De Nieuwe BMW 120
Al 20 jaar siert de BMW 1-reeks het straatbeeld met zijn sportieve en dynamische stijl en met 5 jaar op de teller van de 3e generatie werd het tijd voor een opfrisbeurt. De 4e generatie die nu van de band rolt te Leipzig is een bijna volledig herwerkte versie, alles opnieuw gedesigned om opnieuw de markt van het compacte luxesegment aan te voeren. Maar kan hij zijn positie in ere houden?
Uiterlijk groeide de nieuwe 1 met 42mm tot 4,36m, de breedte bleef ongewijzigd met 1,8m maar de hoogt nam dan weer met 25mm toe tot 1,45m. De neus werd wat scherper en krijgt standaard de led koplampen met daartussen de gerestylde grille met een speelse structuur. De nieuwe 1-reeks krijgt als primeur de mogelijkheid om optioneel een contrasterende dak kleur te bestellen om het sportieve te accentueren. Achteraan krijg je als je kiest voor het optionele M pakket, de sportieve diffusor die spijtig genoeg niet meer voorzien wordt van een mooie dubbele uitlaat, de M135 krijgt deze gelukkig wel nog. De hertekende achterlichten sluiten nu beter aan met BMW’s ledsignatuur en krijgen ook de richtingaanwijzers een pulserend effect. De sportieve 18” velgen voegen de kers op de taart toe. Bij de achterdeur vind je de 1 terug in de Hoffmeister knik, een folieke wat BMW de laatste tijd brengt en zo een extra touch geeft aan het zijprofiel.
Het interieur werd bij de nieuwe 1-reeks zeer strak opgebouwd en er werd gebruik gemaakt van ecologische materialen. Hiervoor werden vooral gerecycleerde petflessen gebruikt en voor de bekleding van de stoelen kunstleder maar het beste in dit hele verhaal is dat deze heel goed aanvoelen en er ook mooi uitzien. Deze stoelen vooraan kunnen zelfs uitgerust worden met massage functies. Vooraan biedt de 1-reeks meer dan voldoende ruimte in tegenstelling tot achteraan, daar is de ruimte wat beperkter zeker naar volwassenen toe. Omdat de BMW 120 een mild hybrid is en BMW de batterij hiervoor onder de koffer vloer plaatste moet je het stellen met 300 l bagageruimte.
Om het clean interieur te bekomen, werden een groot aantal knoppen in het touchscreen ondergebracht, een trend die we spijtig genoeg bij alle merken zien. Het BMW curved display dat bestaat uit een 10,25” bestuurders scherm en een 10,7” infotainment scherm is naar de bestuurder toegericht om het makkelijk bereikbaar te houden. Hierop draait BMW Operating System 9 met een heel mooi design, maar niet zo heel gebruiksvriendelijk. Het instellen van het infotainment aan de hand van de BMW ID kan nogal een uitdaging zijn, je moet regelmatig terug je profiel kiezen omdat hij je niet meer herkent. En als je dan je profiel opnieuw kiest, dan duurt het vrij lang voor dit allemaal ingeladen en operationeel is. Onderaan het scherm heb je de bediening van de verwarming die wel permanent zichtbaar is en links van het infotainment scherm staan een paar (zinloze) sneltoetsen die je niet kan instellen.
Aangezien dat alle BMW één series standaard de 7-traps DCT automaat meekrijgen werd de versnellingspook hertekend, het is nu een kleine keuze hendel om de rijrichting te kiezen. Deze wordt geflankeerd door een paar bedieningsknoppen zoals de voor of achteruit ontdooiing, de start/stop en handrem en de bediening van de radio.
Bij de introductie van de nieuwe 1-reeks heb je de keuze uit zes verschillende motoren, vier benzinemotoren namelijk de 116, 123, 120 en de M 135 versie aangevuld met twee dieselmotoren , de 118d en 120d.
De tijd van toen je met een BMW 120 reed en je er kon van uitgaan dat dit een 2.0 benzine motor was, dat is allang verleden tijd. De nieuwe BMW 120 kreeg de nieuwste generatie modulaire motoren van de BMW groep mee, dit wil zeggen een driecilinder 1.5 benzinemotor gecombineerd met een mild hybrid met 48V batterij. Het geheel wordt standaard gekoppeld aan een 7-versnellingsbak Steptronic met dubbele koppeling. Met zijn maximum vermogen van 170 pk sprint de nieuwe BMW 120 in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid ligt op 226 km/h.
Ook al kan je dus aan de 120 op de kofferklep niet meteen uitmaken welke motor erin steekt, het vermogen van de 1.5 drie cilinder benzinemotor is meer dan voldoende om hem sportief laten aan te voelen. Het geluid van deze 1.5 motor daar word je niet meteen vrolijk van. Iets waar je wel vrolijk van wordt dat is het verbruik van amper 6 l/100 km , zelfs bij een vlotte rijstijl.
En dankzij het optionele sportieve onderstel kan je deze sportieve en vlotte rijstijl perfect aannemen. Hij ligt daardoor wat stugger op de baan met weinig body rol waardoor hij zeer dynamisch aanvoelt zonder dat je door elkaar geschud wordt op slechtere wegen. Het stuurgevoel mocht wat direct zijn zeker in de meest sportieve stand, want daar merk je zeer weinig verschil met de normale of comfort stand. Vraag je extra vermogen dan gebeurt dit wat twijfelachtig en duurt het terugschakelen net die seconde te lang, switch je naar de sportstand dan wordt dit iets minder een issue.
De nieuwe BMW 1-Reeks beschikt standaard of optioneel over een erg uitgebreid gamma aan geautomatiseerde rijhulp- en parkeersystemen. Tot de standaarduitrusting behoren het Driving Assistant Pack met botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning, uitstapwaarschuwing en verkeersbordherkenning, evenals het Parking Assistant Pack met Reversing Assistant.
Optioneel zijn de Steering & Lane Control Assistant, de automatische Speed Limit Assist en de routegeleiding bij gebruik van de Active Cruise Control met Stop&Go functie. Het Parking Assistant Pack Professional is eveneens beschikbaar voor de nieuwe BMW 120 en de nieuwe BMW 120d, zodat hij met een smartphone geparkeerd en gemanoeuvreerd kan worden.
De nieuwe 1-reeks is in zijn geupdate vorm weer helemaal klaar om de leider te worden in zijn segment, met zijn uitrustingsmogelijkheden, styling en sportiviteit biedt hij iedereen wat wils. De rijdynamiek en zuinigheid die we van BMW kennen is ook hier weer van de partij als je genoegen kan nemen met de issues van het infotainmentsysteem en de wat traag reagerende versnellingsbak natuurlijk.
De 1-reeks start in zijn basisversie met 116 benzinemotor (122pk) met een prijs van 32.300€ klim je omhoog naar de 120 dan zit je aan 40.260€. Optioneel kan je kiezen voor het M Sport Pack Pro (1530€) dat voegt onderandere een zwarte dakhemel en zwarte hoogglans sierstukken toe. Het Premium Pack (1980€) voegt daar bovenop nog wat comfortfuncties toe en adaptieve led headlights.
PLUS
Sportief rijgedrag
Looks
Draadloze CarPlay en Android Auto
MIN
Stevige prijs
Infotainment