Smart #1 Brabus
De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een blitse start. De allereerste generatie Smart kende flink wat mankementen maar deze werden vlug van de baan geveegd door de betere 2e generatie van het populaire stadswagentje. Want met zijn lengte van slechts 2.70m zorgt hij voor een wendbare makkelijke verplaatsing voor 2 personen in of uit de stad.
Oversized?
Maar zoals bij elk automerk groeien de wagens per generatie en in deze trend is Smart geen uitzondering. De Smart #1 Brabus is in vergelijking met het origineel een flink uit de kluiten gewassen compacte SUV van maar liefst 4,3 m lang, 1,64 m hoog en 1,82 m breed. Wat eigen is gebleven, is het feit dat zoals bij elke generatie Smart ook de #1 recht heeft op zijn Brabus versie. Een sportieve mash-up van de #1 die uiterlijk althans niet veel extra’s bevat. Rode accenten, speciale velgen, een andere bumper en spoiler en dat allemaal afgewerkt met Brabus logo’s en niet te vergeten de twee (fake) luchtinlaten langs het Smart logo.
Fox wild
De bediening van bijna alle functies in de #1 verlopen via het imposante 12,8” grote aanraakscherm, hierop word je ondersteund door je persoonlijke assistent… een vos. Ook voor de bediening van de klimaatregeling ben je aangewezen op het scherm, een minimum aan fysieke knoppen was wel een must geweest net zoals een toevoeging van een fysieke volumeknop. Het 9” scherm dat je als bestuurder krijgt voorziet je van de nodige info op een serene manier met als uitbreiding daarop een head-up display.
Om te proberen de prestaties van de #1 wat kracht bij te zetten werd er door Brabus een artificieel geluid toegevoegd… we vinden persoonlijk dat dat best het eerste is dat je aan je vosje vraagt om uit te schakelen voor je er fox wild van wordt.
Overpowered?
Het platform van de smart #1 deelt hij oa met zijn Zweedse broer de Volvo EX30 en is het eerste voertuig dat geproduceerd wordt door de joint venture van de Mercedes-Benz Group en Geely.
Het Platform (EV specifiek) Geely SEA2 levert in deze Brabus versie maar liefst een vermogen van 428pk en een koppel van bijna 600Nm koppel. De Smart #1 kan dus zonder probleem menig roodlicht Johnny op zijn plaats zetten. In de Brabus modus sprint hij in 3,8 seconden naar de 100km/u, als een wolf in schaapsvacht geeft hij velen zo het nakijken.
Maar los van deze topprestaties kan je ook rustig rijden dankzij de verschillende andere modi die je kan kiezen.
Het verbruik van de Smart #1 is al even explosief als zijn prestaties, we reden zelden een verbruik onder de 20kWh/100 km, meer dan de opgegeven 18,2 door onze vrienden van de WLTP. Als je dit gaat tellen bij een bruikbare 62 kWh batterij levert dit niet super veel range op en zeker al niet bij lagere temperaturen zoals tijdens onze test.
Dankzij de vierwiel aandrijving weet de #1 al zijn vermogen feilloos aan de grond te zetten, het onderstel brengt meer dan voldoende sportiviteit zonder al te veel comfort te verliezen
Aan de laadpaal
Opladen van de 66kWh batterij van de smart #1 kan thuis aan een maximum van 11kW, laad je onderweg aan een snellader dan kan dit aan een maximum van 150kW, zo win je in slechts 30 minuten van 10 naar 80% batterij.
Overpriced?
De Smart #1 begint met de Pro versie aan een prijs van 36.495€ maar dan komt hij met een beperkter rijbereik van 310km. De Premium komt aan een prijs van 43.995€ en dan krijg je ook meteen het grootste rijbereik, namelijk 440km. De Brabus versie is naar onze mening de beste keuze, je krijgt een groot vermogen en een full-option Smart #1. Het rijbereik t.o.v. de Premium versie vermindert met 40km maar voor deze sportieve versie betaal je slechts 4000€ meer, zo kost hij 47995€.