Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De tweede generatie Audi Q5 Sportback

Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet spreekt die afgeleide designbewuste klanten aan, die ook de voordelen van een SUV niet willen missen.

De Audi Q5 Sportback combineert typische SUV-kenmerken, zoals veelzijdigheid en een ruim interieur, met een nog dynamischer silhouet. Het onmiskenbare design straalt sportiviteit uit met zijn karakteristieke schuin aflopende achterkant en elegante lijnen. De tweede generatie van de Audi Q5 Sportback heeft een bagageruimte tot 515 liter, en voor de Audi SQ5 Sportback is dat maximaal 470 liter. Als de achterste zitrij wordt neergeklapt, neemt de opbergruimte in de Audi Q5 Sportback toe tot 1.415 liter, of 1.388 liter in de Audi SQ5 Sportback. De Audi Q5 Sportback heeft een sleepvermogen van maximaal 2.400 kilogram.

Sportief design dankzij dynamische aflopende daklijn

Het design van de nieuwe Audi Q5 Sportback is beduidend strakker dan dat van zijn voorganger. Het brede Singleframe staat hoog opgesteld en wordt geflankeerd door verticale, functionele air curtains. De scherp afgelijnde, sculpturale koplampen verlenen de auto een scherpe look. Een grote luchtinlaat onder het Singleframe herbergt de sensoren. Boven de drempellijst strekt een dynamisch oplopende lijn zich over de wielkasten uit tot in de achterbumper, waardoor het voertuig zelfs bij stilstand dynamisch oogt. De horizontale schouderlijn die de voor- en achterlichten met elkaar verbindt, komt bij de Sportback weer iets boven de achterlichten uit om de dakboog met zijn vlakke achterruit visueel te ondersteunen. De achterkant van de Audi Q5 Sportback is visueel zo ver mogelijk naar achteren uitgerekt, waardoor een daklijn ontstaat die afloopt vanaf de B-stijl.

Dat versterkt de klassieke SUV-proporties en creëert een nog dynamischer profiel in de stijlvolle Sportback-vorm. Optionele dakrails voegen gebruikswaarde toe aan de dynamische lijnen van het dak. De elegante vormgeving van de achterruit helpt ook om het passagierscompartiment visueel langer te maken.

Met zijn minimum aan lijnen vertoont de achterkant een strak design. Het gladde oppervlak dat van de achterruit tot aan de onderrand van de sculpturale lichtstrip loopt, wordt over de hele breedte van het voertuig begrensd door een scherpe rand. Daaronder bevindt zich een breed, visueel rustig oppervlak. Een sportieve, kenmerkende spoilerlip op de achterklep maakt het progressieve design compleet. De diffusor is als een soort van eiland geïntegreerd in de verhoogde bumpers. Daaronder bevinden zich de uitlaatpijpen, terwijl het S-model uitpakt met de iconische dubbele ronde uitlaatpijpen in een nieuw, aangescherpt design.

Exterieur Advanced is standaard op de Audi Q5 Sportback

De Audi Q5 Sportback is verkrijgbaar in twee versies: Advanced en S line. Daarnaast heeft de Audi SQ5 Sportback zijn eigen kenmerkende exterieur. In vergelijking met de basisversie wordt het exterieur van de uitrustingslijn advanced gekenmerkt door dynamische designelementen met stijlvolle accenten. Zo zijn het radiatorrooster en de luchtinlaatinzetstukken vooraan uitgevoerd in Scandium Grey, met onderaan een contrasterende lijn in Tambora Grey. De diffusor is afgewerkt in generfd matzwart en de inzetstukken achteraan zijn uitgevoerd in Selenite Silver. De auto wordt geleverd met lichtmetalen vijfarmige Twistvelgen van 18 duim.

De exterieurversie S line en het S-model hebben vooraan grotere luchtinlaten en achteraan een sportievere diffusor. Het Singleframe wordt omgeven door een lijst in mat antraciete chroomlook (exterieur S line) en mat zilverkleurige chroomlook (S-model). Grote L-vormige aerotubes opzij accentueren de sportieve ambities van de Q5 Sportback. Op het S-model wordt het Singleframe verder benadrukt door verticale L-wing-sierelementen in mat zilverkleurige chroomlook. De drempellijsten in mat antraciete chroomlook op de exterieur S line en mat zilverkleurige chroomlook op het S-model dragen verder bij tot het dynamische karakter. De raamomlijsting is standaard uitgevoerd in aluminiumlook. De digitale oledachterlichten van de tweede generatie (beschikbaar in optie) en het nieuwe projectielicht in de spoiler boven de achterruit zorgen voor meer veiligheid. Dat laatste projecteert een afbeelding op het bovenste deel van de achterruit, waardoor het remlichtoppervlak groter wordt.

