Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4
Wij krijgen de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4 Veloce een weekje in test. Alfa Romeo’s eerste plug-in Hybride.
Het geheel is opgegeven voor max 280pk en haalt dit uit een 1.3 benzine 4 cilinder met 180 Pk op de voorwielen gecombineerd met een elektrisch aangedreven achtertrein die in piek 122 pk geeft en wordt gevoed door een batterij van 15.5 kw. Vanafprijs voor deze Veloce versie is niet mals met 55.500 euro maar dat is wel vergelijkbaar met de concurrentie.
De Veloce vertegenwoordigt de meest prestatiegerichte wagens binnen het volledige Alfa Romeo gamma zoals Alfa het zelf omschrijft op de website. Dit was vroeger misschien het geval want het 280 pk hybride pakket vind je ook op de sprint, TI en de Speciale versie van de Tonale. De Veloce is wel de duurste van het pak en logischerwijs ook de best uitgeruste. Op deze versie vind je namelijk zwart gelakte accenten, rode Brembo remklauwen, Full led matrix koplampen, alcantara, alu materialen, elektrische kofferklep, en een resem aan hulp-en veiligheidsuitrusting…
De typische alfa V vormige grille in de voorbumper en de 20 inch velgen met rondes laten het model er herkenbaar Alfa uitzien. De dubbele mooi ingewerkte uitlaat ziet er beter uit als op de Stelvio. De matrix lichten zijn ook klassevol, sportief en mooi vormgegeven. De look buiten zit alvast goed.
Eens binnen is het zowaar nog beter. Alcantara, mooie degelijke materialen, ik voel me direct “premium”.
De zetels zijn fantastisch, de perfecte mix van luxueus comfort en sportiviteit.
Het infotainment laat zich initieel wel vlot connecteren maar mist wat structuur en duidelijkheid voor mij. Het aanraakscherm moet je soms ingedrukt houden of meermaals bedienen tegen dat er reactie komt. De plaats voor smartphone onder helling op de middenconsole is dan weer een voorbeeld.
De bedieningsknoppen op het stuur zitten omrand met een hoge plasticboord waardoor je meer in dan op de knoppen dient te drukken. De in aluminium vervaardigde schakelpeddels voelen dan weer goed en aangenaam aan en met de grootte praktisch van overal op het stuur te bedienen. Ze staan wel wat in de weg voor bediening van de pinker hendel en die van de ruitenwissers maar het went en blijft niet storend.
Rijden maar nu! Eens gestart valt direct het leuk uitlaat geluid op. En al zeker in D mode. Alfa houdt vast aan de DNA instelknoppen voor het motorkarakter. Dynamic, Natural en Advanced.
Wij houden hem in D. Wat meteen opvalt is de nervositeit van de aandrijving rond het dode gaspunt maar met veel minder elektrische punch in vergelijking met andere hybrides in deze klasse. Bij de hoogste rem recuperatie en zelfs in E-Save mode lijkt de wagen niet af te remmen bij het lossen van het gas. Er is amper motorrem. Pas wanneer je dan het rempedaal intrapt komt hij in “Charge”. Ik heb de instelling niet kunnen vinden om het aan te passen. Het geheel lijkt zo z’n doel voorbij te gaan. Vlot gaat het wel met in ideale omstandigheden een 0-100 Km/u tijd van 6.2 Seconden, een gecombineerd top van 206 km/u en een elektrische top van 135 km/u.
Zelfs bij gering gas geven gaat de benzine motor vrij hoog in toeren, en schakelt niet snel door naar de volgende versnelling. Het lijkt erop dat Alfa het geheel op die manier de beloofde sportiviteit wil geven maar slaagt daar voor mij niet in. Jammer want het onderstel is top , degelijk en de ideale mix tussen sportiviteit en comfort
De cruise control en Lane assist werken dan wel weer goed en duidelijk. Qua verbruik zit de Tonale rond de 5.5 l/100km. Bij een lege batterij reken je best 2 liter meer en bij sportiever rijden nog eens 2 liter extra.
De wagen heeft vele kwaliteiten die bovengemiddeld scoren maar er zijn ook wat zaken die het goede geheel wat teniet doen.
Sportiviteit die de Veloce moet beloven maakt de hybride aandrijving niet waar. Ik kijk al uit naar een update of een elektrische versie van de Alfa Romeo Tonale.
PLUS
- Afwerking en look, zowel binnen als buiten
- Onderstel
- Zetels
MIN
- Touch screen en menu
- Hybride systeem en mix met Veloce
- Verbruik