Bij zijn lancering in 2015 daagde de Mazda CX-3 de stereotypes en conventies uit als een nieuwe compacte cross-over die de noties van klasse en segment oversteeg. In plaats daarvan legde zijn ontwikkeling zich toe op een volledig mensgerichte benadering.
Dat resulteerde in een comfortabel, uiterst ergonomisch ‘heads-up’-interieur en dito HMI-interface, responsieve en tegelijk efficiënte Skyactiv-motoren, een uitzonderlijk berlineachtig rijgedrag en een brede waaier van actieve-veiligheidstechnologieën. Deze combinatie van smaakvol, baanbrekend design en uitmuntende rijeigenschappen kon dan ook op heel wat bijval rekenen bij een brede doelgroep.
De Mazda CX-3 MJ 2021 bouwt voort op dat succes met een brede waaier van updates die de jongste technologieën en functies van Mazda combineren met een opgefriste stijl om de compacte SUV nog gebruiksvriendelijker en aangenamer te maken.
Het motorgamma werd vereenvoudigd en de CX-3 is enkel nog leverbaar met Mazda’s 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor met 121 pk, naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak en voorwielaandrijving. De handgeschakelde versies kunnen schermen met Mazda’s cilinderuitschakeling, die bij lichte belasting of constante snelheden twee cilinders uitschakelt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 14 procent te reduceren.
In het interieur kregen de voorzetels een upgrade om te voldoen aan Mazda’s jongste specificaties. Het multimediasysteem werd opgewaardeerd en beschikt voortaan standaard over een DAB+-tuner, Apple CarPlay en Android Auto. Ook ondersteunt het nu een draadloze verbinding met Apple CarPlay. Daarnaast is er ook een 360°- camera met vogelperspectief verkrijgbaar en kreeg de sleutel met afstandsbediening een nieuw design. Het gamma koetswerkkleuren werd uitgebreid en omvat nu ook de tint Polymetal Grey Metallic, een primeur voor het Mazda CX-3-gamma. Op het gebied van veiligheid werd het gamma i-Activsense-technologieën van de CX-3 uitgebreid met Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS), dat nu ook voetgangers detecteert, en met de automatische lichtfunctie, die voortaan sneller wordt ingeschakeld wanneer de duisternis invalt of het zicht beperkt is. De Mazda CX-3 MJ 2021 werd ontworpen om een nog breder doelpubliek aan te spreken en wordt vanaf de herfst van dit jaar verkrijgbaar in heel Europa.
Metaalkleur Polymetal Grey voor het eerst verkrijgbaar op de CX-3 De CX-3 pakt uit met een evolutie van Mazda’s designfilosofie ‘Kodo – Soul of Motion’, met een hernieuwde focus op traditioneel Japans design, dat overbodige versiersels elimineert om prachtig geperfectioneerde vormen te onthullen. Het radiatorrooster kreeg vinnen bestaande uit dubbele lijnen met een verschillende dikte. Die configuratie maakt de koplampen en typische vleugelvorm van ver herkenbaar en geeft de neus een scherpere look met meer diepgang. De mistlampranden, ruitstijlafwerking en zijdelingse sierstrips zijn uitgevoerd in glanzend zwart om een kwalitatieve uitstraling te creëren. En de achterlichtblokken kregen een ringvorm in combinatie met horizontale lijnen. De mechanische precisie en diepgang van dit design combineren een uitgerijpte, prestigieuze look met een hoogwaardige verlichting.
Het gamma koetswerkkleuren van de CX-3 werd voor het eerst uitgebreid met Polymetal Grey Metallic. Deze tint verenigt het solide gevoel van metaal met de bijzonder vloeiende glans van hars om een nieuwe expressie van kwaliteit te creëren. Het krachtige en gebeitelde design van de 18” lichtmetalen velgen omvat gefacetteerde spaken, die een gevoel van diepgang en snelheid geven en groter lijken dan ze zijn. Zo geven ze de CX-3 een nog prestigieuzere look.
