Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Renault 5 Turbo 3E, de legende komt terug

“Een rally-, drift- en circuitbeest, aangepast aan de weg”: zo kan het lastenboek worden samengevat dat tot de ontwikkeling en verfijning van Renault 5 Turbo 3E heeft geleid. Dit spectaculaire model, de krachtigste en best presterende wegauto ooit in het Renault-gamma, belichaamt de passie voor sportiviteit, de competitiegeest en de merkgeest van Renault.

Renault 5 Turbo 3E doet het legendarische erfgoed van Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren tachtig herleven. Deze iconische modellen, die nu erg in trek zijn als verzamelobject, drukten hun stempel op hun tijdperk en hun uitgebreide staat van dienst in de rallysport laat geen twijfel bestaan over hun racecapaciteiten. Maar er is meer dan dat. Met zijn moderne karakter, elektrische aandrijving en talloze innovaties toont hij zich exuberanter en krachtiger dan zijn voorgangers en legt hij de fundamenten voor een nieuw segment: de mini-supercars. Net als ‘grote’ supersportwagens kan hij indrukwekkende technische specificaties naar voren schuiven (540 pk, 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden, superstructuur in koolstof, enz.) en kan hij naar wens worden gepersonaliseerd door de klant. Bovendien heeft hij een minimale lengte-breedteverhouding van 2,01, waardoor hij zich in het segment van de supercars positioneert, maar dan in een compact  ‘hot hatch’-formaat.

Gebaseerd op een op maat gemaakt platform dat is afgestemd op zijn ambities en prestaties, komt de Renault 5 Turbo 3E (de mini-supercar) als aanvulling op het aanbod van de
Renault 5 E-Tech electric (de stadsauto) en de Alpine A290 (de sportieve stadsauto). Hiermee past Renault Group dezelfde formule toe als met de trilogie Renault 5, Renault 5 Alpine en Renault 5 Turbo in de jaren 80: de legitimiteit en durf van Renault gecombineerd met de racegeest en expertise van Alpine.

Nieuwe krachten komen als aanvulling, zoals Ampere voor de software- en elektronische architectuur en Mobilize voor bidirectioneel laden (V2L en V2G) en diensten die het leven met een elektrische auto vergemakkelijken: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass en de Plug & Charge-functie. Partners hebben ook hun expertise en knowhow ingebracht op sleutelgebieden zoals wielnaafmotoren en de koolstofvezel superstructuur. Zo profiteert de Renault 5 Turbo 3E volledig van de transformatie van Renault Group, ingezet binnen het Renaulution-plan.

Door de nieuwe categorie van elektrische ‘mini-supercars’ te creëren met de Renault 5 Turbo 3E, bewijst het merk Renault opnieuw de passie, durf en innovatie die het altijd heeft gedreven. Dit uitbundige en explosieve model belooft topprestaties en een ongeëvenaarde rijervaring in slechts 4 meter lengte – iets wat nog nooit eerder op de markt is gezien. Met dit model blijft Renault elektrische mobiliteit steeds aantrekkelijker maken en vergroot het opnieuw zijn vermogen om aan alle behoeften en wensen te voldoen.” Fabrice Cambolive, CEO Renault

Uitbundig ontwerp voor sportiviteit en wendbaarheid

Het exterieurdesign van Renault 5 Turbo 3E is ontworpen als dat van een supercar: met uitbundigheid (kijk maar naar de prominente bumper en de verbrede achtervleugels), maar zonder ooit het streven naar sportiviteit, wendbaarheid en aerodynamische optimalisatie op te geven. Net als het gewicht behoort de stroomlijn immers tot de belangrijkste punten om de best mogelijke efficiëntie te garanderen.

