De allereerste BMW M3 CS Touring
De modelspecifieke prestatiekenmerken van de motor zorgen samen met de overbrenging via de 8-traps M automatische versnellingsbak Steptronic en de vierwielaandrijving M xDrive voor dynamische sensaties en een superieure tractie. Zo gaat de BMW M3 CS Touring in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
De allereerste BMW M3 CS Touring beleeft zijn wereldpremière op het Mount Panorama Circuit in Bathurst, in de Australische staat New South Wales. Daar wordt hij op 30 januari 2025 voor het eerst aan het publiek getoond in het kader van het Bathurst 12 Hour-raceprogramma. De BMW M3 CS Touring wordt slechts in beperkte oplage gebouwd en zal vanaf maart 2025 worden geleverd aan klanten in onder meer Europa, Australië, Japan en Zuid-Korea. Duitsland, de thuismarkt van de wagen, is veruit de belangrijkste verkoopregio. De speciale reeks wordt samen met alle andere varianten van de BMW M3 Berline en BMW M3 Touring gebouwd in de fabriek van de BMW Group in München.
Zescilinder-in-lijnmotor past racetechnologie aan.
De 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor van de BMW M3 CS Touring werd van bij de start aan ontworpen om uitmuntende circuitprestaties te leveren. Bovendien beschikt hij over verscheidene technologische details uit de wereld van het racewagendesign. Voorbeelden daarvan zijn de extreem rigide krukkast met gesloten constructie zonder hulzen, een lichtgewicht gesmede krukas en een cilinderkop met 3D-geprinte kern. De eveneens gewichtsbesparende cilinderboringen hebben een ijzeren spraycoating die met het ‘wire arc’-procedé is aangebracht om wrijvingsverliezen te verminderen. Ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen om de aanhoudende zware belasting tijdens snelle circuitritten aan te kunnen.
De aandrijving combineert het hoogtoerige karakter waarvoor M bekendstaat en de lineaire vermogensafgifte in het uiterste bereik van het toerental met de opgewaardeerde M TwinTurbo-technologie. Door de maximale laaddruk van de twee MonoScroll-turbo’s te verhogen tot 2,1 bar en modelspecifieke aanpassingen aan de motorsturing door te voeren, kon het maximumvermogen van de BMW M3 Competition Touring met M xDrive met nog eens 15 kW/20 pk worden verhoogd tot 405 kW/550 pk. De motor ontwikkelt zijn maximumkoppel van 650 Nm tussen nauwelijks 2.750 en 5.950 t/min, produceert zijn maximumvermogen bij 6.250 t/min en bereikt zijn limiet bij 7.200 t/min.
Bovendien zorgt een speciaal ontworpen motorbevestiging met verhoogde veeruitslag voor een extreem stijve verbinding tussen de krachtbron en de voertuigstructuur. Dat leidt tot een nog scherpere motorrespons en een extreem directe vermogensoverdracht naar de aandrijflijn. Dankzij de onmiddellijke vermogensafgifte sprint de BMW M3 CS Touring in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en in 11,7 seconden van 0 naar 200 km/u. Wanneer de ‘one-foot roll-out’-methode* wordt gebruikt, is dat respectievelijk 3,2 seconden en 11,4 seconden. De herneming van 80 naar 120 km/u duurt 2,7 seconden in vierde versnelling en 3,5 seconden in vijfde versnelling. De topsnelheid van deze speciale reeks – die standaard wordt geleverd met het M Driver’s Package – is elektronisch begrensd tot 300 km/u.
Het opzwepende motorgeluid dankt de wagen aan zijn M specifieke uitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen, zijn titanium uitlaatdemper met gewichtsbesparend design en – zoals gebruikelijk bij M – twee paar uitlaatpijpen, die in matzwart zijn gelakt. De akoestische uitstraling van de motor varieert naargelang het motorprofiel dat de bestuurder selecteert in het M Setup-menu. De modi SPORT- en SPORT+ produceren een rijgeluid dat een echte auditieve dramatiek verzekert, met name tijdens het schakelen en de bijbehorende aanpassingen aan het toerental.
