Nissan Qashqai facelift (2024)
De nieuwe Nissan Qashqai oogt nog moderner en dynamischer dankzij zijn opgefriste design. De voorkant is grondig aangepakt om een opvallende eerste indruk te creëren. De grille wordt gekenmerkt door tientallen, driedimensionale kommavormige elementen in hoogglans zwart. Aan de zijkanten vormen de ‘komma’s’ een driehoekige vorm vanaf de nieuwe koplampen naar beneden tot een punt aan de zijkant van de kentekenplaathouder. Bij de topversie zijn ze afgewerkt in satijn chroom.
De in de carrosseriekleur uitgevoerde voorbumper is voorzien van een hoogglanzend zwarte strook die onder de kentekenplaat loopt en vervolgens uitmondt in de onderste hoeken van de bumper. Onder de koelopening bevindt zich een smalle sierstrip om het front van de nieuwe Qashqai extra cachet mee te geven. Het nieuwe koplampdesign wekt de indruk van daadkracht en doelgerichtheid, dankzij de nog scherpere look. Nieuw is ook de toevoeging van een adaptieve grootlichtassistentie, aangevuld met een kleinere lichtunit voor een bredere en betere lichtverdeling bij mistige omstandigheden.
Nieuwe, opvallend gestileerde LED-verlichting
Onder de hoofdlens in de koplampen bestaat de dagrijverlichting uit vijf kleinere lenzen die dezelfde vorm hebben als de ‘komma’s’ van de grille. Opvallend is dat de dagrijverlichting voortaan de koplampunits omrand, terwijl een smalle lichtstrip erboven enige gelijkenis vertoont met de vorige Qashqai. Het bovenste dagrijlichtelement dient tevens als de richtingaanwijzer. Die werkt voor het eerst sequentieel, dus met een naar buiten vegende beweging (afhankelijk van de uitvoering).
Aan de achterzijde blijft het design van de lichtunits vertrouwd, maar heeft Nissan wel de lay-out herzien. Zo bestaan de rode lichtelementen nu uit vier individuele LEDs in dezelfde vorm als de ‘komma’s’ in de grille. Hierdoor lijken ze te zweven in de behuizing met een opvallende schaduw van rood. De lenzen zijn nu helder, waardoor de lichtelementen goed te zien zijn. Het smalle boemerangvormige lichtelement aan de bovenzijde van de achterlichtunit fungeert nu als dynamische richtingaanwijzer.
De vernieuwde achterbumper is nu ofwel glanzend zwart op de hogere uitvoeringen of in de carrosseriekleur op de nieuwste uitvoering, genaamd N-Design. Van opzij gezien biedt de nieuwe Qashqai bij de hogere uitvoeringen een nieuwe glanzend zwarte afwerking onder de portieren en de wielkastomranding.
Nieuwe 18″ diamantgeslepen lichtmetalen velgen behoren nu tot de standaarduitrusting. Voor de hogere uitvoeringen zijn er nieuwe 19″ lichtmetalen velgen en ook 20″ diamantgeslepen exemplaren. Drie nieuwe carrosseriekleuren zijn toegevoegd aan het palet van de Qashqai. Hiertoe behoren Pearl White, waarvan de tint verandert afhankelijk van de lichtinval op de lak. Pearl Black vervangt zijn populaire zwarte voorganger is nu nog rijker en dieper qua tint. Het nieuwe Deep Ocean is een opvallende kleur die ergens tussen donkerblauw en metallic groenblauw in lijkt te zitten, afhankelijk van de lichtomstandigheden. De andere Qashqai-kleuren zijn Fuji Red, Magnetic Blue en Ceramic Grey en zijn allemaal verkrijgbaar in two-tone, gecombineerd met een zwart dak voor een onderscheidende look.
Nieuwe N-Design uitvoering
Een nieuwe toevoeging aan de Qashqai line-up is de N-Design uitvoering. De lagere carrosseriedelen onder de portieren en bovenlangs de wielkasten zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. Deze versie staat bovendien op unieke, geheel nieuwe 20″ lichtmetalen velgen.
Hoogwaardiger interieurafwerking
Het interieur is tot in detail herzien om het luxegevoel te verhogen. Voor de hogere uitvoeringen is er een nieuwe toepassing van Alcantara® op het dashboard, de portierpanelen en -armsteunen, de centrale opbergconsole en zelfs de kniebeschermers. Een nieuw patroon siert de middenconsole rond de versnellingspook en het decoratie-inzetstuk tussen de bovenzijde van het dashboard en het dashboardkastje.
Verbeterde stoelbekledingen zijn te vinden in de bovenste drie uitvoeringen van de Qashqai. Het meest opvallend is het deels in quilt-patroon uitgevoerde zwarte leder in de topuitvoering van de Qashqai. Dit terwijl de een-na-hoogste uitvoering is bedeeld met een gequilt synthetisch leder voorzien van bruine accenten op de zitting en de schouders van de rugleuning.
De stoelen in de nieuwe Nissan Qashqai N-Design zijn bekleed met zwart leer met quilting en Alcantara® inzetstukken. Een in specifiek reliëf uitgevoerde “Qashqai” modelnaam siert het gedeelte net onder de hoofdsteun. In de uitvoeringen N-Connecta, N-Design en hoger is met rode/groene/blauwe LEDs de sfeerverlichting te personaliseren. Op de twee topuitvoeringen bevinden de LEDs zich ook achterin, zodat alle inzittenden van deze ambiance kunnen genieten. De instellingen voor deze omgevingsverlichting kunnen worden bediend via het centrale infotainmentscherm.
