Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

LEXUS RX 450H+ Privilege Line

Wat een kleur! Oranje zalmroze als je het mij vraagt. Niet direct mijn ding maar het accentueert wel de ronde lijnen van de wagen en gaat vol de vergrijzing tegen! We spreken vandaag over de nieuwe LEXUS RX 450H+ Privilege Line. Een model dat misschien iets minder bekend is bij het grote publiek maar die toch al dateert van het jaar 1998 en ondertussen aan z’n 5de generatie toe is. Met 300.000 verkochte exemplaren in Europa en 3.5 miljoen wereldwijd moet je hem zeker al eens gezien hebben.

Voor het nieuwe model die bestelbaar is sinds midden juli 2023 krijgen we 3 varianten.

De RX 350h is een zelf opladende hybride met 2,5 liter benzinemotor en elektromotor, heeft een gecombineerd vermogen van 250 pk/184 kW. Een acceleratie van 0 tot 100 km/u gaat in 7,9 seconden met een CO2-emissie van 142 – 149 g/km en bijhorende brandstofverbruik van 6,3 – 6,6 l/100 km. Prijzen starten vanaf €70.130

De RX 450h+ is de plug-in hybride. De aandrijflijn bestaat uit dezelfde  2,5 liter benzinemotor, in combinatie met een elektromotor, samen goed voor 309pk/227 kW. Daarmee  gaat hij van 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden. De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 18,1 kWh. Daarbij horend een volledig elektrische actieradius van 69 km met een elektrische topsnelheid van maximaal 135km/h. Bij gebruik als goede huisvader zou het verbruik volgens WLTP- normen moeten stranden op 1.1-1.2 liter/100km en 24 – 26 g co2/km. Vanaf prijs is €85.300

De RX 500h is ook een zelfopladende hybride als topmodel en uitgerust met de nieuwe 2.4 turbomotor met eveneens nieuwe zestraps automatische transmissie en 4 wiel besturing. Het gecombineerde vermogen van 371 pk/273Kw laat het toe om in 6.2 sec van 0-100 te accelereren. Prijs vanaf €95.750. CO2 zit op 182-189g/km en het verbruik op 8-8.3l/100 km.

De 350 en 450 stellen het nog met de “oude” CVT automaat.

Basisprijs van ons testmodel RX 450h Privilege Line met opties komt op €98.400 en staat dus hoger geprijsd als de “nieuwere” RX 500h F sport performace line. Optioneel heeft de onze ook nog de premiumkleur “Sonic Copper” en dus geen “oranje zalmroze” voor €1.800 en het Panoramisch glazen schuif – en kanteldak met elektrisch bediend zonnescherm voor €1.900 aangemeten. Totaalprijs van deze testwagen komt dus op €102.100 (Alle prijzen BTW in). Daarmee is duidelijk dat we hier met een serieus model op pad zijn met hoge verwachtingen. Lexus staat al jaren bekend bij hun trouwe publiek als luxueus en oerdegelijk. En ja, voor de basisprijs krijg je inderdaad zeer veel luxe – en veiligheidsuitrusting.

Het nieuwe model gaat mee met de mode trend en krijgt net zoals veel SUV’s een coupé look aangemeten. Qua liters ongeveer het zelfde als de niet coupé versie maar qua vorm niet altijd even praktisch. Verder is de wagen wel een echte eye catcher.

De luxe lederen zetels voelen zeer goed en stevig. Met ventilatie , koeling en verwarming. Fijn zo ! Eerst even gordel vastklikken, want zonder kom je er geen centimeter mee vooruit. Bij kleine verplaatsingen op uw oprit toch wel vervelend. Ook het omschakelen van R naar D en omgekeerd gaat minder vlot dan je zou wensen. De wagen heeft even tijd nodig waardoor je niet direct in beweging komt.

We starten full elektrisch. Met de 18.1 kWh batterij aan boord kom je in theorie 69 km ver. Dit wordt bijna bevestigd in de praktijk. Het bijschakelen van de 2.5 benzine 4 cilinder verloopt vlekkeloos. Bij plotse vraag naar snelle acceleraties van het 309 Pk sterke geheel waan je je met de CVT wel even in een andere decennium en is het motor geluid relatief wel aanwezig, zonder de verwachtte directe acceleratie. Hij heeft het liever vlot en gematigd in plaats van sportief. Iets wat natuurlijk wel past bij de inborst van deze luxe SUV. De geluidsdemping staat ondanks de CVT echt wel op hoog niveau. Ook het onderstel is goed en strak en houdt de boel goed in het gareel. Luchtvering is wel niet verkrijgbaar op de RX maar lijkt voor mij niet nodig.

Qua infotainment werkt alles naar behoren maar de bediening en functionaliteit kan wat mij betreft beter. Zo kon ik bij het overigens perfecte Mark Levinson Premium Surround Sound-systeem met 21 luidsprekers geen audio instellingen vinden. Is de head – up display met een gepolariseerde zonnebril niet zichtbaar. Blijft op het centrale hoge resolutie scherm de voice – command knop voor je scroll menu in de weg staan en springen de scroll-schermen in het menu haperig scherm per scherm door, waardoor je een onduidelijke structuur krijgt.

En dan zijn er nog, zucht, de vele rijhulpsystemen.  Ik vind ze ronduit irritant, pling, plong, beep met veel te snel verdwijnende pop up met info wat je nu weer eens hebt misdaan of op uw pad komt.

Laat de melding voor snelheidsoverschrijding blijvend instelbaar in hoeveelheid en tijd aub.

Maar als je alles aan de wagen overlaat en je je keurig gedraagt blijft het een zeer luxueuze fijne dagdagelijkse metgezel die je zonder bezweet blauwe hemd overal op tijd op uw meetings brengt. Ook uw gezin neemt plaats in alle luxe en kan overal mee naartoe. Kan de RX de concurrentie aan in z’n nieuwe gedaante? Op vele vlakken zeker wel , maar met de CVT en gebrek aan luchtvering krijgt hij het jammer genoeg toch moeilijk.

KIA EV9 GT-Line

KIA EV9 GT-Line De KIA EV9 is een wagen die best wel voor wat commotie zorgt wat betreft het design, we kregen zelden zoveel opmerkingen.

Lees verder »

Audi A3 allstreet 40 TFSI e

Audi A3 allstreet 40 TFSI e Met zijn karakteristieke offroaddesign en grotere bodemvrijheid onderscheidt de A3 allstreet zich van bij de eerste aanblik van de

Lees verder »