Mercedes EQS SUV 450+ Luxury Line
De “reguliere” Mercedes EQS konden we al eens testrijden, maar bij Mercedes besloot men om de luxe van de EQS naar een nog hoger niveau te brengen. En dit kunnen we zeker letterlijk nemen, de Mercedes EQS SUV is niet minder dan 20cm hoger dan de EQS.
Bye bye Cw-waarde
De EQS limousine kroonde zich wereldkampioen aerodynamica met zijn Cw van 0,20, dat dankte hij aan zijn langerekte coupé silhouette. Dit gaat echter verloren in de EQS SUV versie door zijn grotere proporties en zijn stevige achterzijde waardoor de EQS SUV het met een toch nog steeds aanvaardbare Cw van 0,26 moet stellen.
De EQS SUV is een royale SUV die 5.12m lang is en een wielbasis heeft van maar liefst 3,21 meter. Het gewicht van deze massieve SUV is ook zeker niet niks met zijn 2,8 ton.
Passend in de EQ line-up
De Mercedes EQS SUV is een mooie aanvulling in de EQ line-up, hij staat aan de top van het gamma als meest luxueuze elektrische SUV van Mercedes momenteel. Maar desondanks dat de EQS SUV een flinke jongen is hebben ze bij Mercedes er alles aan gedaan om hem zo aerodynamisch mogelijk te maken.
Vooraan de herkenbare dichte grille met de Mercedeslogo’s, de optionele Digital Lights die waarschuwingen en aanduidingen voor de wagen kunnen projecteren dankzij de 1,3 miljoen microspiegels maar ook de verzonken deurgrepen en de specifieke velgen tot maat 22”. Bestel je de optionele instaptredes dan zorgen deze raar maar waar voor een betere stroomlijning van de lucht.
Het platform deelt hij integraal met de gewone EQS en ook hieraan werden wat aanpassingen gedaan voor de efficiëntie, de bodem geleidt zo de lucht beter onder de wagen door.
Luxe ten top
Binnenin de EQS SUV baad je in een zee van luxe en rust, dankzij de wielbasis van 3,21m is er niet alleen op de tweede zitrij een royale beenruimte maar ook vooraan. De EQS SUV kan optioneel uitgerust worden met een zevende zitrij, hierdoor boet je natuurlijk wel in aan kofferruimte. De tweede zitrij kan over een afstand van maar liefst 13cm elektrisch voor- of achteruit versteld worden door de passagiers en de hoek van de rugleuning eveneens met 18°.
Vooraan word je voorzien van volledig elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. De ambient light die doorheen de wagen mee de sfeer bepaalt loopt zelfs over de randen van de zetels, spaceship gehalte ten top.
Dankzij het optionele grote panoramische dak wordt het interieur overdag voorzien van extra zonlicht. In de vijf zitplaatsen versie beschik je over 645 liter aan bagageruimte, gooi je alles plat dan maximaal 2100 liter.
De grote show
Technologisch is deze EQS SUV ook een hoogstandje, standaard wordt hij geleverd met een 12,3” groot infotainmentscherm maar dit kan men upgraden naar het impressionante MBUX hyperscreen. Dit zeer grote scherm loopt van a-stijl tot a-stijl en is maar liefst 141 cm breed waaronder er 3 aparte schermen geplaatst zijn. De EQS SUV is voorzien van de laatste nieuwe MBUX Zero Layer software, die onthoud je veelgebruikte functies en toetsen en geeft deze dan weer op het gepaste moment. Hierdoor moet je niet eindeloos scrollen door menu’s maar alles wordt op de voorgrond weergegeven. Dat maakt het gemis van fysieke toetsen wel goed. Aan passagierskant kunnen op het touchscreen oa video, geluid of navigatie worden weergegeven.
De fluisterklasse
Qua motorisatie komt hij in 3 verschillende versies, de 450+ met achterwielaandrijving en dan de 450+, 500 en 580, allemaal voorzien van vierwielaandrijving. Wij reden de “goedkoopste” versie, de EQS SUV 450+ Luxury Line. In deze versie biedt de EQS SUV als instapversie een mooie 360pk, die zonder twijfel van pas komt gezien het gewicht van de wagen. Hij brengt deze forse SUV in een meer dan acceptabele 6,7s naar de 100km/h.
