245 pk systeemvermogen, 13 kWh energie-inhoud: de aandrijflijn en batterij
De twee Q3-modellen gebruiken allebei een 1.4 TFSI als verbrandingsmotor. Deze viercilinder ontwikkelt 110 kW (150 pk). De aandrijflijn wordt vervolledigd met een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), die 85 kW aan vermogen ontwikkelt. De PSM is samen met de scheidingskoppeling geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic. Deze overbrenging met dubbele koppeling, die de kracht op de voorwielen overbrengt, integreert een elektrische oliepomp. Die staat in voor de bevoorrading en dus de werking van de koppelingen en de versnellingskeuze, ook wanneer de TFSI-motor uitgeschakeld is.
Veel rijplezier en hoog rendement – de aandrijflijn van de twee nieuwe modellen biedt het allebei. De 1.4 TFSI en de elektromotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 400 Nm. Zowel de Q3 45 TFSIe als de Q3 Sportback hebben 7,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en ze halen allebei een topsnelheid van 210 km/u. Op de New European Driving Cycle bedraagt het verbruik van de Q3 45 TFSIe 1,7 tot 1,4 liter brandstof per 100 km (39 tot 32 gram CO2 per kilometer). De Q3 Sportback 45 TFSIe noteert dezelfde waarden van 1,7 tot 1,4 l/100 km (38 tot 33 g CO2/km). Het totale rijbereik van beide modellen ligt rond de 710 kilometer – wat meteen hun grote geschiktheid voor dagelijks gebruik aantoont.
De hoogspanningsbatterij zit onder de vloer, voor de achteras. In de 96 prismacellen wordt 13,0 kWh aan energie opgeslagen. Die hoge waarde is te danken aan de compacte en relatief lichte batterij met een nieuwe generatie cellen. Het batterijsysteem heeft zijn eigen koelcircuit dat aan de klimaatregeling van de wagen kan worden gekoppeld om zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden een effectieve koeling te garanderen.