Highlights nieuwe elektrische Porsche Macan
Karakteristieke Porsche-rijprestaties en krachtig opladen
- Op weg naar elektromobiliteit.
De volledig elektrische Macan is gebaseerd op het Premium Platform Electric (PPE), dat samen met Audi werd ontwikkeld. Het PPE biedt Porsche de mogelijkheid om in de toekomst elektrische massamodellen op de markt te brengen, gemaakt volgens de hoogste technische normen.
- Krachtige elektromotoren.
Voor de aandrijflijn worden in alle gevallen permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM) van de nieuwste generatie gebruikt. Het piekvermogen zal ongeveer 450 kW bedragen en het maximumkoppel meer dan 1.000 Nm.
- Vermogenselektronica met siliciumcarbide.
Voor meer efficiëntie wordt siliciumcarbide gebruikt als halfgeleidermateriaal in de pulsomvormer (PWR) op de achteras. Dit vermindert de schakelverliezen in de PWR aanzienlijk en maakt hogere schakelfrequenties mogelijk.
- Typische Porsche-prestaties.
Voor het eerst maakte de architectuur met de Performance-achterkant ook de installatie van een achterwielbesturingssysteem op de Macan mogelijk. Het lost een oud probleem van tegenstrijdige doelstellingen op en combineert wendbaarheid in stadsverkeer met stabiliteit en rijprecisie op de snelweg.
- Nieuwe batterijgeneratie.
Alle nieuwe Macan-modellen hebben in de bodemstructuur een lithium-ionbatterij met een totale capaciteit van ongeveer 100 kWh. De 12 modules bestaan uit in totaal 180 prismatische cellen. De verhouding tussen nikkel, kobalt en mangaan in de mix bedraagt 8:1:1.
- 800V-technologie en ‘bank charging’.
Dankzij de 800V-technologie haalt de Macan een oplaadvermogen tot 270 kW. Als het laadstation alleen met 400V-technologie werkt, versnelt ‘bank charging’ het proces. Hierbij wordt de 800V-batterij effectief opgesplitst in twee batterijen, elk met een nominale spanning van 400 volt, die dan parallel opgeladen kunnen worden, elk met 400 volt.
- New Porsche Driver Experience.
De Macan heeft maximaal drie beeldschermen. Het volledig digitale, vrijstaande gebogen display van 12,6 duim bevindt zich rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder. Het centrale display is een aanraakscherm van 10,9 duim met hoge resolutie in full HD-kwaliteit. Het optionele passagiersdisplay (10,9 duim) maakt gebruik van een speciale folietechnologie die ervoor zorgt dat de bestuurder tijdens het rijden niet kan zien wat op het scherm wordt getoond. Zo kan bijvoorbeeld video-inhoud uitsluitend voor de passagier worden weergegeven.
- Groot head-updisplay met augmented reality.
Voor het eerst is bij Porsche een head-updisplay met augmentedrealitytechnologie beschikbaar. Virtuele elementen zoals navigatiepijlen worden visueel bijna naadloos geïntegreerd in de reële wereld. Ook de functies van sommige rijhulpsystemen worden ondersteund. Het beeld verschijnt op een afstand van 10 meter en komt qua grootte overeen met een beeldscherm van 87 duim.
- Sfeerverlichting met communicatielicht.
Een lichtstrip met 56 leds loopt door het voorste gedeelte van het interieur. Afhankelijk van de situatie kan dat communicatielicht inzittenden informeren en waarschuwen, bijvoorbeeld bij het begroeten, tijdens het opladen of bij interactie met rijhulpsystemen. Verschillende kleuren en animaties worden gebruikt.
- Porsche App Centre.
In het nieuwe Porsche App Centre hebben passagiers rechtstreeks toegang tot populaire apps van externe leveranciers, die ze rechtstreeks in de auto kunnen installeren. Verschillende apps zullen beschikbaar zijn wanneer de Macan wordt gelanceerd.