Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

ŠKODA ENYAQ Coupé RS iV

Na de lancering van de Volkswagen ID 5 GTX konden ze bij Škoda niet achterblijven en komen ze op de proppen met de krachtigste en meest sportieve versie van de Škoda Enyaq coupé RS iV. Op het Brussels salon van 2023 was hij al te zien in het prachtige Mamba Green, een kleur enkel voor de RS versie, maar nu gaan we met de iets meer bescheiden Race blauwe versie op pad. Het is ook voor het eerst dat een volledig elektrische Škoda het RS logo meekreeg dus wij zijn uiterst benieuwd.

Statement maken

De Škoda Enyaq coupé RS iV is met zijn lengte van 4.65m een volwassen SUV in zijn segment. De coupé daklijn maakt van de Škoda Enyaq coupé RS iV een gestroomlijnde wagen met een zeer sportieve uitstraling. De zwarte accenten en limoenkleurige details versterken dit ongetwijfeld. Zijn gestroomlijnde silhouette zorgt dan ook voor een luchtweerstandswaarde van slechts 0,26 wat ook rechtstreeks zorgt voor een geoptimaliseerd rijbereik.

Vooraan vind je de standaard full-ledmatrixkoplampen met 24 individueel regelbare leds in elke grootlichtmodule, deze maken het mogelijk om de grootlichten continu te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Het grote imposante verlichte geanimeerde Crystal Face radiatorrooster met, je hoort het goed, 131 leds laat sommige mensen de wenkbrauwen fronsen maar of je het nu leuk vind of niet een statement maakt het zeker.

De optionele 21” Vision lichtmetalen velgen (735€) met minder luchtweerstand zijn echt een meerwaarde zonder echt aan comfort te moeten inboeten. Dankzij de standaard verlaagde sportophanging van 15mm vooraan en 10mm achteraan komen de velgen nog meer tot hun recht.

Achteraan vind je natuurlijk geen grote uitlaten meer maar toch mocht de voertuig brede reflector die de Škoda RS modellen typeert niet ontbreken.

Het zit in de details

Het ruime interieur van de Škoda Enyaq coupé RS iV dat vooral gedomineerd wordt door zwart wordt opgefleurd door limoengroene details doorheen het interieur. De sportzetels krijgt hij ook standaard mee, deze bieden een ruim aantal verstelmogelijkheden en ondersteunen zeer goed tijdens de sportievere ritten.

Maar binnenin kan je op het zicht niet meteen zeggen dat je de topversie rijdt. We reden een tijd geleden de sportlineversie en daar was het interieur bijna identiek. Het had misschien wat exclusiever gemogen bij de RS versie. Het blijft ongetwijfeld wel een mooi interieur, weinig harde plastics, mooi geïntegreerd carbon en met leder beklede delen.

Het ruime interieur van de Škoda Enyaq coupé RS iV biedt zelfs achteraan meer dan voldoende beenruimte en ook hoofdruimte, zelfs al zou je dat niet verwachten met de aflopende daklijn. De kofferruimte van 570 liter is nauwelijks minder dan de gewone variant. Dankzij het grote panoramische dak krijgt het interieur extra licht binnen, het spijtige is echter wel dat je het niet kan afdichten met een scherm.

Connected Enyaq

De meest recente ME3-voertuigsoftware omvat updates voor de displays, een geoptimaliseerde klimaatregeling en een verbeterd batterijmanagement met Battery Care Mode. Het centrale scherm van 13” groot is makkelijk en intuïtief te bedienen, wel spijtig dat er door het miniem aantal knopjes bijna alles bediend wordt via dit scherm. Fysieke knoppen voor verwarming hebben nog steeds een meerwaarde inzake veiligheid, bij de Duitse tegenhanger heeft men die bijvoorbeeld wel voorzien.

