Volvo XC90 B5 AWD
Benieuwd zoals we zijn begonnen we deze test van de Volvo XC90 B5, de grootste SUV van Volvo die initieel in 2015 voorgesteld werd aan het grote publiek. Gaandeweg kreeg hij verschillende updates en jawel ook zuinigere en efficiëntere motoren. De versie die wij kunnen testen is de XC90 MY21 in de momentum pro uitvoering met de 7 zitplaatsen.
Onze motorisatie is de B5 diesel, hij vervangt de toch wel diesel slurpende D5 dieselmotor van 235pk. De B5 heeft hetzelfde vermogen maar maakt gebruik van de Mild-Hybride technologie , een lichte hybride versie waar de motor bij het aanzetten ondersteuning krijgt van een kleine elektromotor die gevoed wordt door een kleine batterij die achteraan in de wagen gemonteerd is. De batterij hoeft zelfs niet opgeladen te worden aan het stopcontact maar wordt gevoed simpelweg door het recupereren van de remenergie. Door deze 48V Mild-Hybride technologie toe te passen in de XC90 gaat het verbruik aanzienlijk dalen. De extra elektrische power maakt het ook aangenamer tijdens het vertrek. Tijdens onze testweek met de XC90 B5 kwamen we uit op een verbruik van 7,7l/100km. Een spurt naar de 100km/h doet deze versie in 7,6seconden.
De baanligging is goed maar het sturen is niet direct, bij het insturen durft hij wel wat te gaan hangen, het gewicht en zijn afmetingen zijn daar mede verantwoordelijk voor natuurlijk.
De Momentum Pro is eigenlijk de instapversie van de XC90 maar is zeker vrij compleet uitgerust. Wat je wel merkt dat is dat de XC90 al een tijd meegaat, zelfs na al de updates die de wagen gaandeweg meekreeg is dit bijvoorbeeld goed merkbaar aan het infotainment systeem. Dit is tijdens het opstarten van de wagen nogal traag en ook als je Apple CarPlay gebruikt dan verschijnt dit onderaan het 11,9” grote scherm maar de 4 balken die staande te zien zijn worden samengedrukt boven de CarPlay weergave.
Het typerende scandinavische design maakt dat het interieur minimalistich is opgebouwd, er zijn niet veel knopjes op het dashboard aanwezig en bijna alles wordt bediend via het grote touchscreen. Dit oogt strak maar is niet altijd de beste keuze inzake veiligheid.
De volledig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is helemaal naar wens in te stellen maar die van de passagier is vooral manueel te verstellen. Op rij 2 vind je 3 afzonderlijke zitplaatsen die ook apart te verstellen zijn en zelfs aan volwassenen een uitstekende beenruimte biedt. Op de 3e rij is het een ander verhaal, eens je er zit is het aangenaam en comfortabel zitten maar de beenruimte is beperkt en de instap is ook niet heel gemakkelijk.
De Volvo XC90 Momentum B5 AWD is verkrijgbaar vanaf € 68.940 in de 5 zitplaats configuratie, voor de 7 zitplaatsen betaal je € 1500 extra.
+ Veiligheidsfuncties
+ Ruimte van het interieur
+ Verbruik
– trage en verouderde infotainment
– instap naar 3e rij zetels
– koffer bij gebruik 3e rij zetels