Alfa Romeo Giulia
Van het eerste moment dat ik deze Giulia zag was ik meteen onder de indruk van zijn stijl en voorkomen.Deze wagen oogt zeer mooi mede door zijn grill, de voorbumper, de koplampen, de sportieve lijnen en zijn zeer knap interieur.
Wat mij aan dit interieur vooral aanspreekt zijn de vormen en afwerking die me trouwens onmiddellijk aan een premium merk doen denken. De middenconsole van onze testwagen is net zoals het dashboard met hout afgewerkt. Het 7” instrumentenbord is duidelijk afleesbaar en afhankelijk van de gekozen rij-modi in andere kleurdetails weergegeven. Het infotainment systeem is op 2 manieren te bedienen, via het 8,8” touchscreen ofwel met de draaiknop in de middenconsole. Ook kan je smartphone draadloos opgeladen worden in de middenconsole.
Eénmaal aan het rijden met deze Giulia merk je direct het effect van de sportievere vering, het onderstel en het direct insturen van deze wagen. Het geeft een zeer prettig gevoel van autorijden en je wil met drang naar die volgende bocht. Hoewel voor mij de 2.2 turbodiesel motor met 160pk van onze testwagen net iets te licht aanvoelt. Bij het vlot naar beneden drukken van het gaspedaal is het vooral in de hogere toeren wat saai in vergelijking met het gevoel en de baanvastheid van deze wagen. Het is wachten op meer explosiviteit, maar dit kan natuurlijk opgelost worden door bij aankoop te kiezen voorde 190 of de 210 pk diesel. De 210 pk is in 4×4 (Q4) terwijl de andere dieselversies enkel te verkrijgen zijn in achterwielaandrijving. De benzineversies zijn verkrijgbaar in 200 en 280pk. De 280pk sterke versie is er zowel in de Q4 uitvoering als in de achterwielaandrijving. Alle boven vernoemde versies zijn voorzien van een 8-trapsautomaat.
De Alfa Romeo Giulia verenigt design, vermogen en innovatie dankzij diverse gepatenteerde technologieën en lichte materialen die een uniek en onmiskenbaar rijplezier verzekeren.De Q2- en Q4 aandrijving worden net als het elektronische remsysteem (IBS) in real time aangestuurd door het Chassis Domain Control-systeem.
Er zijn 3 verschillende rijmodi die ingesteld kunnen worden door een simpele draai aan de knop in de middenconsole.
D voor Dynamic: de motor en transmissie gebruiken een sportieve afstelling. De tractie in de bochten en de gevoeligheid van het gaspedaal zijn verhoogd.
N of Natural, met een standaardrespons voor motor en versnellingsbak en een comfortabelere ophangingsafstelling.
A, Advanced Efficiency: voor al die gelegenheden wanneer u efficiëntie boven prestaties verkiest.
Het uitmuntende rijgedrag van de Alfa Romeo Giulia is de vrucht van specifieke designkeuzes. Eén daarvan is het gebruik van een voorin gemonteerde, overlangse motor, die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt en een perfecte gewichtsverdeling verzekert, met rijplezier als extra troef.
Dankzij de constante ontwikkelingen op het gebied van aerodynamica en de doorgedreven windtunneltests is de Giulia uitgerust met een ingebouwde splitter, die specifiek werd bestudeerd om de luchtstroom onder het koetswerk te verbeteren en de sturing van de achterwielophanging te optimaliseren. Daarom kan de Giulia uitpakken met een CX-score van 0,26.
Deze Giulia is ook connecteerbaar met je smartphone.
Met MyCar kunt u alle functie-instellingen van uw Alfa Romeo Giulia voortdurend onder controle houden, rechtstreeks vanaf uw smartphone of smartwatch en zelfs wanneer u niet aan het stuur zit. Met MyCar kunt u alle functie-instellingen van uw Alfa Romeo Giulia voortdurend onder controle houden, rechtstreeks vanaf uw smartphone of smartwatch en zelfs wanneer u niet aan het stuur zit. Met My Navigation wordt de rijervaring van de Alfa Romeo Giulia nog completer dankzij de realtime updates over het verkeer, het weer en/of de rijomstandigheden.
Bovendien kunt u op uw smartphone bestemmingen en POI’s opzoeken om ze vervolgens naar uw boordcomputer te verzenden. Met My Wi-Fi kunt u voortaan een draadloze internetverbinding delen met alle passagiers in uw Alfa Romeo Giulia.
In noodsituaties helpt My Assistant u om contact op te nemen met onze gerichte callcenters, die al het mogelijke zullen doen om uw probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Ook qua veiligheid en rijhulpsystemen zit je bij deze Giulia zeer goed.
De nieuwe Alfa Romeo Giulia beschikt over het tweede niveau van autonoom rijden te bereiken.
We sommen even op welke rijhulpsystemen beschikbaar zijn.
LANE KEEPING ASSIST
Dankzij de Lane Keeping Assist helpt de Alfa Romeo Giulia u om op het juiste spoor te blijven.
Zodra uw wagen van zijn rijstrook afwijkt, komt het systeem actief tussenbeide om u binnen de lijnen te houden.
ACTIVE BLIND SPOT ASSIST
Om zijdelingse aanrijdingen met auto’s op de aanpalende rijstroken te voorkomen geeft de Active Blind Spot Assist u een visuele waarschuwing en neemt hij de controle over het stuur actief over.
TRAFFIC JAM & HIGHWAY ASSIST
Dankzij de gecombineerde functies van de Active Cruise Control regelt de Traffic Jam Assist niet alleen de snelheid om een veilige afstand tot uw voorligger te bewaren, maar houdt het systeem u ook in het midden van uw rijstrook, zowel in de stad als op de snelweg.
ACTIVE CRUISE CONTROL
Met de Active Cruise Control kunt u een constante snelheid aanhouden zonder dat u het gaspedaal hoeft in te drukken.
Ook past het de afstand tot uw voorligger voortdurend aan.
VERKEERSBORDEN-HERKENNING
De Giulia is uitgerust met Traffic Sign Recognition, een hypergeavanceerde verkeersbordherkenning, en een intelligente snelheidsadviseur die de bestuurder attent maakt op wijzigingen in de maximaal toegelaten snelheid.
Wanneer de Active Cruise Control is ingeschakeld, kan de bestuurder de snelheid automatisch aanpassen met de bediening aan het stuur.
DRIVER ATTENTION ASSIST
De Driver Attention Assist detecteert vermoeidheid bij de bestuurder van de Alfa Romeo Giulia, door zijn rijstijl en de duur van de reis op te volgen, en waarschuwt hem met alarmsignalen en het symbool van een kop koffie op het tft-instrumentenbord.
Verder geef ik nog mee dat deze Giulia 4,64m lang, 2,2m breed is en een kofferruimte van 480L heeft. Je kan een Giulia kopen vanaf €36.300.
Onderstaande fotoreportage werd door collega Glenn gemaakt. Ook special thnx aan Foto Robyns uit St-Truiden voor het geleverde materiaal en de super service.