Voorzetels opgewaardeerd volgens de jongste Mazda-specificaties Het MZD Connect-systeem werd opgewaardeerd met standaard DAB+-tuner, Apple CarPlay en Android Auto Zowel het interieurdesign als de interieurtechnologie van de CX-3 MJ 2021 werden onder handen genomen om een nog comfortabeler en gebruiksvriendelijker interieur te creëren dat inzittenden de allernieuwste connectiviteitsmogelijkheden voor hun smartphones biedt. De voorzetels kregen een upgrade om te voldoen aan Mazda’s jongste specificaties. De zetels, die zijn ontworpen met een focus op het natuurlijke evenwichtsvermogen van mensen tijdens het wandelen, houden het bekken rechtop en behouden de natuurlijke S-welving van de ruggengraat. Zo helpen ze het hoofd stabiel te houden voor meer comfort en meer rijgemak. Het multimediasysteem MZD Connect werd opgewaardeerd en beschikt voortaan standaard over een DAB+-tuner, Apple CarPlay en Android Auto. Ook ondersteunt het nu een draadloze verbinding met Apple CarPlay. De sleutel met afstandsbediening kreeg tot slot een nieuw design. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een automatisch dimmende antiverblindingsspiegel. Het interieur is verkrijgbaar in drie kleurschema’s die voortbouwen op de unieke Japanse esthetiek van Mazda: grijs met zwarte of witte zetels in echt leder, grijs met zwarte zetels in kunstleder en zwart met zwarte zetels in stof. De hoogwaardige, volledig lederen zetels van de CX-3 kregen verticale vouwen op de achterkant en sterk glanzende randen ter hoogte van de schouders voor een hoogwaardige ‘look & feel’. Bovendien bieden de zachte vulling van de armsteunen en het doorgedreven gebruik van zachte bekledingsmaterialen een hoger kwaliteits- en comfortniveau doorheen het interieur.
2.0 Skyactiv-G-motor met handgeschakelde versnellingsbak, uitgerust met cilinderuitschakeling Uitschakeling van twee cilinders om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot over de gemengde cyclus met 14 procent te reduceren De CX-3 MJ 2021 is leverbaar met een 121 pk sterke 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor, naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak en voorwielaandrijving. De handgeschakelde versies kunnen voortaan schermen met Mazda’s cilinderuitschakeling, die bij lichte belasting of constante snelheden twee cilinders uitschakelt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 14 procent te reduceren. De 2.0 Skyactiv-G-motor met handgeschakelde versnellingsbak stelt zich tevreden met een gemengd normverbruik van 5,3 l/100 km over de NEDC-cyclus of 6,2 l/100 km over de WLTP-cyclus. De CO2-uitstoot werd volgens diezelfde testcycli gereduceerd tot 121 g/km respectievelijk 140 g/km. In combinatie met de automatische versnellingsbak zet de 2.0 Skyactiv-G-motor de volgende cijfers neer: een gemend normverbruik van 6,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 136 g/km over de NEDC-cyclus en 7,1 l/100 km en 160 g/km over de WLTP-cyclus. Met de automatische transmissie accelereert de CX-3 van 0 tot 100 km/u in 9,9 seconden en verder tot een topsnelheid van 187 km/u. Handgeschakelde modellen leggen de sprint van 0 tot 100 km/u af in slechts 9,1 seconden en halen een topsnelheid van 192 km/u. De Euro 6-conforme 2.0 SKYACTIV-G-motor plukt de vruchten van nauwkeurig bewerkte inlaatpoorten en nieuw geprofileerde zuigers om de luchtstroom tijdens de compressie te verhogen en de wervelingsenergie tijdens de ontsteking te versterken. Dat versnelt de verbranding, wat het koppel bij lage en middelhoge toerentallen ten goede komt en tegelijk het brandstofverbruik bij hoge toerentallen reduceert. Diverse andere ingrepen werden uitgedacht om de efficiëntie van de motor te verbeteren en het brandstofverbruik te verlagen. Het poortprofiel van de multipoortinjectie gaat hand in hand met een brandstofdruk van 30 MPa om de efficiëntie van de injectie te optimaliseren en verbrandingsverliezen tegen te gaan. Een koelregelklep verhindert de koelvloeistofstroom tijdens de initiële opwarming van de verbrandingskamer. Zo wordt de wand van de verbrandingskamer snel opgewarmd, om het extra brandstofvolume te beperken dat normaal wordt gebruikt bij koudstarts en om de efficiëntie van de opwarming te verhogen voor een lager verbruik in reële omstandigheden. De cilindervormige zuigerschort en het geoptimaliseerde olieringprofiel dringen de mechanische weerstand terug om het globale brandstofverbruik te verlagen.
