Audi RS 6 Avant GT: de overtreffende trap in sportiviteit
- Motorkap en spatborden van koolstofvezel en 22-duimsvelgen in een opvallend design zorgen voor een hoge herkenningswaarde
- Schroefsetophanging, high-performance banden en geoptimaliseerd quattro-sportdifferentieel verhogen de rijdynamiek
- Wereldwijd slechts 660 exemplaren
- Een historische kleurstelling gebaseerd op de Audi 90 quattro IMSA GTO staan garant voor exclusiviteit
De nieuwe Audi RS 6 Avant GT is de ultieme bekroning van het Audi A6 gamma. Het speciale model zit boordevol exclusieve details in zowel het exterieur als het interieur. Een indrukwekkende doorlopende dakspoiler, een nieuw ontworpen diffusor en 22-duimsvelgen in een opvallend design onderstrepen de toppositie in de modelreeks. In het interieur zorgen hoogwaardige kuipstoelen, een frisse kleurencombinatie en een specifieke nummering in de middenconsole voor de exclusieve accenten. Een gewichtsbeperkende schroefsetophanging die uniek is voor de RS 6 Avant GT, en een herwerkt quattro-sportdifferentieel op de achteras scherpen de rijervaring aan. De V8-motor met dubbele turbo levert 463 kW (630 pk) en ontwikkelt 850 Nm koppel van 2.300 tot 4.500 tr/min (bij een gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km van 12,7-12,2 en een gecombineerde CO2-uitstoot in g/km van 289-277 volgens de WLTP-norm). De Audi RS 6 Avant GT komt in het tweede kwartaal van 2024 op de markt, met prijzen vanaf 192.500 euro excl btw.
Het idee voor de Audi RS 6 Avant GT is gebaseerd op het studentenproject RS 6 GTO concept uit 2020. Twaalf studenten in de vakgebieden koetswerk- en voertuigbouwmechanica, automechatronica, koetswerklakken en werktuigmechanica werkten zes maanden lang aan het project, met de steun van Audi Design. Ze lieten zich vooral inspireren door de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO-racewagen uit 1989. Het resultaat toont aan op welke manieren jonge talenten al tijdens hun opleiding een bijdrage kunnen leveren aan het bedrijf.
Een tot op heden unieke look
De nieuwe Audi RS 6 Avant GT onderscheidt zich duidelijk van zijn broers met zijn op basis van de RS 6 GTO concept nog imposantere look ten opzichte van de RS 6 Avant en de performanceversie van de RS 6 Avant. De opvallende voorpartij is duidelijk geïnspireerd op de RS 6 GTO concept. Het Singleframe en de luchtinlaten zijn volledig in zwarte hoogglans gelakt. Hierdoor oogt de auto nog lager en breder. Verticale ‘blades’ in de voorspoiler, een nieuw luchtinlaatrooster en een krachtige, in de bumper geïntegreerde frontsplitter benadrukken de aangescherpte look. Voor het eerst doet Audi Sport GmbH niet alleen een beroep op een compleet nieuwe motorkap, maar voor de productie van dit koetswerkonderdeel wordt ook voor de eerste keer carbon gebruikt. Aansluitend op het onconventionele lakwerk wordt het carbon van deze nieuw ontworpen motorkap op een visueel aantrekkelijke manier benadrukt en op indrukwekkende wijze omlijst door de koetswerkkleur. Dankzij de geïntegreerde luchtuitlaten achter de grote 22-duimsvelgen wordt de dynamische druk in de wielkasten verlaagd en worden de remmen beter gekoeld. Net als de motorkap zijn de spatborden, die de grote wielen omsluiten, voor het eerst volledig gemaakt van carbon: een highlight, niet alleen voor het voertuig, maar ook voor de productie.
Blikvangers in zijaanzicht zijn de inzetstukken in de dorpels en buitenspiegelkappen in glanzend carbon, evenals de 22-duimsvelgen met 6-spaaks design, die exclusief voor de RS 6 Avant GT zijn ontworpen. Achteraan bekoort het speciale model met het zwarte ‘RS GT’-opschrift, een speciaal op het design afgestemde achterklep met een optisch verlaagde laaddrempel, een diffusor met luchtdoorstroming en een verticaal in het midden geplaatste reflector, waardoor de auto ook weer aanzienlijk breder oogt, evenals een opvallende, op de autosport geïnspireerde dubbele vleugel. Die is vrijwel identiek overgenomen van de conceptcar van de studenten. Voor het eerst in de geschiedenis van de RS 6 Avant zijn de dakrails weggelaten om een nog vlakker, sportiever silhouet te creëren.
Voor de RS 6 Avant GT kunnen klanten optioneel kiezen voor een exclusieve wrapping in twee kleurvarianten. De eerste combineert de traditionele Audi Sport-kleuren zwart, grijs en rood met een Arkona White-koetswerklak. Op deze kleuren prijken ook de typeaanduidingen voor- en achteraan. Bij deze kleurencombinatie zijn de velgen met 6-spaaks design altijd afgewerkt in witte hoogglans. Als alternatief is de wrapping ook beschikbaar in zwart-grijze tinten op een koetswerklak in Nardo Grey of Mythos Black. Passend daarbij biedt Audi Sport GmbH de gefreesde velgen in hoogglanzend gepolijst of mat zwart aan. De vier ringen in het Singleframe en op de achterklep en de typeaanduidingen zijn standaard in zwart gelakt. Als koetswerkkleuren is er keuze uit de volgende lakafwerkingen: Arkona White, Nardo Grey, Chronos Grey Metallic, Madeira Brown Metallic en Mythos Black Metallic.