Bij het ontwerp van Renault 5 Turbo 3E inspireerden de designers zich uiteraard in de eerste plaats op de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Bepaalde kenmerken en elementen werden overgenomen van de recente Renault 5 E-Tech electric zoals de achterlichten en buitenspiegels. De idee achter het project bestond er echter in het legendarische erfgoed van deze twee modellen uit de jaren tachtig te doen herleven en te combineren met moderne technologieën om de wagen in zijn tijd te verankeren en zijn prestaties te optimaliseren. Dit retro-futuristische principe voerde eerder al de boventoon bij de herinterpretatie van Renault 5 en Renault 4 als Renault 5 E-Tech electric en Renault 4 E-Tech electric.

“Het herinterpreteren van de legendarische Renault 5 Turbo en Turbo 2 is een gedurfde uitdaging. We hebben hun uitbundigheid en racegeest behouden, terwijl we moderne technologieën en geoptimaliseerde aerodynamica voor het elektrische tijdperk hebben geïntegreerd. Elke lijn, elk volume drukt een perfect evenwicht uit tussen prestaties en karakter. Meer dan een eerbetoon is de Renault 5 Turbo 3E een wagen vol sensatie en emotie, die eindeloos kan worden gepersonaliseerd.” Gilles Vidal, Design Directeur Renault & Ampere

Om opnieuw aan te knopen bij de inborst van Renault 5 Turbo en Turbo 2 maakt Renault 5 Turbo 3E gebruik van een nieuw, speciaal ontwikkeld platform, gebaseerd op een achterwielaangedreven architectuur (zie pagina X). In vergelijking met Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang en wielbasis van 2,54 meter) werd de voorruit naar achteren verplaatst en werd de wielbasis verlengd (2,57 meter) om spectaculaire afmetingen te krijgen: lengte 4,08 meter, breedte 2,03 meter en hoogte 1,38 meter. Ze voegen een zekere verfijning toe aan het lijnenspel, net als de voorruitstijlen, die lijken uit te lopen in de voorwielen. Met deze afmetingen verenigt Renault 5 Turbo 3E de lengte van een stadsauto met de breedte van een supersportwagen. Met de bijbehorende prestaties legt hij de basis voor het segment van de ‘mini-supercars’.

De voorkant van Renault 5 Turbo 3E behoudt dezelfde presentatiehiërarchie als zijn voorgangers: vierkante koplampen – nu met led-technologie – geïntegreerd in de randen van de motorkap, een slanke band met drie centrale secties en bijkomende vierkante lampen (al zijn de schijnwerpers van weleer vervangen door led-dagrijlichten).

De aerodynamische spoilerlip, die de hele voorbumper omsluit, en de vergrote luchtuitlaat op de motorkap helpen de neerwaartse druk te optimaliseren en een perfecte balans te bereiken tussen de voor- en achterkant. Om de efficiëntie van de luchtstroom te maximaliseren, leiden de laterale luchtinlaten in de bumper de lucht vóór de wielen naar buiten, terwijl de inlaten op de achtervleugels de lucht onder de lichten naar de ruimte achter de auto leiden. Dat zijn de luchtinlaten aan de bovenkant, terwijl de luchtinlaten aan de onderkant worden gebruikt om de remmen te koelen. Een daarvan, aan de linkerkant, verbergt ook het oplaadluik voor de batterij.

Op de flanken loopt een speciale sierstrip rond de voorruitstijlen en de bovenkant van het passagierscompartiment, die net als bij de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2 overgaat in de achterspoiler. Een aerodynamische spoiler verbindt de twee achterlichtblokken, terwijl de bumper eronder een diffuser herbergt en met zijn uitstekende randen bijdraagt aan een maximale efficiëntie.

De tweedeurs Renault 5 Turbo 3E is een strikte tweezitter en onder zijn verbrede vleugels huizen 20″-wielen die elk een elektromotor bevatten. Alle vermogenselektronica bevindt zich tussen de twee wielen, terwijl de batterij onder de vloer ligt. Deze architectuur maakt een grote bagageruimte vrij – uniek voor zo’n sportieve auto – en verlaagt tegelijk het zwaartepunt.

