Het begin van een nieuw tijdperk: de Vision V

De introductie van de modulaire, flexibele en schaalbare Van Electric Architecture (VAN.EA) luidt vanaf 2026 een nieuw tijdperk in. Hiermee herdefinieert Mercedes-Benz het MPV-concept voor het luxesegment, waarbij de focus op de ‘Private Lounge’ ligt. Het toekomstige modellengamma loopt uiteen van praktische grote gezinsauto’s en exclusieve VIP-shuttles tot luxueuze limousines met een enorme hoeveelheid ruimte, elk specifiek toegesneden op verschillende klanteneisen. Met de uitbreiding in het hoger gepositioneerde deel van zijn modellengamma creëert Mercedes-Benz Vans een eigen segment dat luxe en een maximaal ruimteaanbod laat samenkomen.
De Vision V Concept Car geeft een voorproefje van de topversie. Hij weerspiegelt de visie van Mercedes-Benz Vans om een royaal ruimteaanbod te combineren met maximale exclusiviteit en een ongekende digitale ervaring. De Vision V is een luxueuze en elegante limousine die een geheel nieuw niveau van comfort biedt. Analoog vakmanschap gaat samen met een indrukwekkende user experience voor een holistische ervaring met een cocon-effect. Het sportieve, elegante exterieur zet de iconische designtaal voort en straalt in gelijke mate dynamiek en status uit.
“De Vision V markeert de start van een nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz Vans. Het model laat zien hoe we maximale luxe in een ruim interieur creëren en daarmee een nieuw segment definiëren. Daarmee zetten we maatstaven op het gebied van design, comfort en ook qua user experience – en spelen we tegelijkertijd in op de wensen van de meest veeleisende klanten.”
Thomas Klein, hoofd van Mercedes-Benz Vans
“De bedrijfswagens van Mercedes-Benz zijn al tientallen jaren iconisch. Met de Vision V zetten we dat erfgoed in voor een volledig nieuwe wijze van luxueus vervoer op het hoogste niveau. Dit studiemodel belichaamt de perfecte harmonie tussen luxe en bedrijfswagendesign en zet een nieuwe standaard voor de toekomst.”
Gorden Wagener, Chief Design Officer, Mercedes-Benz Group AG
Een nieuwe definitie van luxueuze ruimte: loungekarakter met een maximaal comfort
De grote, automatisch openende ‘portaaldeur’ aan de rechterzijde en de verlichte, wegklapbare treeplank zorgen voor comfort en een gemakkelijke entree tot de luxueuze loungeruimte achterin. Een intelligente, instelbare glazen wand scheidt de ‘Private Lounge’ van het bestuurdersgedeelte. Desgewenst kan het glas schakelen van transparant naar ondoorzichtig, in zijn geheel of in gedeelten. Het zitgedeelte van de ‘Private Lounge’ biedt bijzonder veel ruimte. Deze comfortabele sfeer zorgt voor een ongekend gevoel van ruimte en vrijheid, maar ook van veiligheid en rust. De esthetiek van het ruime interieur straalt een elegantie uit die hand in hand gaat met hoogstaande technologie. Het vormt een voorproefje van een spannende digitale toekomst en stelt nieuwe normen op het gebied van autotechnologie. Traditioneel vervaardigde materialen gaan samen met hypermoderne, technisch geavanceerde designelementen die even stijlvol als onverwacht zijn.

Hoogstaande digitale ervaring in de ‘Private Lounge’
Eén van de highlights van het zitgedeelte van de ‘Private Lounge’ is het uitschuifbare 65 inch bioscoopscherm – met split-screen functies – dat zich onder de vloer bevindt. Zodra de passagiers binnen zijn en de portieren zijn gesloten, schuift het scherm omhoog uit een console die is afgewerkt met wortelnotenhout en nappaleder. Door de transparante lamellen in de vloer kunnen de passagiers volgen hoe het scherm uitschuift en daarmee het ‘Private Lounge’-gedeelte scheidt van het bestuurdersgedeelte. Het bioscoopscherm zorgt in het interieur voor een user experience zoals die nog niet eerder werd geboden in een auto.
Met zijn 4K-resolutie geeft het bioscoopscherm video en games weer met een uitzonderlijke helderheid en detaillering. Het surround sound-systeem met Dolby Atmos zorgt voor een ruimtelijk geluid. Het biedt in totaal 42 luidsprekers, inclusief exciters in de stoelen, die van muziek luisteren een haptische ervaring maken. Zeven projectoren in de hemel en vloer vergroten het gezichtsveld. De zijruiten veranderen in extra ‘schermen’ en zorgen zo voor een digitale 360 graden-ervaring. Dit unieke cocon-effect wordt nog verder versterkt door het inschakelen van de sfeerverlichting wanneer de inzittenden naar muziek luisteren. De verlichting past de getoonde kleuren aan op het ritme van de muziek. Het 65 inch grote bioscoopscherm wordt bediend via het touchpad in de middenconsole en kan zo worden in- en uitgeschoven.
Net als de scheidingswand naar de bestuurdersruimte en de vloerlamellen in de ‘Private Lounge’ kunnen de ramen ondoorzichtig worden gemaakt om zo het exclusieve chauffeursauto-karakter te benadrukken. Het glas kan in milliseconden veranderen van transparant naar verschillende niveaus van gewenste ondoorzichtigheid – voor meer privacy, bescherming tegen de zon of om dynamische oppervlakken te creëren voor de weergave van digitale content. Het glas heeft minuscule vloeibare kristallen die zichzelf uitlijnen met behulp van elektrische spanning.