Het zwarte interieur wordt opgewaardeerd door talrijke accenten zoals dubbele stiksels in de exclusieve kleurencombinatie rood-koper. Dat geldt voor de stuurvelg, de zijkanten van de middenconsole, de middenarmsteun, de armsteunen in de deuren en de vloermatten met het opschrift ‘RS 6 GT’. Ook de nieuwe RS-kuipstoelen in een combinatie van leder en Dinamica met het opschrift ‘RS 6 GT’ direct onder de hoofdsteunen zijn in deze kleurstelling uitgevoerd. Het honingraatstikselmotief op het middenpaneel van de stoelen schittert in Express Red. terwijl de buitenste naden van de kuipstoelen zijn afgewerkt in koper. De armsteunen in de deuren, het dashboard, de middenconsole inclusief zijkanten en de dorpels zijn bekleed met zwart Dinamica-microfiber, en de decoratieve inzetstukken met diepzwart Dinamica-microfiber. Optioneel zijn de inzetstukken ook verkrijgbaar in een carbon-keperstructuur met open poriën. De veiligheidsgordels springen in het oog met hun karmijnrode kleur. Een bijzondere blikvanger: de opeenvolgende nummering van de 660 modellen in de middenconsole.
Prestaties van een hoger niveau
De nieuwe RS 6 Avant GT heeft een vermogen van 463 kW (630 pk) en een maximumkoppel van 850 newtonmeter (bij een gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km van 12,7-12,2 en een gecombineerde CO2-uitstoot in g/km van 289-277 volgens de WLTP-norm). Dat komt neer op een toename van 22 kW (30 pk) en 50 newtonmeter ten opzichte van het basismodel van de RS 6 Avant (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 12,7-12,1 (WLTP); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 289-276 (WLTP)). Het vlaggenschip van de modelreeks sprint in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u, een verbetering van 0,3 seconden ten opzichte van de RS 6 Avant. De RS 6 Avant GT accelereert in slechts 11,5 seconden vanuit stilstand naar 200 km/u, wat een halve seconde sneller is dan de RS 6 Avant. De topsnelheid bedraagt 305 km/u, waarbij het keramische RS-remsysteem standaard instaat voor de vertragingen.
Het vermogen van de 4.0 TFSI wordt via de standaard achttraps-tiptronic met geoptimaliseerde schakeltijden overgebracht op de permanente quattro-vierwielaandrijving. De RS 6 Avant GT maakt net als de RS 6 Avant Performance gebruik van de nieuwste versie van het centrale sperdifferentieel. Dat is bijzonder licht en compact en verdeelt de aandrijfkrachten in een verhouding van 40:60 over de voor- en achteras. Als er slip optreedt, wordt automatisch meer aandrijfkoppel overgebracht op de as met de betere tractie: tot 70 procent vloeit naar de voortrein en tot 85 procent naar de achteras. Het herziene middendifferentieel verbetert de rijdynamiek, zorgt voor een merkbaar nauwkeuriger bochtgedrag en laat de auto minder ondersturen, met name op de limiet.
Om het speciale model nog meer te onderscheiden van andere RS-modellen is het quattro-sportdifferentieel op de achteras speciaal afgesteld voor de RS 6 Avant GT. Nieuwe parameters leggen de focus op meer levendigheid, met meer vermogen dat naar de achteras wordt gestuurd in de rijmodus Dynamic. Klanten kunnen daarmee rekenen op een sportief-neutraal en zeer nauwkeurig rijgedrag. Voor het eerst en uitsluitend voor de RS 6 Avant GT is standaard een schroefsetophanging gemonteerd. Die verlaagt de rijhoogte met tien millimeter ten opzichte van de RS 6 Avant, is handmatig verstelbaar en biedt een optimale spreidstand tussen dynamiek en comfort.
Een hogere veerconstante, drievoudig verstelbare dempers en stijvere stabilisatoren – plus 30 procent voor en plus 80 procent achter – zorgen voor minder rolbewegingen van het koetswerk en zo ook voor aanzienlijk meer rijplezier. Het bijbehorende gereedschap en de nodige instructies voor een aangepaste afstelling worden meegeleverd.
Optioneel kunnen klanten het RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride Control (DRC) of de adaptieve -RS-luchtvering bestellen. Om de rijdynamiek optimaal over te brengen op het wegdek werd gekozen voor de hoogwaardige Continental Sport Contact 7-banden in de maat 285/30 R22. Die bieden op zowel droog als nat wegdek een consistent hoger gripniveau en zorgen voor minder onderstuur bij dynamisch bochtenwerk en een ronduit nauwkeuriger rijgedrag over het hele snelheidsbereik. Bovendien is de remafstand van 100 tot 0 km/u met de nieuwe banden tot twee meter korter.
Vakmanschap van het hoogste niveau