"Lancia Pu+Ra HPE on tour"
Lancia is back! Na een aantal jaren van afwezigheid op de Europese markt treedt Lancia terug buiten zijn Italiaanse landsgrenzen. Daarom trokken wij naar de Brusselse Italiaanse ambassade waar Lancia zijn fuille de route voor de komende 10 jaar uit de doeken deed. In die periode mogen we drie nieuwe Lancia’s verwachten, te beginnen in 2024 op hun 117e verjaardag met de voorstelling van de Ypsilon, in 2026 een full electric fastback model maar wat we het beste onthouden hebben is dat er in 2028 een herrijzenis komt van de Lancia Delta! Kunnen we misschien nu al naar 2028 teleporteren?
“Lancia is terug in de Belux met de Europese tournee van de Lancia Pu+Ra HPE, het manifest van het merk voor de komende 10 jaar op het gebied van design, interieur, duurzaamheid, elektrificatie en moeiteloze technologie. De Belux landen zijn erg belangrijk voor het merk, zowel vanwege hun voorliefde voor ‘stijl’ en ‘made in Italy’-design als vanwege het belang van het B-segment op de markt. We willen van de Belux één van de belangrijkste Europese markten voor ons merk maken, zodat Lancia een gewild, gerespecteerd en geloofwaardig merk wordt in de Europese premium markt,” aldus Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia.
Naast Italië behoort de Belux tot de Europese landen waar Lancia in 2024 zal terugkeren met de lancering van de nieuwe Ypsilon. Er zijn twee belangrijke redenen voor de beslissing om zich in de Belux te vestigen: de eerste is de aantrekkingskracht van “Made in Italy”, en de tweede is het potentieel van het B-segment.
Lancia is altijd een geliefd merk geweest in de Belux en een aantal iconische Italiaanse modellen hebben acteurs, liefhebbers van Italiaanse mode en elegantie en motorsportfans voor zich gewonnen.
Tot op de dag van vandaag is Lancia het merk met de meeste titels in het Wereldkampioenschap Rally, met 11 titels, waarvan 6 op rij. De modellen Lancia Stratos, 037 en Delta domineerden rally’s gedurende meer dan 20 jaar.
“De terugkeer van het merk Lancia naar de Belux is een historische gebeurtenis, niet alleen voor het Lancia team, maar ook voor Lancia-liefhebbers en trouwe klanten”, zegt Milosz Tomanek, directeur Premium Brands bij Stellantis Belux. “Zodra we de terugkeer van Lancia in de Belux aankondigden, hebben we een team samengesteld dat vastbesloten is om een echte ‘Renaissance’ voor het merk tot stand te brengen, met de bedoeling om van Lancia de belichaming van Italiaanse elegantie te maken. Voor de lancering van de nieuwe Ypsilon in 2024 hebben we 10 retailers en 13 servicepunten aangesteld. Dit toont onze vastberadenheid om van de Belux één van de speerpunten van Lancia op het Europese toneel te maken.
De Roadmap van Lancia
De komst van Lancia naar de Belux is een nieuwe stap in de Renaissance van het merk op weg naar internationalisering en maakt deel uit van een solide en ambitieuze routekaart in lijn met het strategische plan “Dare Forward 2030” van Stellantis. Tegen de eerste helft van 2024 zal het merk 70 nieuwe retailers hebben in 70 grote Europese steden, waarvoor al 100% van de intentieverklaringen is ondertekend. De strategie bestaat uit een nieuw, efficiënt en innovatief distributiemodel, waarbij 50% van de verkoop online wordt gegenereerd en een select aantal retailers met als grootste missi: kwaliteit. De nieuwe showrooms zullen klanten een volledig meeslepende ervaring bieden, zowel online als offline, waarbij een ‘huiselijke’ sfeer wordt gecreëerd dankzij materialen, kleuren en aandacht voor detail geïnspireerd door Italiaanse architectuur en design.
Als onderdeel van het tienjarige strategische plan wil Lancia drie nieuwe modellen lanceren met een frequentie van “één om de twee jaar”, te beginnen met de nieuwe Ypsilon in 2024. Vanaf 2026 zal Lancia alleen nog maar 100% elektrische modellen lanceren en vanaf 2028 zal het bedrijf alleen nog maar 100% elektrische auto’s verkopen. Het strategisch plan zal veel aandacht besteden aan eco-verantwoordelijkheid, zoals blijkt uit het gebruik van innovatieve materialen: 50% van de tactiele oppervlakken zijn gemaakt van materialen die afkomstig zijn van duurzame ontwikkeling.
Lancia Pu+Ra HPE
De Lancia Pu+Ra HPE is het manifest van het merk voor de komende 10 jaar, een 100% elektrisch concept dat de visie van het merk vertegenwoordigt op het gebied van design, interieur, duurzame ontwikkeling, elektrificatie en gebruiksvriendelijke technologie. Het is een auto met een gestroomlijnde carrosserie voor maximale efficiëntie, zowel wat betreft de actieradius als de oplaadtijd en het gebruik. Deze eerste uiting van het nieuwe Lancia-tijdperk is geïnspireerd op de wereld van het Italiaanse interieurdesign, dankzij de samenwerking met Cassina, leider in de high-end meubelindustrie, voor een typisch Italiaanse ervaring van “je thuis voelen in je auto”. De naam Lancia Pu+Ra HPE komt van Pu+Ra, de nieuwe pure en radicale designtaal van het merk, terwijl HPE staat voor High Performance Electric.
Deze conceptauto belichaamt volledig de principes van Lancia’s nieuwe design, waarbij de volumes van de auto ontstaan uit de kruising van elementaire geometrische vormen, zoals de cirkel en de driehoek, gecombineerd met enkele iconische erfgoeddetails, zoals de Venetiaanse jaloezieën van de Lancia Beta HPE. De Lancia Pu+Ra HPE heeft 70% tactiele oppervlakken gemaakt van ecologisch verantwoorde materialen die ‘Italiaansheid’, heroverwogen traditie en een “coming home” gevoel uitstralen. De Lancia Pu+Ra HPE is de eerste auto die is uitgerust met het multimediasysteem S.A.L.A., dat de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties centraliseert en het mogelijk maakt om de omgeving in de auto aan te passen met een eenvoudig gebaar of het geluid van je stem.