De 8-traps M versnellingsbak Steptronic, de vierwielaandrijving M xDrive en het actieve M differentieel zorgen dan weer voor een onweerstaanbaar dynamische krachtoverbrenging.
De motor in het vooronder van de BMW M3 CS Touring werkt samen met een 8-traps M versnellingsbak Steptronic inclusief Drivelogic. De in de keuzehendel geïntegreerde Drivelogic-toets maakt het mogelijk om de schakeleigenschappen van de versnellingsbak te wijzigen, met keuze uit drie duidelijk verschillende standen. Behalve comfortgerichte en sportieve opties kunnen bestuurders ook kiezen voor een stand die speciaal is geoptimaliseerd voor circuitritten. Zowel de keuzehendel als de schakelpaddles van carbon op het stuur maken het mogelijk om in te grijpen in het schakelproces.
De BMW M3 CS Touring brengt zijn vermogen over op de weg via de vierwielaandrijving M xDrive. Die laatste maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meerplaatkoppeling in de transferbak om het motorvermogen volledig variabel en naadloos te verdelen over de voor- en achterwielen en levert topprestaties, zelfs tijdens ruwe circuitsessies. In combinatie met het actieve M differentieel op de achteras – eveneens met volledig variabele werking – versterkt de achterwielgerichte vierwielaandrijving de typische M rijdynamiek. Bovendien kan de bestuurder de 4WD Sport-modus inschakelen via het M Setup-menu. Dan wordt een nog groter deel van het motorvermogen naar de achterwielen gestuurd. De 2WD-modus biedt van zijn kant een rijervaring voor de ultieme purist, met een klassieke achterwielaandrijving en uitgeschakelde DSC-functie (Dynamic Stability Control).
Modelspecifieke afstelling voor het chassis en prestatiegerichte remkracht.
De chassistechnologie van de BMW M3 CS Touring is precies afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het algehele voertuigconcept en de specifieke gewichtsverdeling van deze nieuwe speciale reeks. Ook werden de instellingen voor het DSC-systeem en de M Dynamic mode doelbewust geoptimaliseerd voor de specifieke eisen van dynamische circuitritten. De elektronisch gestuurde schokdempers van de adaptieve M sportophanging hebben eveneens een specifieke afstelling in de BMW M3 CS Touring, net als de M Servotronic-stuurinrichting en het geïntegreerde remsysteem.
De M Compound-remmen met remklauwen die naar keuze in het rood of zwart zijn gelakt, zorgen voor een uitmuntende remkracht. Als optie zijn ook M Carbon keramische remmen verkrijgbaar, waarbij de remzadels beschikbaar zijn in rood of mat goud. Tot de standaarduitrusting behoren ook gesmede BMW M lichtmetalen velgen in een exclusief dubbelspaakdesign met een matte afwerking in Goldbronze of Schwarz. De velgen, die een diameter hebben van 19″ vooraan en 20″ achteraan, zijn standaard uitgerust met Track-banden (275/35 ZR19 vooraan en 285/30 ZR20 achteraan). Als optie zonder meerkost voor deze banden kunnen klanten opteren voor sportbanden met dezelfde afmetingen. Ook Ultra Track-banden staan op de optielijst.
Geavanceerde opties voor meer rijplezier en comfort bij dagelijkse gebruik.
De standaarduitrusting van de BMW M3 CS Touring omvat ook de BMW Live Cockpit Navigation Professional die, naast het BMW Head-Up Display met M specifieke inhoud, het cloudgebaseerde navigatiesysteem BMW Maps, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface biedt. De BMW Drive Recorder kan als optie worden toegevoegd.
De BMW M3 CS Touring biedt bestuurders bovendien een brede waaier aan comfortverhogende voorzieningen en rijhulpsystemen die zijn ontwikkeld met de focus op puur rijplezier. Comforttoegang, het alarmsysteem, de automatische airconditioning met twee zones en het Harman Kardon Surround Sound System zijn allemaal standaard. Ook Park Distance Control en het Parking Assistant Pack, de botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning en Speed Limit Info zijn standaard, terwijl het Driving Assistant Pack als optie besteld kan worden.