Een technische architectuur gewijd aan prestaties

Net als Renault 5 E-Tech electric is Renault 5 Turbo 3E ontwikkeld rond een platform en architectuur die volledig in het teken van de elektrische aandrijving staan, met als doel de prestaties te maximaliseren zonder daarbij compromissen te nemen. Het doel was om een zo licht mogelijke auto te ontwikkelen, die zo wendbaar en krachtig mogelijk zou zijn, om conform de normen voor supercars in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten.

“De Renault 5 Turbo 3E, het krachtigste en meest performante productiemodel dat ooit binnen de groep is aangeboden, is een uitstekende gelegenheid voor Alpine om zijn expertise te demonstreren op het gebied van engineering, architectuur en de ontwikkeling van elektrische sportwagens, met de focus op wendbaarheid en rijbeleving. Dit model is ook een drager van innovaties, zoals de wielnaafmotoren, en weerspiegelt onze voortdurende zoektocht naar uitmuntendheid en innovatie voor de elektrische voertuigen van morgen.” Philippe Krief, CEO Alpine en CTO Renault Group

De grootste inbreng kwam van de ingenieurs van Alpine, die zich na de ontwikkeling van de A110 E-ternity, A290 en A390 specialisten in elektrische sportwagens mogen noemen. Zij ontwikkelden een specifiek aluminium platform waarop alle architecturen konden worden geënt. De keuze van de aandrijflijn viel op achterin gemonteerde ‘wielmotoren’ (achterwielaangedreven architectuur), die niet minder dan vier voordelen boden:

  • een buitenaards koppel van 4.800 Nm;
  • een vermogensafgifte die nog directer is dan bij een conventionele elektromotor, voor een effect dat lijkt op dat van de turbo van vroeger, maar dan met minder vertraging.
  • een aanzienlijke gewichts- en ruimtebesparing op de achteras;
  • een verbeterde wendbaarheid door de mogelijkheid om de twee motoren afzonderlijk aan te sturen.

De batterij onder de vloer gaf de ontwikkelings- en ophangingsingenieurs van Alpine een lager zwaartepunt als basis om hun ideeën inzake maximale wendbaarheid, adembenemende prestaties en spectaculaire driftmogelijkheden (met een speciale driftassistentiefunctie en verticale handrem in rallystijl) in de praktijk te brengen. Dat resulteert in ontzagwekkende rijsensaties. Dat is ook de reden waarom de superstructuur die het geheel bij elkaar houdt, is ontworpen in carbon, een materiaal dat kracht met lichtheid combineert.

In het totaal, inclusief de 70 kWh-batterij, zet Renault 5 Turbo 3E slechts 1.450 kilogram op de weegschaal. Met zijn 540 pk (2 x 200 kW) sterke aandrijving heeft hij een uitzonderlijke vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk, vergelijkbaar met die van iconische supercars. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 3,5 seconden voor een rijbereik van meer dan 400 kilometer op de weg (gemengde WLTP-cyclus die momenteel worden gehomologeerd). De wisselstroombatterij kan in ongeveer 8 uur volledig worden opgeladen via de ingebouwde 11 kW-lader.

Bij circuitgebruik zal Renault 5 Turbo 3E meerdere ‘hot laps’ kunnen rijden met een topsnelheid tot 270 km/u, om vervolgens snel te worden opgeladen dankzij zijn 800V-infrastructuur en zijn laadvermogen tot 350 kW gelijkstroom. 15 minuten volstaan om van 15 naar 80 procent van de batterijcapaciteit te gaan. Voor inhaalmanoeuvres beschikt hij over een knop op het stuur die de Powerboost activeert. Met een andere knop kan de bestuurder de energierecuperatie tijdens het remmen regelen in vier niveaus. Tot slot zijn er vier rijmodi beschikbaar in de MULTI-SENSE-instellingen: Regular, Snow, Sport en Race, waarbij de driftassistent in de laatste is geïntegreerd.