Het bestuurdersdisplay is 5,3” groot of klein zoals je het bekijkt, hierop is er vooral de meest noodzakelijke informatie weergegeven zoals snelheid, rijgegevens, navigatie en rijhulpsystemen en voor alle bijkomende info ben je aangewezen op het grote scherm.

Het optionele head-up display maakt voor de eerste keer gebruik van augmented reality. De virtuele assistent geeft duidelijk weer als je van je rijvak afwijkt door een oranje lijn weer te geven over de overschreden lijn en geeft ook navigatiepijlen weer op de straat waar je moet inrijden. DAB, internet radio alsook analoge radio is beschikbaar naast de draadloze SmartLink-technologie, Android Auto, Apple CarPlay of Mirrorlink. Dankzij de ingebouwde eSIM is de Enyaq steeds online en ook bereikbaar via de Škoda Connect-app. Bovendien is er hierdoor ook de mogelijk om over-the-air updates uit te sturen.

Krachtigste Škoda RS-model

Oke, nu naar het toch wel belangrijkste van deze Škoda Enyaq coupé RS iV, de meest krachtige aandrijflijn uit het Škoda RS gamma. 299pk (220kW) en een koppel van 460 Nm en vierwielaandrijving dankzij een elektromotor op elke as. Met deze mooie cijfers sprint de Škoda Enyaq coupé RS iV in slechts 6,5 seconden naar de 100km/u. Met een topsnelheid van 180km/u is hij 20km/u sneller dan de andere Škoda Enyaq versies.

De vierwielaandrijving zorgt zowaar voor een feest als je uit de startblokken schiet met deze Enyaq coupe, hij zet het vermogen zorgeloos instant aan de grond. Ook tijdens de vlotte hernemingen zorgt dit voor geen wielspin.

De aandrijflijn wordt gevoed door de 82kWh (netto 77 kWh) grote lithium-ion batterij die volgens de WLTP-cyclus goed is voor 547km bereik… niet dus, wij konden tijdens onze test rond de 380km afleggen, wat zeker niet verkeerd is. Het opgegeven verbruik van 15,9kWh/100km konden we zelfs moeiteloos halen maar we draaiden meestal rond een gemiddelde van 16,5kWh/100km.

De warmtepomp waarmee de testwagen was uitgerust kan de efficiëntie (en dus het rijbereik) nog verhogen, aangezien er minder energie nodig is om het interieur op te warmen of te koelen, wel spijtig dat dit niet standaard is (1145€).

Maximaal tot 135 kW opladen

De ENYAQ RS iV ondersteunt oplaadbeurten met gelijkstroom tot 135 kW. Zo kan de hoogspanningsbatterij aan een snellader in slechts 36 minuten worden opgeladen van 10 tot 80%. Aan een wallbox op wisselstroom bedraagt het maximale oplaadvermogen 11 kW. De ENYAQ RS iV wordt standaard geleverd met een Mode 3-kabel, terwijl de iV Universal Charger als optie wordt aangeboden. Die laatste omvat verwisselbare stekkers voor een maximale flexibiliteit als mobiele oplossing: de CEE-adapter maakt het mogelijk om aan 400V-stopcontacten op te laden met een vermogen tot 11 kW, terwijl de standaardadapter geschikt is voor klassieke huishoudelijke stopcontacten.

Prijskaartje

Deze krachtige Škoda Enyaq coupé RS iV kan je kopen vanaf 72.120€, hierbij kan je kosteloos kiezen voor de 2 exclusieve kleuren Mamba green en Energy blue. Wil je de 20” velgen upgraden naar de 21” Vision velgen kan dit voor 735€. Maar een optie die je zeker niet mag vergeten aanvinken is de warmtepomp voor 1145€. Onze testwagen in het subtiele Race Blue kostte 77.707€.

    PLUS

  • Vermogen

  • Vierwielaandrijving

  • Ruimte interieur

  • Fijn/sportief rijgevoel

    MIN

  • Warmtepomp niet standaard

  • Geen scherm panoramisch dak