Aansluitend bij het exterieur: de designfilosofie van het interieur

Het interieur van de nieuwe Audi Q5 Sportback is systematisch afgestemd op de behoeften van de inzittenden en volgt Audi’s nieuwe designfilosofie. Al in een zeer vroeg stadium van het ontwikkelingsproces is rekening gehouden met materiaaleigenschappen, die samen met het Audi MMI-panoramadisplay en het MMI-passagiersdisplay een visueel helder geconcipieerd digitaal podium vormen. Het contrastrijke interieurdesign plaatst elementen doelbewust op de voor- of achtergrond en creëert zo een driedimensionale ruimtelijke architectuur waarin esthetiek en ergonomie hand in hand gaan. Het interieur straalt een uitgesproken gezellige sfeer uit. De Softwrap strekt zich van de deuren over de hele cockpit uit tot aan de middenconsole en creëert zo een homogeen en omhullend ruimtegevoel. Het interieur is niet alleen gebruiksgericht maar ook duurzaam. Materialen zoals de Cascade-bekledingsstof en de Dinamica-microvezel zijn voornamelijk gemaakt van gerecycleerd polyester, wat aantoont dat Audi zich ook in de Audi Q5 Sportback engageert voor een duurzaam en efficiënt gebruik van hulpbronnen.

Geavanceerd thermisch model met MHEV plus

De nieuwe Audi Q5 Sportback is gebaseerd op het Premium Platform Combustion (PPC), een platformarchitectuur voor conventioneel aangedreven voertuigen met in de lengterichting geplaatste verbrandingsmotor. Van bij de marktintroductie is hij uitgerust met de hoogst efficiënte MHEV plus-technologie. Het nieuwe elektrische 48V-systeem MHEV plus ondersteunt de verbrandingsmotor en vermindert de koolstofuitstoot, terwijl de prestaties en het rijcomfort toenemen. Het voertuig kan ook beperkt volledig elektrisch manoeuvreren en parkeren.

De nieuwe aandrijflijngenerator (PTG) genereert een extra koppel van maximaal 230 Nm en een vermogen tot 18 kW (24 pk). Bovendien maakt het elektrische 48V-systeem het gebruik van een elektrische aircocompressor mogelijk. Die biedt het grote voordeel dat de airco op volle kracht blijft werken en een comfortabele interieurtemperatuur handhaaft, zelfs wanneer de motor is uitgeschakeld, zoals tijdens het freewheelen of bij stilstand voor een rood licht.

De lithium-ionbatterij voor voertuigen met MHEV plus is gebaseerd op lithium-ijzerfosfaatchemie en heeft een opslagcapaciteit van 1,7 kWh. De belangrijkste functies van de riemaangedreven starter-alternator (BAS) bestaan in het starten van de motor en het leveren van elektrische energie aan de batterij. De PTG maakt stukken elektrisch rijden mogelijk, ontlast de verbrandingsmotor en helpt het verbruik te verlagen. Bij het afremmen voert de PTG energie terug naar de batterij (recuperatie) met een vermogen tot 25 kW. Zo maakt het Premium Platform Combustion een geleidelijke elektrificatie in de vorm van milde hybrides mogelijk. Later in de levenscyclus van de Audi Q5 Sportback zullen plug-inhybrides beschikbaar zijn met een grote batterij en externe oplaadmogelijkheid.

In Europa zal de Audi Q5 Sportback bij zijn marktintroductie beschikbaar zijn met drie motoren, en er zullen nog meer aandrijvingsvarianten volgen. In eerste instantie zijn alle versies uitgerust met de MHEV plus-technologie, die kortstondig tot 18 kW (24 pk) extra vermogen genereert. Alle modellen in de reeks maken ook gebruik van de S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De instapversie is een 2.0 TFSI met 150 kW (204 pk), een maximumkoppel van 340 Nm en voorwielaandrijving. Optioneel is de vierwielaandrijving quattro leverbaar. Met de 2.0 TDI is de Audi Q5 Sportback beschikbaar als generatie EA288 evo. Die ontwikkelt een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 400 Nm en is uitsluitend leverbaar met quattro-aandrijving. Als topmodel van de reeks biedt Audi bij de marktlancering de Audi SQ5 Sportback aan. De V6 TFSI met drie liter cilinderinhoud pakt uit met een vermogen van 270 kW (367 pk) en een maximumkoppel van 550 Nm.

Marktlancering en prijzen

De nieuwe Audi Q5 Sportback en Audi SQ5 Sportback zullen vanaf december 2024 te bestellen zijn. De prijzen beginnen bij 53.350 euro of 87.465 euro voor het S-model.