Mazda Skyactiv-Vehicle Dynamics perfectioneert de Jinba Ittai-rijervaring (auto en bestuurder als een geheel) Doorgedreven NVH-maatregelen voor minder interieurlawaai, heldere gesprekken en een hoogwaardig gevoel De jongste ontwikkelingen van Mazda’s nieuwste Skyactiv-architectuur werden uitgewerkt vanuit een mensgericht perspectief om eigenaars te laten genieten van de ultieme Jinba Ittai-ervaring (auto en bestuurder als een geheel). De ophanging van de CX-3, met MacPherson-veerpoten vooraan, een torsieas achteraan en G-Vectoring Control (GVC), verenigt wendbaarheid met stabiliteit en een superieur rijcomfort. De schroefveervariaties, de schokdempers met grote diameter vooraan en de stabilisatoren met kleine diameter vooraan tillen de werking van de ophanging naar een nog hoger niveau en bevorderen zowel de stabiliteit als het rijcomfort. Ook de regeleigenschappen van de elektrische stuurbekrachtiging werden gekozen om het stuurgedrag in de bochten te optimaliseren. En de laagprofielbanden in maat 215/50 R18 kregen een zachte verticale vering om het rijcomfort te verbeteren. De doorgedreven NVH-maatregelen omvatten dikkere lasnaden voor de deuren en een dikkere hemelbekleding voor het interieur om het geluidsniveau in het interieur te beperken en de helderheid van gesprekken te verhogen. De nauwkeurig afgestelde ophanging, de speciaal ontwikkelde banden en het urethaan met hogere dempingskracht in de voorzetels zorgen samen voor een comfortabeler rijgedrag en een nog meer meeslepende rijervaring.
Bijgewerkt Advanced SCBS-systeem (Advanced Smart City Brake Support), nu met voetgangersdetectie in het donker Automatische koplampfunctie aangepast voor een snellere activering 360°-camera met vogelperspectief nu als optie verkrijgbaar De CX-3 MJ 2021 biedt nog meer geavanceerde i- Activsense-veiligheidstechnologieën die bestuurders helpen om potentiële risico’s te identificeren en de kans op schade of letsels te beperken. Zo beschikt hij over een opgewaardeerde versie van Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS), dat voetgangers voortaan beter detecteert in het donker. Dit systeem gebruikt een naar voren gerichte camera om voertuigen en voetgangers voor de auto te detecteren en aanrijdingen te vermijden of minstens de schade en letsels te beperken. Het detecteert voertuigen bij snelheden van 4 tot 80 km/u en voetgangers bij snelheden van 10 tot 80 km/u. De automatische koplampen werden aangepast zodat ze sneller worden ingeschakeld wanneer de duisternis invalt of de zichtbaarheid afneemt. Een 360°-camera met vogelperspectief is nu als optie verkrijgbaar: met vier camera’s vooraan, opzij en achteraan geeft dit systeem de zone rond de auto weer op het centrale scherm. Acht parkeersensoren vooraan en achteraan detecteren de nabijheid tot obstakels en geven deze aan met geluidssignalen wanneer de bestuurder ze te dicht nadert. Mazda’s radargestuurde snelheidsregelaar combineert een millimetergolfradar met een frontcamera waardoor de minimumsnelheid voor de snelheidsregelaar wordt gereduceerd van 30 tot 0 km/u. Het systeem werkt bij alle snelheden en kan de voorligger volgen, zelfs vanuit stilstand. Tot slot beschikt de CX-3 voortaan over Mazda’s ‘auto-hold’-functie, die de auto ter plaatse houdt terwijl de bestuurder zijn voet van de rem naar het gaspedaal verplaatst. Dit verbeterde en uitgebreide gamma actieveveiligheidsvoorzieningen gaat hand in hand met de uitmuntende passieve-veiligheidsprestaties van de CX-3 om alle inzittenden in alle rijomstandigheden het hoogste veiligheidsniveau te bieden.