Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes 180 d en 200 d klaar voor de toekomst!

De volledig in eigen huis ontwikkelde viercilinder dieselmotor (OM 654q) van de nieuwste generatie geeft veel en neemt weinig. Dit is te danken aan het bijzonder lichte, compacte ontwerp en de minimale wrijvingsverliezen. Aanzienlijk minder lawaai en trillingen brengen het verfijningsniveau nagenoeg op dat van benzinemotoren. Deze nieuwe motor voldoet aan de strengste emissienorm Euro 6d en is leverbaar voor de A-Klasse Hatchback en Berline, de B-Klasse, de CLA Coupé en Shooting Brake, de GLA en de GLB.

Technische specificaties van de OM 654q:

  • 1.950 cm3 4-in-lijn.
  • In combinatie met handgeschakelde zesversnellingsbak voor de 180 d of automatische transmissie 8G-DCT standaard bij de 200 d (4MATIC) en 220 d (4MATIC) en optie voor de 180 d.
  • Leverbaar voor de 180 d met 85 kW/116 pk en 280 Nm, de 200 d (4MATIC) met 110 kW/150 pk en 320 Nm en de 220 d (4MATIC) met 140 kW/190 pk en 400 Nm.
  • Stijging van 20 Nm koppel naar 300 Nm voor de 180 d bij 1.300-2.600 t/min (280 Nm bij 1.750-2.500 t/min bij de OM 608)
  • Acceleratie 0-100 km/h in 10,0 seconden in combinatie met handgeschakelde zesversnellingsbak en 9,5 seconden in combinatie met automatische transmissie voor de A 180 d (respectievelijk 10,6 en 10,5 seconden bij de OM 608).
  • Volledig aluminium constructie met geringe cilinderafstand (90 mm), nokkenasaandrijving achter en Lanchester-balansassen links en rechts naast de krukas in plaats van eronder, wat resulteert in een bijzonder licht, compact ontwerp.
  • Common Rail-directe inspuiting (vierde generatie): zeer efficiënte mengselvorming dankzij direct geregelde piëzo-injectoren (tot zeven injecties per slag).
  • Turbo’s met verstelbare turbinebladen (om het luchtvolume te regelen) en inspuitdruk tot 2.050 bar: onovertroffen koppelopbouw.
  • Hightech stalen zuigers (getest op bedrijfswagens en in de autosport): lagere thermische uitzetting en dus geringere wrijving in vergelijking met aluminium, tegelijkertijd nog lichter en robuuster.
  • NANOSLIDE®: ideale smering, geringere wrijving en maximale slijtvastheid dankzij extreem harde cilindercontactvlakken met minuscule poriën voor olieabsorptie.
  • Kunststof motorsteunen: stiller en minder trillingen.
  • Gesmede krukas: extreem licht en duurzaam.
  • Geoptimaliseerde luchtstroom naar de inlaat- en uitlaatzijde: minder geluidsontwikkeling.
  • Van binnen biedt de OM 654q efficiëntieverhogende technologische highlights, zoals stalen zuigers met getrapte kommen in een aluminium blok. De cilindervoeringen zijn gecoat volgens het verder verbeterde NANOSLIDE®-proces.

Ecologie

De dieseloxidatiekatalysator, de dieselpartikelfilter en de twee SCR-katalysatoren zorgen voor de nabehandeling van de uitlaatgassen van de motor. Een eerste SCR-katalysator met AdBlue®-injectie is direct tegen de motor geplaatst. Hierdoor verloopt de nabehandeling efficiënter. Bij deze derde generatie NOx-nabehandeling verdampt de AdBlue®-oplossing op een zeer efficiënte manier langs de kortst mogelijke route in de uitlaatgasstroom. Naast de uitlaatgasnabehandeling dicht bij de motor reduceert een tweede SCR-katalysator onder de vloer de resterende stikstofoxiden.