Een sportief en geconnecteerd interieur

Binnenin is de sfeer resoluut sportief, met kuipzetels met zespuntsgordels, een veelheid aan carbononderdelen om het gewicht van de auto te drukken en topmaterialen zoals Alcantara om de stoelen en het dashboard te bekleden. De verticale handrem in rallystijl wordt het hoogtepunt van dit elektriserende interieur.

Tegenover de bestuurder geven de OpenR-schermen van 10,1″ en 10,25″ alle rij-, navigatie- en multimedia-informatie weer via een interface die het erfgoed van het dashboard van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2 eer aandoet, maar die tegelijkertijd een moderne, geconnecteerde rijervaring biedt zoals men die van een wegmodel – hoe sportief ook – verwacht. Het OpenR Link-systeem met Google-integratie, dat ook al aanwezig is op Renault 5 en Renault 4 E-Tech electric, laat de inzittenden profiteren van de vele Google-diensten die in de loop van de maanden en jaren zullen blijven evolueren. Google Maps zal onder andere de planning van elektrische ritten integreren, evenals de programmering van laadbeurten tot aan de bestemming.

Volledig aanpasbare livreien

Renault 5 Turbo 3E wordt verkrijgbaar in diverse exterieur- en interieurkleuren, waarvan sommige doen denken aan de historische lakkleuren van de seriemodellen van Renault 5 Turbo en Turbo 2, zoals Granaatappel rood, of aan de wedstrijdkleuren, zoals ‘Tour de Corse 1982’, een kleurstelling die geel, wit en zwart combineert. Ook zullen er nieuwe ‘gentleman driver’-afwerkingen of resoluut moderne wraps verkrijgbaar zijn.

Bovenal zullen klanten kunnen profiteren van een uitgebreide keuze aan personaliseringsopties, variërend van de kleurstelling van het exterieur tot de afwerking van het interieur (zetels, dashboard, deuren, middenconsole, enz.). Bovendien kunnen ze samenwerken met de ontwerpers van Renault om hun eigen combinatie samen te stellen en zo een totaal uniek voertuig te creëren.

 

1.980 genummerde exemplaren

Een uitzonderlijk voertuig voor een veeleisende klantenkring vereist uitzonderlijke financierings- en marketingmethoden: Als bevoorrechte partners zullen de dealers die de auto reserveren, deelnemen aan de voorfinanciering ervan, volgens het principe van “upfront funding”. Een echte collectieve inspanning die ook de klanten omvat.

Renault 5 Turbo 3E zal op belangrijke markten zoals Europa, het Midden-Oosten, Japan en Australië worden verkocht in een beperkte oplage van 1.980 exemplaren – een eerbetoon aan het jaar waarin Renault 5 Turbo werd gelanceerd – die allemaal genummerd zullen zijn. Klanten kunnen dat nummer zelf kiezen bij hun bestelling. De eerste reserveringen worden de komende weken geopend, terwijl de eerste leveringen in de loop van 2027 zullen plaatsvinden.

 

 

Technische fiche

Afmetingen en gewichten

Lengte: 4,08 m

Breedte: 2,03 m

Hoogte: 1,38 m

Wielbasis: 2,57 m

Bodemvrijheid: 118 mm

Gewicht: 1.450 kg

 

Platform

Elektrisch platform op maat

800V-architectuur

 

Motorisering en batterij

Elektromotoren in de achterwielen 2 x 200 kW (540 pk / 4.800 Nm)

Batterij: lithium-ion 70 kWh

WLTP-rijbereik > 400 km

 

Laders

AC 11 kW bidirectioneel (oplaadtijd wisselstroom 0-100%: 8 uur)

DC 350 kW (oplaadtijd gelijkstroom 15-80%: 15 min.)

 

Prestaties

0-100 km/u: < 3,5 sec.

Topsnelheid: 270 km/u (op circuit)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp