Alfa Romeo “Tributo Italiano”
Op een regenachtige maandag werden we door Alfa Romeo aan het kasteel van Gaasbeek uitgenodigd om de nieuwste Tributo Italiano serie te ontdekken. Mooi per kleur van de Italiaanse vlag stonden de drie Alfa Romeo modellen opgesteld. De eerste wereldwijde speciale serie die een eerbetoon aan de oorsprong van het merk brengt.
De speciale serie voor de Giulia, Stelvio en Tonale PHEV staat aan de top van de line-up en is uitsluitend verkrijgbaar in Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa, niet toevallig de kleuren van de Italiaanse vlag. Deze kleuren worden altijd gecombineerd met een zwart dak. Maar naast de two-tone kleur, komt alles in carrosseriekleur en krijg je op de spiegels de Italiaanse vlag.
Om het geheel nog wat extra sportiviteit te geven komt de “V”-inzet in het zwart op de Giulia en Stelvio, in Dark Miron op de Tonale PHEV. De Tonale krijgt voor het eerst zijn inzetstukken in de voor- en achterbumper, wielkasten en zijspoilers in carrosseriekleur. Daarbij horen ook de lichtmetalen velgen (21” op de Stelvio, 19” op de Giulia, 20” op de Tonale) die worden gecombineerd met zeer sportieve rode Brembo-remklauwen.
In het gekende interieur voegt de Tributo Italiano editie nog wat extra sportieve accenten toe, zo zijn de nieuwe zwartleren sportstoelen voorzien van perforaties met rode accenten en zijn de hoofdsteunen voorin geborduurd met het opvallende nieuwe logo. Het “Carbon design” verfraait het dashboard en is afgewerkt met het Alfa Romeo logo, en aluminium instaplijsten.
Je merkt vooral dat ze het Alfa Romeo gevoel nog naar een hogere level van comfort, verfijning en sportiviteit proberen te brengen. Ik zeg nu wel proberen maar er mag wel benadrukt worden dat ze hier perfect in slagen. Maar er mocht naar ons gevoel ook wat extra aandacht zijn uitgegaan naar een upgrade van het infotainment systeem.
Wat het aanbod aandrijflijnen betreft is er voorlopig nog zeer weinig elektrificatie, maar de Giulia en Stelvio Tributo Italiano wordt uitgerust met de 280 pk krachtige 2.0 turbobenzinemotor of de 210 pk krachtige 2.2 turbodiesel, beide met een automatische achtversnellingsbak en Q4-vierwielaandrijving. Er is ook een 160 pk krachtige, achterwielaangedreven turbodiesel leverbaar. Als alternatief kunnen klanten voor de Tonale Tributo Italiano kiezen tussen de fantastische 160 pk krachtige 1.5 hybride motor (benzine/elektrisch) met 7-traps automatische TCT-transmissie of de innovatieve Q4 Plug-In Hybrid van 280 pk, die opnieuw betekenis geeft aan het paradigma van “efficiënte sportiviteit”. Onbeperkte toegang tot stadscentra is gegarandeerd met meer dan 80 km actieradius in volledig elektrische modus voor maximale dagelijkse mobiliteit.
Om het sportieve Alfa Romeo karakter nog extra in de verf te zetten krijg je standaard de actieve ‘Dual-Stage Valve’-ophanging met elektronisch geregelde demping. Daardoor krijg je dat leuke sportieve karakter dat samen met de bijna ideale gewicht verdeling en scherpe besturing ervoor zorgt dat je die typische Alfa Romeo rijdynamiek tijdens elke rit ervaart.
Vanaf november vorig jaar kan deze speciale topreeks besteld worden, de Tonale Q4 Plug-In Hybrid bestel je vanaf €49.050. Bestel je de Giulia, dan krijg je de 2.2 diesel 160 pk versie voor een prijs van € 57.550. De topversie van de Giulia met 280 pk is er vanaf € 65.050. Verkies je zijn grote broer de Stelvio dan betaal je voor de lichtste 2.2 dieselversie € 63.850, de topversie met 280 pk bedraagt € 71.350.
PLUS
Rijdynamiek
Uitrusting
MIN
Verouderde infotainment Stelvio en Giulia
Bijna geen elektrificatie