Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna+
De nieuwe Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna+, een hele mond vol maar het vat onze testwagen perfect samen. Inmiddels al de 4e generatie en in de voorbije 20 jaar wereldwijd al bijna 7 miljoen keer verkocht, dat kan al tellen.
Stoer en solide uiterlijk
De Nissan X-Trail is een imposante SUV van 4.69m, gebouwd op het CMF-C platform en de eerste geëlektrificeerde X-Trail. Het front van de X-Trail krijgt de nieuwe lijnen van Nissan mee, vooran typerend met de “V-motion” grille met de aparte hoger geplaatste dagrijverlichting. Achteraan werd het geheel ook wat strakker getrokken, scherpere lichtblokken en alles full-led. Zo werd de Nissan X-Trail een geheel nieuwe look aangemeten, zoals steeds een zeer solide maar stoere uitstraling.
Maar stoer en solide betekenen daarom niet meteen zwaar. Dankzij het CMF-C platform, de specifieke vormings- en lastechnieken en een groot aantal onderdelen te produceren uit aluminium weegt deze Nissan X-Trail net geen 2 ton (1908kg).
5 of 7 zitplaatsen
De X-Trail is een van de weinige elektrische SUV’s waar je kan kiezen voor een optionele 3e zitrij. De 3e zitrij is als je deze optie hebt aangevinkt, vlot bereikbaar maar verwacht er niet te veel van. Deze zijn meer gericht voor kinderen, zelfs met de 2e zitrij naar voren geschoven blijft de ruimte beperkt. Klap je de 3e rij weg dan krijg je een vlakke laadvloer en een laadvolume met een totale inhoud van 575 liter. Daar bovenop gaan de achterportieren bijna 90° open om zo een makkelijke toegang te krijgen achteraan.
Premium gevoel
Het interieur zit vol met mooie en kwalitatieve materialen, alles sluit zeer mooi en nauw aan en geeft geen krimp wanneer je aan het rijden bent. Zelfs niet wanneer je het Bose geluisssysteem met 10 luidsprekers dat standaard is op de Tekna+ versie voluit gebruikt.
De 35” aan infotainmentschermen werken zeer fijn en intuïtief samen, je kan je smartphone heel makkelijk en draadloos verbinden via draadloze Apple Carplay of Android Auto. Je smartphone handig draadloos opladen werkt zeer goed via de voorziene 15W laadpad in de middenconsole. Het bestuurdersdisplay van 12,3” geeft de nodige informatie weer zonder je een overvloed aan info te bezorgen, het infotainmentscherm van eveneens 12,3” biedt toegang tot navigatie, entertainment of voertuiginformatie. Het 10,8” head-up display zorgt voor een goede heldere maar toch nooit storende projectie op de voorruit, well done Nissan!
De keuze om ook niet alle bedieningen in het touchscreen te steken maar om voor het merendeel van de functies fysieke knoppen te voorzien is echt een pluspunt.
De nappa lederen bekleding die standaard bij de Tekna+ versie komt geven de X-Trail een luxueuze uitstraling, zeker ook door het geruite motief.
Elektrisch rijden zonder laden
Ja, je leest het goed, de e-power aandrijflijn die eerst in de Qashqai werd geintroduceerd is wel degelijk volledig elektrisch maar in tegenstelling tot andere EV’s hoeft de X-Trail niet aan de stekker maar enkel getankt te worden. Een combinatie van het beste van beide werelden, het fijne directe koppel van de elektromotoren en het gemak van simpelweg tanken.
De motor die er vooraan werd geplaatst om het geheel op te laden is een 1.5l 3cilinder benzine motor met een relatief hoog verbruik, tijdens onze testweek schommelde dit tussen 6,9 en 7,4 liter/100km. Het toerental van de motor volgt ook lineair het gevraagde vermogen dus draait zelden stationair.
Het aangename rijcomfort en dynamiek van de X-trail daar zorgen de elektromotoren voor, wij reden de e-4orce versie, daardoor krijgt de X-Trail een extra motor op de achteras, goed voor een systeemvermogen van 213pk. Goed voor een sprint naar de 100km/u in slechts 7 seconden.
e-4orce, we snappen het als je het 2x moet lezen, is de naam voor de innovatieve vierwiel aandrijflijn. Een aanrader omdat het in alle omstandigheden de beste tractie en stabiliteit aan de X-Trail biedt. Dankzij de nauwkerige aansturing van de elektromotoren en remmen minimaliseert hij ook niet alleen carrosseriebewegingen maar baanvastheid in bochten op natte/besneeuwde ondergrond.
Bedien je de e-pedal knop dan krijg je een soort van one-pedal drive, de regeneratie is goed en je kan makkelijk doseren tijdens afremmen en versnellen maar je komt nooit tot stilstand, dat moet je nog steeds met het rempedaal doen.
Prijs
De prijs van de Nissan X-Trail begint in de ACENTA uitvoering vanaf 43.350€ en let wel op, deze versie is enkel beschikbaar als Mild-Hybrid met 163pk en 2WD. De goedkoopste e-Power 2WD uitvoering komt als N-Connecta voor 48.850€, hierbij krijg je de 2 12,3” schermen, connected services en 360° camera. De door ons geteste versie was de topversie, de Tekna+ met e-Power en e-4orce heb je vanaf 60.950€.
Conclusie
De Nissan X-Trail is in zijn nieuwste versie alweer een schot in de roos, dat hij verkrijgbaar is in een 7-zits versie is nog een extra pluspunt. De e-Power aandrijflijn is een heel mooi alternatief voor de conventionele benzine of diesel of als tussenoplossing om op termijn volledig elektrisch te rijden. Heel sportief rijden doet de X-Trail niet maar dat is ook niet waarom je een zevenzits SUV koopt natuurlijk. Maar de stilte en het directe koppel van de aandrijflijn in combinatie van het simpelweg gaan tanken geeft hem misschien nog het grootste pluspunt.
PLUS
Interieurruimte
Elektrische rijden met gewoon tanken
Afwerking interieur
MIN
Niet zuinig
Dure aankoopprijs