Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volkswagen Polo GTI Edition 25

Hoera, de Polo GTI viert in 2023 zijn 25 jaar! In 1998 kreeg de Polo voor het eerst die drie iconische letters opgespeld, drie letters die ontegensprekelijk verbonden zijn met Volkswagen: GTI, oftewel Gran Turismo-injectie. Nu, een kwart eeuw later, brengt Volkswagen om dat te vieren de Polo GTI Edition 25 jubileumeditie uit. Een gelimiteerde editie van slechts 2500 exemplaren wereldwijd.

Om tot deze feesteditie te komen bouwt Volkswagen verder op de 6e generatie Polo GTI met onder meer rode remklauwen en sierstrips, een honingraatdesign in de radiatorgrille en verchroomde uitlaatpijpen. En bovenop krijg je nog tal van exclusieve Polo GTI Edition 25 extra’s aan de binnen en buitenzijde. 18 inch lichtmetalen velgen ‘Adelaide’ in hoogglans zwart, een zwart dak en zwarte buitenspiegels. Naast de commerciele GTI kleuren krijg je bij de Polo GTI Edition 25 ook de exclusieve kleur Ascot Grey zoals onze testwagen. Een subtiele grijs/beige kleur die mooi contrasteert ten opzichte van de zwarte accenten en velgen.

Het interieur is standaard voorzien van sportstoelen in geperforeerd zwart-rood leder met gestikte GTI-logo’s, plus hoogglans zwarte sierdelen met rode GTI-signatuur. Het infotainmentsysteem Ready to Discover is gekoppeld aan een 20 centimeter (8 inch) groot hoge-resolutie scherm en garandeert maximale connectiviteit. Het bijzondere karakter van deze limited edition wordt onderschreven door het speciale ‘One of 2.500’ logo op de dorpellijsten. De uitrusting van deze versie is dan misschien wel wat beter dan de instap Polo, de afwerking met redelijk wat harde pastics is iets waar je niet meteen heel vrolijk van wordt.

De Polo GTI is de enigste Polo uit het gamma dat een andere motor gebruikt dan de 1,0 liter motor, namelijk de 2,0-liter TSI turbo-benzinemotor, met een vermogen van 207 pk en een koppel van 320 Nm. Daarmee sprint hij in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Die prestaties combineert de Edition 25 met een speciaal afgestemd 15 mm verlaagde sportonderstel.

De polo GTI zoekt zeker bij nat weer maar zelfs bij droog weer regelmatig naar tractie. Het onderstuur van de Polo GTI kan het elektronische XDS-sperdifferentieel niet altijd oplossen waardoor de sportieve rijdynamiek niet altijd optimaal is.

Deze ‘pocket rocket’ komt ook standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat, in zo een sportieve Polo was het leuk geweest als je ook nog voor een manuele optie kon gaan. Dat zou de rijervaring wat leuker en puurder maken dan de vrij cleane DSG-automaat. Met een gemiddelde verbruik van 7,5 liter/100km is hij redelijk zuinig voor het vermogen dat hij levert. Leuk dat Volkswagen toch deze GTI traditie in de Polo in standhoudt, een 2,0 liter motor in een a-segment wagen is tegenwoordig een uitstervend ras.

Maar helaas zal je de Polo GTI Edition 25 niet vaak spotten in ons straatbeeld, slechts een handvol komt er naar de Belgische markt. Om er eentje aan te schaffen ben je ook al hopeloos te laat, alle 2500 exemplaren zijn van de hand gegaan. Zijn prijs van net 46000€ is wel even slikken zelfs al is het een speciale editie, wetende dat je zijn grote broer de Golf GTI kan bestellen met een vanaf prijs van 46000€….