Zeven interactieve belevingswerelden voor een nieuw niveau in gepersonaliseerde luxe
De indrukwekkende digitale user experience in de Vision V zorgt voor een indrukwekkend gevoel van diepte en dompelt de inzittenden onder in zeven verschillende belevingswerelden:
- Entertainment: klanten kunnen lekker achterover leunen en geniet van de rit met een film uit de videocarrousel of door te luisteren naar favoriete muzieknummers. In de audiomodus zorgt een digitale soundbar voor een indrukwekkende luisterervaring. Het bioscoopscherm kan ook gedeeltelijk worden uitgeschoven om dienst te doen als digitale interface voor de soundbar.
- Relaxen: na een stressvolle dag kunnen de stoelen in de relaxstand worden gezet om lekker te ontspannen. Een rustgevend landschap beweegt zachtjes over het bioscoopscherm. Dit wordt begeleid door rustige muziek.
- Gamen: voor gameliefhebbers verandert de limousine in een gaming hub, waarbij het model bijvoorbeeld racegames biedt die bediend worden met een controller.
- Werken: de ‘Private Lounge’ verandert desgewenst in een mobiel kantoor, waarbij het bioscoopscherm een virtueel bureau wordt.
- Winkelen: of klanten nu tijdens het reizen kaartjes kopen voor een golftoernooi of tennisevent, of de reistijd gebruiken om een nieuwe ring of parfum uit te kiezen; de interactieve winkel presenteert de producten zoals ze ook in een echte winkel zouden staan.
- Ontdekken: leer de omgeving kennen tijdens de reis. De informatie van de surround navigatie wordt doorgestuurd naar het 65 inch bioscoopscherm en geeft de omgeving van de auto realistisch weer met behulp van 3D game-engine graphics. Aanvullende informatie wordt op het camerabeeld geprojecteerd met behulp van augmented reality.
- Karaoke: tijdens het rijden kunnen klanten hun favoriete liedje zingen en zich in de Vision V in een karaokebar wanen.
Superscreen met drie schermen voor de voorste inzittenden
De cockpit van de Vision V biedt ook een digitale ervaring van het hoogste niveau. Het Superscreen met drie schermen strekt zich uit van dakstijl tot dakstijl. De gebruikersinterface en -ervaring zijn afgestemd op individuele voorkeuren. Realtime graphics geven alle essentiële informatie weer, van het dynamische virtuele instrumentenpaneel tot de surround navigatie die de omgeving van de auto in combinatie met de assistentiesystemen in realtime op de kaart weergeeft.

Aerodynamisch exterieurdesign: een laag silhouet met een innovatieve esthetiek
Het exterieurdesign van de Vision V belichaamt de volgende stap in de doorontwikkeling van de unieke Mercedes-Benz designtaal ‘sensuele puurheid’. Het sculpturale uiterlijk wordt gekenmerkt door een innovatieve esthetiek in combinatie met een optimale aerodynamica. De overhang voor en achter alsmede de voorkant in zijn geheel zijn opvallend kort. De flanken hebben een bijzonder smalle taillelijn. De strak gespannen daklijn vloeit over in de sierlijk afgeronde achterzijde. Het gestroomlijnde silhouet straalt kracht en dynamiek uit. Het symboliseert zelfvertrouwen en verwijst naar het design en de hoogstaande rijervaring van alle toekomstige MPV’s van Mercedes-Benz.
Het opvallende gebruik van verchroomde sierelementen en transparante verlichte lamellen is een uitdrukking van de combinatie van traditie en toekomst. De led-lichtunits, die vanuit elke hoek zichtbaar zijn, benadrukken de proporties van het voertuig en zorgen voor een elegante verfijning. Samen met de welkomstschermen op de verchroomde B-stijlen vormt dit een voorproefje van de exclusieve, digitale belevingswereld in het interieur.
Iconische designelementen in een nieuw licht
De opvallend vormgegeven voorzijde wordt gekenmerkt door een chromen grille met een nieuw design, met drie horizontale, verlichte lamellen. Bijna 200 van deze hightech ogende lichtelementen omringen ook de chromen omlijsting. In een opvallende carrosserieopening onder de motorkap bevinden zich nog eens zo’n 190 verlichte lamellen. Ze omlijsten de koplampen aan de zijkanten, die de iconische vorm van de driepuntige Mercedes-ster hebben. Wanneer passagiers de Vision V naderen, worden ze begroet door een dynamische lichtshow in alle lamellen. Een highlight is de helder verlichte Mercedes-ster op de motorkap. De lichtelementen onder de koplampen doen ook dienst als richtingaanwijzers.
De sportieve proporties van de Vision V worden onderstreept door twee forse powerdomes op de korte motorkap die zich uitstrekken tot in het interieur, alsmede door grote wielkasten en een expressieve lijn over de zijkanten van de auto. De hoogwaardige uitstraling van deze lijn benadrukt in combinatie met de antracietkleurige, metallic alubeam lak en de verchroomde raamomlijstingen de perfecte balans tussen elegantie en dynamiek. De 24 inch wielen zijn ook voorzien van verlichte lamellen. Het samenspel van licht en beweging zet zich voort aan de achterzijde. De grote achterruit wordt daar omlijst door meer dan 450 driedimensionale verlichte lamellen die dienstdoen als achterlichten en remlichten.
