ŠKODA Kamiq Monte Carlo 1,5 TSI 150 hp DSG7
Voor mij is dit een eerste kennismaking met deze Kamiq.
Welke het derde Europese SUV model van ŠKODA is.
Eerder had je al de Kodiaq en de Karoq die al succesvol bleken te zijn.
Maar kan deze Kamiq ook een voet aan de grond zetten in het segment van de stads-SUV’s?
Wij hebben hem uitvoerig getest en geven onderaan onze mening op deze vraag.
Wat opviel tijdens mijn eerste kennismaking is dat hij er toch wel wat anders uitziet dan de meeste SUV’s.
Deze Kamiq is qua uitzicht een combinatie tussen een SUV en een Berline.
Hij staat hoog op zijn poten, heeft een hogere zitpositie zoals een SUV maar heeft ook nog uiterlijke kenmerken van een Berline.
Hij meet 4m24 lang en 1m79 breed en staat op hetzelfde platform als de Scala. Het interieur is zo ingedeeld dat je achterin ruimte genoeg hebt om comfortabel te zitten.
De koffer heeft een inhoud van 400liter en dat is zeker ok voor een compacte SUV.
Uiterlijk vallen de koplampen meteen op welke uit 2 delen bestaan. De pinkers zijn hier dynamisch en bevinden zich in het bovenste gedeelte.
De versie waar wij mee reden is de “MONTE CARLO”. Deze versie wordt gekenmerkt door zijn sportievere uitstraling.
Het eerste model van het merk dat de naam MONTE CARLO mocht dragen was een beperkte reeks van de ŠKODA Popular uit 1936.
Wat opvalt zijn de sportieve zwarte MONTE CARLO-details en de uitgebreide uitrusting. De zwarte details stralen sportiviteit uit.
Deze zwarte details zijn ook te vinden op delen van de voorbumper, de buitenspiegelbehuizingen, de dakrails, de zijschorten en de centraal geplaatste ŠKODA-letters op de kofferklep.
Het interieur van deze Kamiq is te herkennen aan de in hoogte verstelbare sportstoelen met specifiek MONTE CARLO-design.
Het multifunctionele sportstuurwiel is voorzien van dezelfde rode decoratieve stiknaden als de met leer afgewerkte versnellingspook en handremhendel. Ook de led sfeerverlichting is rood en verlicht de middenconsole, de bergvakken in de deuren, de klinken en de voetruimtes.
De decoratiepanelen en het instrumentenbord hebben hun eigen specifieke design en de pedalen hebben een aluminium design.
De versie waar wij mee reden is voorzien van 18 duims velgen.
Eénmaal aan het rijden merkte ik dat deze compact SUV zeer leuk is om te besturen, wendbaar is en vol zit met tal van veiligheidsfuncties.
Er is de lane assist en de front assist die standaard mee geleverd worden. Deze laatste scant het gebied voor de auto tijdens het rijden in de stad en helpt zo ongevallen vermijden.
De adaptieve Cruise Controle behoudt zijn snelheid tot 210km/u en past deze aan tot de snelheid van de voorligger. Dit kan hij zelfs tot volledige stilstand doen en als de voorligger niet langer dan 3 seconden stilstaat laat hij je automatisch terug vertrekken.
De versie die wij meekregen had een nog verhoogd veiligheidsniveau. Met onder andere de achteruitrijcamera, SIDE ASSIST met Rear Traffic Alert en de Park Assist.
Ook voorzien in onze testwagen is de voorruit verwarming en het infotainment systeem Amundsen met een aanraakscherm van 9,2 duim dat mooi in het blikveld van de bestuurder staat.
Het virtuele cockpit scherm biedt u dan weer maar liefst 5 verschillende lay-outs.
Er is een permanente verbinding met toegang tot eCall, deze geeft je locatie door bij een ongeval.
Connectie met de smartphone gebeurt volledig draadloos door de wireless Smartlink.
Hierdoor maakt de Kamiq draadloos verbinding met Google Android Auto of Apple Carplay.
Onder de motorkap ligt een 4 in lijn 1.5l benzine motor die 150 pk levert en een koppel van 250Nm. Hierdoor snelt hij van 0-100 km/u in 8,3 seconden.
Het gecombineerde verbruik kwamen wij uit op 5,1l/100 km wat net iets boven het voorgeschreven gemiddeld verbruik ligt (4,9l/100km). Om zuiniger te rijden worden 2 cilinders uitgeschakeld wanneer er geen “belasting” van de motor gevraagd wordt.
De overbrenging gebeurt door een automatische 7 bak (DSG).
Wij reden met deze “stadswagen” door naar de Eifel en daar bewees deze Kamiq dat hij meer is dan enkel een stadswagen.
Hij was overal in zijn nopjes, zowel op de snelweg, de boerenbuiten als in de stad.
We maakten er een zorgenloos weekend van waar we genoten van de rust, het groen en het wild dat er in de Eifel te spotten is samen met deze aangename reisgezel.
En om terug te komen op de vraag van het begin in dit artikel…
Volgens mij kan deze Kamiq inderdaad een voet aan de grond krijgen in het segment van de stads-SUV’s!
De Kamiq Monte Carlo 1.5 TSI kan je kopen vanaf €30.954.
De basis versie kan je reeds krijgen vanaf €20.960.