Mercedes GLE350de 4MATIC
De Mercedes GLE350de, met jawel, je raadt het goed, een plug-in hybride maar niet met benzinemotor wel met een dieselmotor. Ondanks dat alle andere merken kiezen voor benzine versies kiest Mercedes resoluut voor diesel.
De looks van deze SUV weten dankzij zijn gestroomlijnde uitstraling de flinke afmetingen en zijn 2,6 ton zware gewicht goed te verbergen. Ook tijdens het rijden merk je hier niets van, dit mede door de Airmatic luchtvering die voor deze SUV zeker een must zijn. Het accupakket dat onder de koffervloer gemonteerd is merk je door de luchtvering totaal niet. Dankzij de luchtvering kan je ofwel sportief of in comfort stand rijden, hij zal nooit veranderen in een echte sportwagen maar het verandert wel de rijervaring en dynamiek. Met de E-Active body control toont de GLE zich als een held on- en offroad. Door de geavanceerde sensortechnologie die elke rijsituatie analyseren kan de demping en hoogteregeling per wiel afzonderlijk automatisch worden aangepast.
Voorin ligt er dus een dieselmotor, een 2.0 vier-in-lijn motor die goed is voor een vermogen van 194pk en 400Nm koppel daar voegt Mercedes een elektromotor van 136pk aan toe waardoor je aan een systeemvermogen komt van 320pk en 700Nm koppel! Daardoor voelt deze 2,6 ton zware kolos heel snel aan, een sprintje naar de 100km/h doe je in amper 6,8sec. Verder is deze aandrijflijn voorzien van een 9traps automaat die heel soepel schakelt.
De batterij die Mercedes in de GLE350de gebruikt is 31,2 kWh groot en kan je aan een laadpaal volledig opladen in ongeveer 4 uur, doe je dit aan een standaard stopcontact dan neemt dit 16 uur in beslag. Met een volledige batterijlading konden 89km puur elektrisch rijden, dit komt zeer dicht in de buurt van de 99km dat Mercedes als maximumbereik aangeeft! In elektrische modus kan je tot 140 km/u rijden. Gecombineerd stoot hij 29gr CO2/km uit. Dit alles maakt hem de krachtigste PHEV van Mercedes.
Binnenin is deze SUV pure luxe, van een geparfumeerde cabine, de MBUX augmented reality navigatie, het Burmester geluidssysteem, sfeerverlichting in elke denkbare kleur tot uiterst comfortabele zetels die verwarmd en gekoeld zijn maar bovendien je kunnen laten genieten van verschillende massagestanden.
De koffer is desondanks de batterijen onder de laadvloer een respectabele 490 liter gebleven.
Er is al een Merecdes GLE350de 4matic vanaf 80465€
Kortom het doelpubliek dat Mercedes met deze PHEV wil bereiken is de zakelijke rijder die veel kilometers maakt en er zich van bewust is dat hij best zo vaak mogelijk de batterijen oplaadt. Fiscaal is hij zeer interessant en dankzij de combinatie met de dieselmotor kan het verbruik sterk gedrukt worden. De stevige aankoopsom is wel een groot nadeel.