Wil je topprestaties, dan vind je je beter terug in de 580 4Matic versie die dit in slechts 4,6s doet. Maar de EQS SUV is ondanks zijn prestaties een wagen die niet uitnodigend is om sportief te gaan rijden, en dat komt ook vooral omdat de EQS SUV je laat genieten van zoveel luxe aan boord. Mercedes heeft kosten noch moeite gespaard om te voldoen aan de hoogste normen om geluidsarm te rijden. Van geruisloze elektromotoren, akoestische schuimsoorten tot dubbele beglazing, hij wordt niet voor niets de fluisterklasse genoemd. De keerzijde van de medaille is wel dat er tijdens het rijden geluiden kunnen worden toegevoegd om de rijbeleving te versterken. Als we hier een goede raad mogen geven, zet dit af!
In huis batterij
De uit 12 cellen bestaande 107,8kWh grote batterij zit in elke verkrijgbare versie, een batterij die in huis bij Mercedes-Benz ontwikkeld en geproduceerd wordt. Gebouwd in de recent opgestarte batterijfabriek in Bibb County, Alabama niet ver van de Mercedes fabriek in Tuscaloosa waar de EQS SUV geproduceerd wordt. De aanstuursoftware wordt ook in huis ontwikkeld en kan via over-the-air updates op termijn nog verder geoptimaliseerd worden.
In onze testversie zou deze batterijversie een WLTP bereik van 632km moeten bieden. Wij kwamen in onze testweek zelfs niet in de buurt van dit bereik maar hou in het achterhoofd temperaturen om en bij het vriespunt. Wij reden een gemiddelde verbruik van 25kWh/100km dus dit geeft een effectief rijbereik van een 400km. Een bereik dat in verhouding met het formaat en het gewicht van de EQS SUV best realistisch is.
Opladen kan je de batterij met de standaard 11kW of optioneel met 22kW, snelladen tot maximaal 200kW. Zo neemt een laadbeurt van 10-80% slechts 31minuten in.
Opties on-demand
Het onderstel wordt standaard uitgerust met de meedraaiende achteras van 4,5° goed voor een draaicircel van 11,9m. Ga je voor de optionele 10° meedraaiende achteras dan verkleint deze draaicirkel naar slechts 11m. Ben je dit vergeten aanduiden bij de bestelling van je nieuwe SUV, niet getreurd, dit kan achteraf (mits extra betaling) nog toegevoegd worden.
Net zoals er nog meerdere opties achteraf via over-the-air updates gekozen kunnen worden. De wagen die je initieel besteld hebt hoeft daarom niet de wagen te zijn die je jarenlang gaat rijden omdat de opties kunnen verschillen of updaten door de tijd.
Prijs
De EQS SUV is zoals je al kan verwachten geen goedkope wagen, het instapmodel de EQS SUV 450+ dat wij konden testrijden start al vanaf de prijs van 119.427€. Dit kan nog fors oplopen , bij de topversie 580 4Matic met 544pk starten we vanaf 169.400€. Als je eens decadent wil doen dan kies je voor de onlangs voorgestelde Mercedes-Maybach EQS SUV, hier zijn nog geen prijzen van bekend maar neem gerust aan dat deze astronomisch hoog zullen zijn.
Conclusie
Deze “instapversie” de Mercedes EQS SUV 450+ is al een forse elegante SUV die de meeste opties standaard aanbiedt om in alle luxe te rijden en vertoeven. Het is een oase van rust, comfort en doordat de luchtvering elke oneffenheid wegfiltert een wagen die ondanks de mooie prestaties niet uitnodigt om sportief te gaan rijden. Wil je toch voluit gaan dan merk je meteen wel dat je onderweg bent met een forse SUV die richting de 3 ton gaat. Ook aan beenruimte en kofferruimte geen gebrek. Het is niet de meest efficiënte SUV die je kan aanschaffen maar hij biedt toch, ondanks zijn grote batterij, een acceptabel rijbereik zelfs in slechte weersomstandigheden.
PLUS
Comfort
MBUX zero layer
Interieurruimte
Projecties Digital lights
MIN
Prijs
Verbruik
Gewicht
RENAULT 5 TURBO 3E, een legende herboren
RENAULT 5 TURBO 3E, EEN LEGENDE, HERBOREN ALS SERIEMODEL De ‘Renaulution’ van binnenuit verteld De documentairereeks Anatomie d’une come-back(1), die sinds 13 december wordt uitgezonden
De Nieuwe BMW 120
De Nieuwe BMW 120 Al 20 jaar siert de BMW 1-reeks het straatbeeld met zijn sportieve en dynamische stijl en met 5 jaar op de
NIO opent eerste Power Swap Station in België
NIO opent eerste Power Swap Station in België NIO heeft vandaag zijn eerste Power Swap Station in België geopend. Het nieuwe batterijwisselstation is gevestigd in
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de