Opel Mokka-e
Het is niet de eerste keer dat we volledig elektrisch rijden en weten daarom ook al wel een beetje wat we kunnen verwachten van deze Mokka-e. Althans we hopen dat te weten.
Om te beginnen heb ik het even over het uiterlijk van deze Opel. Wij reden met de Mokka-e Ultimate Matcha Green.
Wat mij betreft ziet deze Mokka er echt wel gewoon goed uit. Hij oogt zeer knap en maakt inderdaad zoals Opel zelf zegt een onmiskenbaar gedurfd statement.
Bij Opel spreken ze van het iconische designelement genaamd Vizor.
De naam Vizor is geïnspireerd op het beschermende vizier van een integraalhelm en kenmerkt zich door de vloeiende wijze waarop de grille, het merklogo en de koplampen in één module zijn samengebracht.
Dit design zal in elke nieuwe Opel voorzien worden.
De Opel Mokka was trouwens het eerste Opel-model met dit nieuwe design.
De Mokka is voorzien van verblindingsvrije LED-matrixkoplampen welke in elke situatie het beste zicht geven zodat je als bestuurder in alle comfort kan rijden zonder tegenliggers te verblinden.
Ook werd voor het eerst gebruik gemaakt van de volledig gedigitaliseerde cockpit. Welke er naar mijn zeggen ook wel goed uitziet.
Als passagier is het interieur even wennen omdat het zich een vorm geeft naar de bestuurder toe. Als bestuurder voelt dit natuurlijk net heel comfortabel en handig aan.
Het instrumentenbord is maar liefst 12” groot en je kan er alle informatie op aflezen welke jij als bestuurder nodig acht.
Verder zien we tal van functies die het autorijden zeer aangenaam kunnen maken.
Zo is er Automatische Cruise Control, automatisch noodremsysteem, Advanced Park Assist, een panoramische camera die je assisteert bij het achteruit rijden of parkeren, er is de navigatie en het infotainmentsysteem dat ondersteuning biedt aan Android Auto en Apple CarPlay.
Verder is er ook de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden indien deze dat ondersteunt natuurlijk.
Wat betreft het rijden zelf…
De Mokka-e is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 136 pk welke een maximum koppel heeft van 260 Nm.
De batterij is een 50 kWh-batterij welke geschikt is voor laden tot 100kW.
Als je hem op dit vermogen kan opladen (snelladen) is de batterij in 30 minuten tijd tot 80% geladen. Laad je hem tot 100% is je actieradius van ongeveer 330km.
Laad je de wagen in een wallbox van 11kW duurt het ongeveer 5 uur vooraleer de wagen opgeladen is.
Opel geeft acht jaar fabrieksgarantie of 160.000 kilometer op de batterij.
Ik sprak reeds over de verschillende functies aanwezig in deze “e”. De Advanced Cruise Control werkt tussen de 30 en 180 km/u en volgt de snelheid van het voertuig voor je waarbij hij de ingestelde snelheid natuurlijk niet zal overschrijden.
Er is ook de Lane Keep Assist welke ervoor zorgt dat de wagen steeds in het midden van de weg blijft. Wanneer de bestuurder vermoeid wordt kan dit al eens handig zijn en dan is er ook de Driver Drowsiness Detection die deze vermoeidheid detecteert en je aangeeft dat je best even een pauze neemt. Dit alles voor jouw eigen veiligheid en die van de medemens.
LED-verlichting aan de voor- én achterzijde behoren tot de standaarduitrusting van de Mokka, evenals een elektrische parkeerrem en verkeersbordherkenning. Een 180° achteruitrijcamera en automatische Park Assist is ook beschikbaar.
De Opel Mokka heeft nog meer te bieden. Zoals Forward Collision Alert met automatische noodstop en voetgangersdetectie. Dit systeem werkt bij snelheden boven 5 km/u en waarschuwt de bestuurder als een voorligger of voetganger te snel wordt benaderd. Als een botsing dreigt, remt het systeem automatisch om een aanrijding te (helpen) voorkomen of de impact daarvan te verminderen. Bij snelheden onder de 30 km/u kan het systeem het voertuig volledig tot stilstand brengen.
Het nieuwe aanbod van infotainmentsystemen biedt perfecte netwerkverbinding en verhoogt het rijplezier in de Opel Mokka nog verder. De systemen Multimedia Radio en Multimedia Navi omvatten een 7-inch touchscreen, terwijl het meest omvangrijke Multimedia Navi Pro voorzien is van een 10-inch touchscreen. De beeldschermen zijn een integraal onderdeel van het nieuwe Pure Panel en zijn zoals ik eerder reeds aanhaalde gepositioneerd in de richting van de bestuurder.
Er zijn 3 rijmodi aanwezig in deze Mokka-e:
- Normal
- Eco
- Sport
Deze standen kan je instellen door de “drive modus” knop in de middenconsole naar boven of onder in te drukken.
Net zoals in alle andere EV’s kan je hier ook tijdens het rijden energie recupereren en daardoor de batterij laden bij het lossen van het gaspedaal en remmen. Dit kan je dan weer doen door de knop “B” in te drukken in de middenconsole.
De topsnelheid van deze Mokka-e is begrensd op 150 km/u en de versnelling van 0 – 100 km/u doet hij in 9 seconden.
Een Opel Mokka-e kan je kopen vanaf €36.200.
De Ultimate versie waar wij mee reden kan je kopen vanaf €41.300.
Verder is er ook nog de keuze tussen de e-elegance (€37.500) en de e-GS Line (€38.950).
Conclusie van onze testrit:
Zoals we ook al eerder merkten is het zeer aangenaam volledig elektrisch te rijden, zeker ook met deze toch wel knappe Opel Mokka-e. Hernemingen zijn echt wel zalig.
Het is bij aankoop van een volledig elektrische wagen wel nodig om thuis een goede Wallbox te hebben want dat maakt het plannen een stuk makkelijker en hoef je niet telkens op zoek naar een snellader in de buurt.