Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Derde generatie Dacia Duster

“Meer Duster dan ooit”: Nieuwe Duster bouwt voort op de geschiedenis van een model dat is uitgegroeid tot een marktreferentie en een waar icoon van het merk en zijn waarden: Robuust en Outdoor, Essentieel en Cool, Eco-Smart. Duster, die in 2010 het levenslicht zag en in 2017 een eerste keer werd vernieuwd, wist zich te onderscheiden door te breken met de traditionele stijlelementen van de SUV-markt.

Duster is een echt succesverhaal: in zijn dertienjarige carrière mocht hij ruim veertig prijzen in ontvangst nemen en vonden meer dan 2,2 miljoen exemplaren een eigenaar. Dankzij een gestaag groeiende verkoop werd Duster in 2022 de meest verkochte SUV in Europa, alle segmenten samen, op de particuliere markt. Elke dag rollen bijna duizend Dusters van de productielijnen in de Dacia-fabriek van Pitesti (Roemenië). Dat is ongeveer één auto per minuut!

EEN HERUITGEVONDEN DESIGN, NOG STERKER EN KRACHTIGER

Duster vindt zijn design opnieuw uit. Hij behoudt alle esthetische kwaliteiten die de vorige generaties zo succesvol hebben gemaakt, zoals zijn uitgesproken robuuste SUV-karakter, maar tilt ze naar een hoger niveau door zich de nieuwe designidentiteit van Dacia aan te meten. Nieuwe Duster bevestigt trots zijn heruitgevonden design.

David Durand, Directeur Design van Dacia“Nog voor we de stijl van Nieuwe Duster onder handen namen, hebben we aan de proporties gewerkt om hem een krachtiger postuur te geven… Als je eerst de juiste proporties zoekt, hoef je nadien geen stilistische kunstgrepen door te voeren.”

De essentie behouden en het kunstmatige elimineren: die Dacia-filosofie werd ook toegepast op het design van Nieuwe Duster.

De ontwerpers zijn vertrokken van eenvoudige volumes: het passagierscompartiment, de motorkap, de vleugels, enz. Vervolgens hebben ze al deze elementen zuiver en scherp geassembleerd om het model een moderne en geblokte stijl te geven met bewust gestrekte en uitgesproken lijnen.

Eenvoudige vormen en volumes dragen bij tot de kracht van het design: een erg verticale voorkant, wielkasten met scherpe afgeschuinde delen, een grote achterklep achteraan, zijruiten die zich in een beweging uitstrekken van de voorsteven tot de achterzijde.

Nieuwe Duster wordt op stijlvolle wijze beschermd door een zwarte gordel die zonder enige onderbreking rond de hele auto loopt: de zijdelingse beschermstrips onderaan het koetswerk gaan over in de emblematische kenmerkende onderdelen van Nieuwe Duster en vervolgens in de wielkasten, die op hun beurt met de voor- en achterbumper zijn verbonden. Een Nieuwe Duster, robuuster en meer dan ooit gericht op het outdoorleven!

NIEUWE DUSTER ZET EEN GROTE STAP VOORWAARTS QUA PRESTATIES DANKZIJ HET CMF-B-PLATFORM 

Nieuwe Duster plukt de vruchten van het CMF-B-platform dat centraal staat in de industriële strategie van Dacia. Dit competitieve en uiterst veelzijdige platform, dat werd ingewijd door de jongste Sandero en Logan en later werd overgenomen door Jogger, biedt het merk heel wat flexibiliteit en stelt het in staat zijn ambitieuze productplan optimaal uit te rollen.

Door Nieuwe Duster op het CMF-B-platform te plaatsen, biedt hij zowel voor de passagiers als voor de bagage meer ruimte dan de vorige generatie, terwijl de totale lengte identiek blijft.

Het geavanceerde ontwerp van het platform stelt Nieuwe Duster tevens in staat om meer rijcomfort te verzekeren en lawaai en trillingen tijdens het rijden tegen te gaan. Het rijplezier ging er dan ook duidelijk op vooruit: Nieuwe Duster toont zich dynamischer, met een ongeëvenaard wegcontact.

