Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Honda viert 25 jaar hybride technologie

  • Het Prelude-concept zal zijn Europese debuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2024, waarbij Honda 25 jaar hybride prestaties viert
  • Het productiemodel van dit iconische model biedt rijplezier door een perfecte balans tussen rijdynamiek en brandstofzuinigheid
  • De hybride elektrische Prelude wordt toegevoegd aan het mainstream-assortiment van volledig geëlektrificeerde auto’s van Honda in Europa

Honda staat stil bij 25 jaar hybride prestaties door het Prelude-concept te introduceren in Europa en te bevestigen dat het productiemodel zal terugkeren naar de regio voorafgaand aan zijn eerste openbare verschijning op het Goodwood Festival of Speed dat wordt gehouden van 11-14 juli.

Zoals aangekondigd bij de onthulling van het conceptmodel op de Japan Mobility Show vorig jaar, zal de Prelude de perfecte balans bieden tussen enerverend rijplezier en uitstekende efficiëntie. Dit belichaamt de langdurige toewijding van Honda aan elektrificatie in een stijlvol en dynamisch pakket.

De originele Prelude maakte 45 jaar geleden zijn debuut in Europa en fungeerde als een spannende, hoogwaardige presentatie van de geavanceerde technologie van Honda gedurende vijf generaties tot 2001. Het nieuwe model belooft een passende terugkeer te zijn voor het bekende model, met een aantrekkelijke combinatie van stijl en verfijning naast een hybride aandrijflijn.

De naam “Prelude” verwijst naar een inleidend stuk muziek en is passend, aangezien deze auto een voorloper is van toekomstige modellen die de toewijding van Honda aan sportieve prestaties belichamen. De Prelude is een voorbeeld van hoe Honda zijn klanten in heel Europa rijplezier brengt.

Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer en leider van grote projecten bij Honda Motor, verklaarde: “De nieuwe Prelude is niet alleen het nieuwste hoofdstuk in ons hybrideverhaal dat zich blijft ontwikkelen, maar ook het product van 25 jaar pionierswerk qua onderzoek en ontwikkeling naar hybride technologie. We hebben gezorgd dat dit model zijn ‘sportieve’ DNA heeft behouden door de efficiëntie en milieuvoordelen van elektrisch rijden perfect te combineren met een opwindende ervaring achter het stuur. Hierdoor kunnen gebruikers even hun dagelijkse zorgen vergeten en genieten van meer rijplezier.”

“Bovendien toont de Prelude het voortdurende belang aan van hybride aandrijflijnen als onderdeel van de strategie van Honda voor de elektrificatie van auto’s. Dit is een belangrijke stap in ons streven om te zorgen dat 100% van de verkoop van nieuwe voertuigen in 2040 bestaat uit elektrisch of met waterstofcellen aangedreven modellen.”

25 jaar hybride prestaties

Dit jaar viert Honda dat het bedrijf al een kwart eeuw een pionier is op het gebied van hybride expertise, vanaf de introductie van de revolutionaire Insight-coupé in 1999: het eerste in massa geproduceerde hybride model in Europa. Sindsdien heeft het merk pionierswerk verricht op het gebied van de ontwikkeling van benzine-elektrische aandrijflijntechnologie, met een reeks modellen die bestuurders hebben geholpen om de soepelste, handigste en kosteneffectiefste overstap te maken naar een elektrische toekomst.

Na de introductie van de Insight introduceerde Honda in 2003 de Civic IMA, die een traploos instelbare transmissie (CVT) combineerde met een i-VTEC 4-cilindermotor met een cilinderinhoud van 1,3 liter en een elektromotor met een vermogen van 20 pk, voor een lager brandstofverbruik. Zeven jaar later werd de CR-Z geïntroduceerd, die het unieke parallelle hybride IMA-systeem van Honda combineerde met een benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter en een handgeschakelde transmissie, voor een ideale balans tussen enerverende rijdynamiek en brandstofzuinigheid.

In 2011 bleef de Jazz Hybrid de praktische kenmerken bieden waarom hij bekend stond, zoals “Magic Seats” en 300 liter bagageruimte, dankzij de compacte aard van het hybride IMA-systeem van Honda. Vijf jaar later werd met de NSX de meest technologisch geavanceerde hybride aandrijflijn voor vierwielaandrijving van zijn tijd geïntroduceerd in het supercarsegment.

Tegenwoordig is het assortiment mainstream-auto’s van Honda volledig geëlektrificeerd: de Jazz, Civic, HR-V, ZR-V en CR-V zijn allemaal standaard leverbaar met e:HEV-aandrijflijn. Met geavanceerde aandrijflijnen die naadloos overschakelen tussen elektrische, hybride en verbrandingsmotoraandrijving zonder actie van de bestuurder, combineren ze allemaal uitzonderlijk gebruiksgemak met een bevredigende rijervaring, naast zeer concurrerende efficiëntie en emissieniveaus.