“Het nieuwe gezicht van de Qashqai heeft een meer technische uitstraling, met meer textuur en opvallende details. We lieten ons inspireren door traditionele Japanse gevechtskostuums die vakmanschap met spierkracht combineren. We hebben hard samengewerkt met onze collega’s aan de verlichtingsunits voor een technische en precieze indruk. Binnenin verhogen de nieuwe materialen en de omgevingsverlichting de ervaring aan boord nog verder. We zijn ervan overtuigd dat crossover-kopers de vernieuwingen zullen waarderen,” aldus Matthew Weaver, Vice President, Nissan Design Europa.
Technologische upgrade
Het tempo van vooruitgang in de automobielwereld gaat hand in hand met de innovaties op het gebied van digitale procestechnologie. Voor de vernieuwde Qashqai zijn die ontwikkelingen benut om de dagelijkse rijervaring nog intuïtiever en gemakkelijker te maken. Een van de meest gebruikte functies op de Nissan Qashqai heeft daarom een aanzienlijke upgrade gekregen. De Around View Monitor (AVM) is een kenmerkende Nissan-technologie die teruggaat tot 2007. Wanneer de achteruit wordt geselecteerd, wordt het beeld van vier externe camera’s gecombineerd om een vogelperspectief van de auto te geven, wat parkeren met vertrouwen mogelijk maakt.
Nieuw aan het AVM-systeem is ook een 3D-functie waardoor de bestuurder de auto niet alleen van bovenaf kan zien, maar ook één van de acht verschillende externe camerastandpunten kan selecteren om de auto van voren, van achteren, van de zijkanten of op de hoeken te zien. Zo zijn mogelijke obstakels nog beter te identificeren. Het systeem werkt samen met Nissans Moving Object Detection-systeem, dat een waarschuwing geeft wanneer het een bewegend object in de nabijheid detecteert. Bovendien is er een functie waarmee een overzichtsbeeld vanuit een laag standpunt mogelijk is, van een positie net achter de voorwielen. Hiermee wordt precies manoeuvreren binnen krappe locaties, zoals in parkeergarages, welhaast kinderspel. Bijzonder aan deze weergave is het gebruik van machine learning om zo het beeld van de frontcamera als het ware ‘over de voorwielen te leggen’ waardoor er meer perspectief wordt gecreëerd.
Een andere nieuwe slimme AVM-functie is het kunnen opslaan van vaak bezochte parkeerlocaties, inclusief exacte parkeerplekken uit het verleden – met behulp van GPS. Dit is vooral handig wanneer de beschikbare ruimte krap is. Bovendien kan de innovatieve AVM-technologie worden gebruikt om veilig een onoverzichtelijke weg op te rijden. Hiervoor wordt een breedbeeld frontcamera gebruikt, die verbeterd zicht heeft op de weg vanaf de voorzijde van de motorkap. Net als bij de functie om parkeerlocaties te onthouden, kunnen penibele verkeerslocaties worden opgeslagen in het GPS-geheugen van AVM. Deze functie zal automatisch activeren bij het aanrijden van een opgeslagen venijnige kruising.
De visuals op het TFT-informatiescherm achter het stuurwiel zijn gewijzigd. Het ontwerp van de wijzerplaten op het display verandert naar rood in Sportmodus, naar groen in Eco-modus of naar lichtgrijs in Standaardmodus – zowel in de weergavemodus ‘Normaal’ als ‘Verbeterd’. Er is ook te kiezen voor een vereenvoudigde weergavemodus voor minimale afleiding tijdens het rijden. In deze modus wordt alleen de belangrijkste informatie weergegeven, zoals de geselecteerde versnelling, rijmodus en snelheid. Voor de met e-POWER uitgeruste Nissans Qashqai is de weergave van de energiestroom nu beschikbaar in de weergavemodus “Normaal”.
e-POWER: een unieke en innovatieve aandrijflijn
e-POWER is geïntroduceerd in 2022. Het is een unieke geëlektrificeerde aandrijflijn die enorm populair is bij klanten. Deze aandrijflijn, waarbij een benzinemotor elektriciteit opwekt voor de aandrijving, is een simpelere oplossing dan traditionele hybrides en biedt een responsieve, verfijnde en efficiënte rijervaring zonder in te leveren op rijplezier. Uniek is dat er geen versnellingsbak is. De wielen worden direct aangedreven door de elektromotor. De enige rol van de geavanceerde turbo-aangedreven 3-cilinder motor – met variabele compressieverhoudingstechnologie – is het opwekken van elektriciteit, die via de omvormer wordt gestuurd naar ofwel de 140 kW elektromotor of de 1.8 kWh batterij (of beide, afhankelijk van het rijscenario). De verbrandingsmotor werkt stil op de achtergrond om de nodige lading aan de batterij en energie aan de elektromotor te leveren. Dit resulteert in directe kracht en een lineaire gasrespons, vergelijkbaar met het rijgevoel van een volledig elektrische auto maar zonder de noodzaak om op te laden. Het systeem kan ook tijdens het remmen of uitrollen energie terugwinnen om de batterij op te laden. Nissan heeft meer dan 100.000 e-POWER voertuigen in Europa verkocht sinds de lancering.
De vernieuwde Qasqai gaat nu in productie in de Nissan Sunderland Plant, waar inmiddels meer dan 1,3 miljoen eenheden zijn geproduceerd sinds 2007. De Qashqai is nu het meest geproduceerde model in Sunderland. Afgelopen zomer rolde daar de 11 miljoenste Nissan van de band sinds de productiestart in 1986.