Het CMF-B-platform zet Nieuwe Duster ook op de weg van de elektrificering door motoren met mild hybrid- en full hybrid-systemen aan te bieden.

Patrice Lévy Bencheton, Directeur Productprestaties van Dacia, legt uit: “Het nieuwe CMF-B-platform is een belangrijke troef voor de ontwikkeling van het Dacia-gamma, zowel nu als in de toekomst. Met Nieuwe Duster realiseert het zijn volledige potentieel: de wagen wordt uitgerust met nieuwe geëlektrificeerde motoren van het hoogste niveau, die op alle vlakken gevoelig beter presteren, zonder daarbij te raken aan de aantrekkingskracht en toegankelijkheid die hem zo succesvol hebben gemaakt.”

NIEUWE HYBRIDEMOTOREN

  • Duster HYBRID 140. De HYBRID 140-motor, die Dacia begin 2023 in gebruik nam op Jogger, is voortaan ook beschikbaar op Nieuwe Duster. Hij steunt op beproefde en erkende technologieën van Renault Group, waaronder een 1,6-liter viercilinder-benzinemotor met 94 pk, twee elektromotoren (een motor van 49 pk en een startmotor/generator op hoogspanning) en een geëlektrificeerde automatische versnellingsbak.

Die laatste beschikt over vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektrische aandrijving. Deze gecombineerde technologie wordt mogelijk gemaakt door het ontbreken van een koppeling.

Dankzij het regeneratieve remsysteem, de hoge energierecuperatiecapaciteit van de batterij van 1,2 kWh (230 V) en het rendement van de automatische versnellingsbak kunnen eigenaars van Nieuwe Duster tot 80 procent van hun stadsritten zuiver elektrisch rijden. Dat vertaalt zich in een verbruikswinst van 20 procent over de gemengde cyclus en maximaal 40 procent in de stad. Bovendien start de wagen systematisch in de zuiver elektrische modus.

  • Duster TCe 130. Deze motor is voor het eerst verkrijgbaar bij Dacia en biedt klanten een eerste elektrificeringsniveau. Hij combineert een 1,2-liter driecilinder-turbobenzinemotor van de nieuwste generatie op basis van de Miller-cyclus (geoptimaliseerd rendement en minder pompverliezen) met een mild-hybridsysteem van 48V. Dat laatste ondersteunt de verbrandingsmotor bij het vertrekken en accelereren, waardoor hij het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstoot met ongeveer 10 procent* verlaagt.

Dankzij de boost van dit systeem biedt hij bovendien meer rijplezier (hernemingen, acceleraties) dan de huidige TCe 130: de wagen reageert alerter en rijdt soepeler. Dankzij het regeneratieve remsysteem kan de batterij van 0,9 kWh volledig transparant worden opgeladen.

De TCe 130 is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor de 4×2- en 4×4-versies.

  • En ook: Duster ECO-G 100. Dacia, de onbetwiste marktleider op het gebied van lpg in Europa, is de enige constructeur die van al zijn modellen met verbrandingsmotor een ‘bi-fuel’-versie op benzine en lpg aanbiedt. Deze versies dragen het label ‘ECO-G’. Ook Nieuwe Duster plukt de vruchten van deze beproefde technologie, die de veiligheid en betrouwbaarheid ten goede komt.

Wanneer hij op lpg rijdt, stoot Nieuwe Duster ECO-G 100 gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Hij biedt een rijbereik tot 1.300 km** dankzij de twee reservoirs met een totaal nuttig volume van bijna 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter lpg (geïnstalleerd onder de koffervloer, zodat het laadvolume behouden blijft). Overschakelen van de ene brandstof naar de andere doet men met een schakelaar die perfect in het dashboard is geïntegreerd en gebeurt zonder vertraging en volledig onmerkbaar.