Na een jaar van commerciële successen en nieuwe producten te hebben afgesloten, bereidt het merk Fiat zich voor op 2021 met een volledig vernieuwd, toegankelijk en geconnecteerd gamma, met respect voor het milieu en ontworpen in Italië.
2020 was voor iedereen een uitdaging, maar voor Fiat was het ook een jaar van een grote vernieuwing: veel nieuwe producten en records werden gebroken. Eén cijfer springt in het oog: de 500 en de Panda, de stadsauto’s die hun segment in Europa altijd hebben aangevoerd, behaalden een totaal marktaandeel van 35,6%, met een individuele groei van meer dan 3 procent elk. In het jaar waarin de Panda zijn 40-jarig bestaan vierde, behaalde hij ook het beste marktaandeel uit zijn geschiedenis – 17,8% in Europa en 47,8% in Italië. Ondertussen behaalde de 500 zijn beste marktaandeel ooit buiten Italië, namelijk 19,3%.
2020 begon met de lancering van de hybride versies, eerst de 500 en Panda in februari, daarna de Ypsilon in mei, waarmee Fiat de onbetwiste leider werd voor hybride stadsauto’s in Europa met 110.000 verkochte eenheden in 2020 en de tweede plaats op de hybride markt in het algemeen. Dit was de eerste stap in de richting van elektrificatie: tegen eind 2021 zal 60% van de Fiat-auto’s beschikbaar zijn in geëlektrificeerde versies, een percentage dat hoger ligt dan het marktgemiddelde. Dit jaar van de “herstart” zal in het teken staan van de New 500. In slechts twee maanden tijd werden in Europa al meer dan 10.000 exemplaren verkocht, met een uitstekend resultaat in Italië, waar hij in december aan de leiding is gekomen.
2020 was ook het jaar van de Tipo en de Panda, die beide een complete opfrisbeurt hebben gekregen. Concreet werd de Tipo-familie nog verder uitgebreid met de introductie van de nieuwe Tipo Cross, de cross-over variant en een knipoog naar een gloednieuwe doelgroep voor Fiat. Hetzelfde geldt voor de Panda, waarvan het gamma werd uitgebreid met de lancering van de nieuwe Panda Sport. De update van het Fiat-gamma werd afgerond met het recente debuut van de nieuwe 500-familie. Kortom, een volledig nieuw gamma om 2021 met veel optimisme tegemoet te zien en als leiders verder te gaan.
Een terugblik op de blikvangers van 2020
2020 begon met de intrede van het merk in de wereld van de geëlektrificeerde voertuigen, in februari met de lancering van de Mild Hybrid motor in de Panda en 500 Hybrid Launch Editions, beide uitgerust met een efficiënte, compacte en lichtgewicht hybride motor. De nieuwe 500 en Panda Hybrides, in mei aangevuld met de Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic – de leider van het B-segment in Italië, zijn nu de onbetwiste maatstaven in Europa voor geëlektrificeerde stedelijke mobiliteit, waardoor hybride auto’s voor iedereen toegankelijk worden. In 2020 werden van de Panda, 500 en Ypsilon hybrides in totaal 110.000 exemplaren verkocht, met een verkoopmix voor de 500 en Panda van meer dan 50%. De Panda was ook de best verkochte hybride auto in Italië, evenals de auto die voor het negende achtereenvolgende jaar de beste verkoopcijfers in Italië optekende.
De reis van Fiat ging verder in maart met de presentatie van de New 500 “la Prima” cabrio Opening Edition en bereikte zijn hoogtepunt in oktober met de internationale lancering van het volledig New 500 gamma, inclusief de New 500 3+1 “la Prima” Opening Edition. Dat we de juiste weg hebben gekozen, werd bevestigd door de eerste verkoopcijfers van de New 500. De New 500 zal in 2021 beslist een toonaangevende rol spelen en zijn energie en creativiteit over de hele wereld met zich meenemen. Die volledig Italiaanse creativiteit, die bewezen heeft te kunnen vertrekken van 63 jaar geschiedenis en successen, heeft geresulteerd in een volledig nieuwe, alleen elektrische, hightech en connected auto die een 500 blijft: verbluffend, charismatisch en met het vermogen om verandering teweeg te brengen, om als icoon van de Italiaanse cultuur een object van verlangen te worden voor mobiliteit zonder uitstoot.
2020 was ook het jaar van de totale opfrissing van de best verkochte modellen Tipo en Panda, twee auto’s die nu één grote familie vormen, breder en nieuw in termen van motoren, design en technologie, maar nooit ten koste van de kwaliteiten van praktische bruikbaarheid en flexibiliteit die het zo’n succes hebben gemaakt. Het volstaat te zeggen dat de twee modellen goed zijn voor meer dan 50% van de verkoop van het merk. Tot de belangrijkste innovaties van 2020 behoren de nieuwe Tipo Cross, een echte ‘family crossover’, de dynamische nieuwe Tipo City Sport en de nieuwe Panda Sport, die elk beantwoorden aan de eisen van een nieuw doelpubliek. Vorig jaar werd meer bepaald de 40e verjaardag gevierd van de Fiat Panda, een model dat deel is gaan uitmaken van het collectieve onbewuste, boordevol functionele en emotionele waarde. Het heeft ieders hart veroverd door zoveel records te breken: al 8 jaar op rij de best verkochte auto in Italië en – samen met de 500 – marktleider op de Europese markt voor stadsauto’s, met meer dan 300.000 verkochte auto’s per jaar. Maar dat is nog niet alles. In 2020 boekte de Fiat Panda de beste jaar-op-jaargroei in zijn segment, met een stijging van 3,4% ten opzichte van 2019. Hij behaalde ook zijn beste marktaandeel sinds 2012 en bevestigde daarmee zijn positie als auto met de beste groei in het segment voor het tweede jaar op rij.
Eveneens bijzonder is het succes van de Fiat Tipo. Gelanceerd in 2016, is hij binnen slechts een paar jaar uitgegroeid tot een ware familie van auto’s. Na de eerste berlineversie kwamen in 2017 de vijfdeurs- en stationwagon-versies, die in 2020 werden gevolgd door de gloednieuwe Tipo Cross en Tipo Sport. Dankzij zijn voortdurende vernieuwing is het model een van de meest geprezen in zijn segment geworden, zowel in Italië als in de EMEA-regio, waar het heeft bijgedragen aan de prestaties van het merk Fiat, met een verkoop van meer dan 164.000 eenheden, 6% meer dan in 2019, laat staan het feit dat 90% van zijn volumes buiten Italië wordt verkocht. In Italië bijvoorbeeld is de Fiat Tipo met een aandeel van 11,9% het op één na best verkochte model in zijn segment.
2021 startten we met het debuut, slechts enkele dagen geleden, van de nieuwe 500-familie, waarvan de uitrustingsniveaus, kleuren en interieurs zijn geactualiseerd. Ook de interieurs werden vernieuwd, zodat elke klant nog sneller en gemakkelijker een auto kan kiezen.
We hebben dus een volledig nieuw gamma, klaar om het nieuwe jaar succesvol in te zetten.