 liter zes-in-lijn dieselmotor. De cijfers die deze motor neerzet zijn magnifiek, zuinig en vlot zoals men van een Mazda mag verwachten. Al mocht de automaat soms wat sneller reageren. De motor laat zich binnenin wel duidelijk horen maar dat is niet onoverkomelijk voor een atmosferische motor. Dus al bij al echt geen zot idee van Mazda om deze motor te lanceren. Echter zijn we wel benieuwd hoe deze motor in ons Belgenland ontvangen zal worden nu de elektrische koers voor ons gesuggereerd wordt.
Het 101ste Autosalon van Brussel
Het 101ste Autosalon van Brussel: Find your drive, drive your life! Het Autosalon van Brussel is helemaal terug! Na een jaartje afwezigheid in 2024, staat
50 jaar VW Polo
50 jaar VW Polo Sinds 1975 inspireert de Volkswagen Polo generaties van mensen en werd hij een pionier in zijn klasse: hij staat voor betaalbare
RENAULT 5 TURBO 3E, een legende herboren
RENAULT 5 TURBO 3E, EEN LEGENDE, HERBOREN ALS SERIEMODEL De ‘Renaulution’ van binnenuit verteld De documentairereeks Anatomie d’une come-back(1), die sinds 13 december wordt uitgezonden
De Nieuwe BMW 120
De Nieuwe BMW 120 Al 20 jaar siert de BMW 1-reeks het straatbeeld met zijn sportieve en dynamische stijl en met 5 jaar op de
NIO opent eerste Power Swap Station in België
NIO opent eerste Power Swap Station in België NIO heeft vandaag zijn eerste Power Swap Station in België geopend. Het nieuwe batterijwisselstation is gevestigd in
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze