Lancia Ypsilon 100% elektrisch
Lancia is back, we kunnen er de laatste tijd niet meer naast kijken, Lancia is fors bezig met zijn terugkomst op de Belgische markt, een belangrijke stap vooruit in Lancia’s Renaissance Plan. Na Italië is België samen met Nederland de eerste markt waar na 10 jaar afwezigheid de Ypsilon terugkeert. Met het nieuwe logo dat meteen ook al te zien is op de nieuwste creatie, de Lancia Ypsilon 100% elektrisch.
Lancia presenteert ons met de New Lancia Ypsilon, de eerste auto in het nieuwe tijdperk van het merk. Gevolgd door een krachtige Ypsilon HF+ versie in 2025, mogen we in 2026 de volledig elektrische Lancia Gamma SUV verwachten met kers op de taart in 2028, de nieuwe Lancia Delta. Maar voorlopig starten we met de Lancia Ypsilon 100% elektrisch. Een instap in de wereld van Italiaanse elegantie. De New Ypsilon LX, is het topmodel en een waar statussymbool, tot slot de YPSILON EDIZIONE CASSINA is een topper op het gebied van comfort en verkrijgbaar als limited edition van 1906 stuks. Wij gingen op pad met de nieuwe Ypsilon LX in de 100% elektrische versie.
De nieuwe Lancia Ypsilon 100% elektrisch vertelt vier verhalen: rijeigenschappen, in termen van wegligging, wendbaarheid, comfort en rijplezier; state-of-the-art technologie, altijd eenvoudig en intuïtief, in perfecte Lancia-stijl, in naam van welzijn, veiligheid en connectiviteit aan boord; elektrificatie, met een auto waarvan de 100% elektrische versie garant staat voor uitstekende prestaties, uiterste efficiëntie en de beste actieradius en oplaadtijden in zijn klasse; en tot slot de elegantie die kenmerkend is voor de mooiste Lancia’s ooit, met een tijdloze stijl, geïnspireerd door het verleden en tegelijkertijd eigentijds. 1 auto, 4 statements!
Gedurfd design
De Lancia Ypsilon 100% elektrisch is de eerste Lancia die de Lancia Pu+Ra HPE designtaal meekrijgt, een design met krachtige lijnen die het verleden maar ook de toekomst van Lancia kenmerken. De voorkant van de Nieuwe Lancia Ypsilon herinnert aan de historische Lancia grille, de ‘kelk’, met drie LED balken. De ronde LED koplampen bevatten zowel vooraan als achteraan de letter Y, een eerbetoon aan de rallylegende de Lancia Stratos. Door dit unieke en gedurfde design onderscheidt hij zich moeiteloos van gelijkaardige modellen uit de Stellantis groep.
Er zijn zes kleuren beschikbaar voor de eerste twee uitrustingsniveaus, naast de tweekleurige varianten die worden gekenmerkt door hun combinatie met een zwart dak: Grigio Granito, Nero Ardesia, Bianco Marmo, Blu Lancia, Verde Giada, Oro (+1100€). De LANCIA YPSILON EDIZIONE CASSINA heeft daarentegen alleen de exclusieve Blu Lancia kleur. De LX versie wordt standaard geleverd met 17 duims aluminium velgen waarin ook weer een leuke Y verwerkt zit.
Premium ambities
Net zoals aan de buitenzijde wil men bij Lancia zich aan de binnenzijde ook onderscheiden en de klant een premium beleving aanbieden in een B-segment wagen 4,08 m. Hiervoor gingen ze in zee met Cassina, deze ontwerper van meubilair zorgt ervoor dat je in het interieur van de Lancia het woonkamergevoel krijgt. Het is belangrijk dat alles klopt, de kleuren, de materialen om tot een aangenaam geheel te komen met een aangename look en feel met Italiaanse elegantie. De koffietafel benadrukt nog eens het huiskamergevoel en creëert daardoor ook extra opbergruimte eronder. Al maakt het de middenconsole wel wat breder dan normaal en komt daardoor onaangenaam kort tegen je benen. Door onderandere het gebruik van marmerpoeder kon men tot duurzame materialen komen voor de afwerking van het dashboard. In onze testversie bijvoorbeeld vond je mat gouden details rond het dashboard en koffietafel. Ook al staken ze bij Lancia merkelijk veel moeite in het ontwerpen van een premium interieur toch zijn er delen op de middenconsole die heel krasgevoelig zijn.
S.A.L.A., is een virtuele en intelligente interface, in het Italiaans woonkamer, maar in dit geval staat het voor Sound Air Light Augmentation, en is een virtuele assistent die de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties zou moeten samenbrengen maar in de praktijk loopt dit wat moeizaam en brengt het geen grote meerwaarde. Over de oranje velours zetels (+950€) in onze testversie kan gerust gediscussieerd worden of ze nu mooi zijn of niet. Maar toegegeven ze passen zeer mooi in het concept van het huiskamergevoel dat Lancia wil bekomen en creëren zo zeker een meerwaarde. Bovendien bieden ze een uitstekend comfort en het langere zitvlak biedt goede ondersteuning aan de onderbenen zelfs bij grotere mensen.
De kofferruimte van de Lancia Ypsilon bied je 309 l aan opbergruimte, hou er rekening mee dat er geen frunk is en dus de laadkabel in de koffer moet, hiervoor is geen opbergruimte onder de vloer voorzien. In de “woonkamer” van deze Lancia is er in principe ruimte voor vijf personen hoewel maximum vier personen het meest comfortabel is.
Prettige maar zuinige aandrijflijn
De 100% elektrische Ypsilon met een 156 pk/115 kW sterke motor met 260 Nm koppel en een 51 kWh batterij waarvan 48 kWh bruikbaar, zorgt voor een pittige en sportieve rijbeleving. Met een maximum van 150 km/h en een acceleratietijd van slechts 8,2 seconden naar 100 km/h. Het is een aandrijflijn op het CMP platform die we ondertussen al wel vaker gezien hebben binnen het Stellantis concern maar bij Lancia krijgt de Ypsilon een extra 24mm spoorbreedte. Hierdoor wordt hij merkelijk baanvaster bij een sportief rijgedrag terwijl het sportieve niet de bovenhand gaat nemen inzake comfort, het blijft comfortabel rijden in de nieuwe Ypsilon.
Met een elektrisch verbruik van 14,6 kWh per 100 km biedt de Ypsilon dan ook een acceptabel rijbereik. Tijdens onze testweek reden we moeiteloos een gecombineerd verbruik van 14 kWh per 100 km en zonder snelwegritten zakte dit verbruik zelfs tussen de 11 en 12 kWh per 100 km. Toch lag ons rijbereik eerder rond de 330 km in plaats van rond de opgegeven 403 km. Het maakt wel dat Lancia je met deze aandrijflijn een sportieve rijdynamiek kan bieden die zeker ook zuinig is. En met een draaicirkel van slechts 10,3 m is hij ook zeer wendbaar in een stadsomgeving.
Aan de laadpaal kan je de Ypsilon snelladen met een maximum vermogen van 100 kW, standaard krijg je voor het thuis laden een 7 kW boordlader. Voor € 350 extra kan je gaan voor de optionele 11 kW lader en daar voeg je dan best voor € 550 de warmtepomp aan toe. Het is wel opletten om zo onder de voordelige € 40.000 limiet te blijven.
Middenklasse prijs en leasing aanbod
De Nieuwe Lancia Ypsilon met hybride motor begint met de prijs van € 24.000. Voor de 100% elektrische versie begint de catalogusprijs bij € 34.500. Onze testversie, de Ypsilon LX start bij € 37.500, daarbovenop € 1100 voor de contrasterende zwart blauwe kleur, € 350 voor de 11 kW lader, € 950 voor de fluwelen zetels en daarbovenop de € 550 van de warmtepomp zorgen ervoor dat hij misschien minder fiscaal interessant is. Hij is momenteel al te configureren en te bestellen via de website van Lancia.be. Of je kan terecht in een van de 6 Lancia showrooms in de Belux zijnde Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Charleroi en Betrange Luxemburg. Tegen het einde van 2024 zal het Lancia netwerk uit 10 showrooms bestaan, Drogenbos, Hasselt, Namen en Herstal worden nog toegevoegd.
Voor beide motoren kunnen klanten profiteren van een financiëringsaanbod in samenwerking met Stellantis Financial Services, met maandelijkse termijnen van € 229 gedurende 59 maanden. Aan het einde van de financiëringsperiode kunnen klanten hun auto houden door het saldo te betalen, dat varieert per uitrustingsniveau, of de auto aan het einde van de contractperiode inleveren of vervangen.
PLUS
uniek design
elektrische aandrijflijn
premium interieur
MIN
SALA hub weerkaatst licht van buitenaf in de voorruit (bvb in tunnels)
krasgevoelige delen binnen en buiten
bruikbaarheid SALA assistent