Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Begin september lanceerde Mercedes-AMG zijn eerste volledig elektrische performance wagen. deze gaat verder onder de naam Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+.
Het model is op maat gemaakt voor autoliefhebbers die op zoek zijn naar een combinatie van innovatieve elektrische mobiliteit in een luxueuze ambiance, gekoppeld aan sportiviteit en wendbare rijdynamiek. Met onze eerste volledig elektrische AMG gaan we ongetwijfeld een nieuwe klantenkring voor Mercedes-AMG aanspreken en voor ons winnen. Bovendien is de EQS 53 het zoveelste bewijs dat Mercedes-Benz ook bij de submerken consequent werk maakt van elektrificatie. Meer volledig elektrische AMG-modellen zullen volgen, in de niet al te verre toekomst ook op ons volledig in eigen huis ontwikkelde AMG.EA-platform”, aldus Philipp Schiemer, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.
“Op het gebied van elektrificatie zorgen we er ook voor dat onze modellen op basis van het EVA2 Group-platform de belofte van ons AMG-merk waarmaken. Onze klanten kunnen ook bij deze modellen genieten van een dynamische en emotionele rijervaring. Daarvoor zorgen wij met AMG-specifieke oplossingen, met name op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen en vooral geluid”, aldus Jochen Hermann, Technical Managing Director van Mercedes-AMG GmbH.
De kern van de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wordt gevormd door het prestatiegerichte aandrijfconcept met twee motoren. De krachtige elektrische aandrijflijn, met een motor op zowel de voor- als de achteras, is voorzien van de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op het asfalt overbrengt. De basisversie levert een maximaal totaalvermogen van 484 kW (658 pk), terwijl het maximumkoppel van de elektrische aandrijflijn 950 Nm bedraagt. Met het als optie leverbare AMG DYNAMIC PLUS-pakket stijgt het maximumvermogen in de RACE START-stand dankzij de boostfunctie tot 560 kW (761 pk). Het maximumkoppel bedraagt dan maximaal 1.020 Nm.
Dan accelereert de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ van 0-100 km/h in 3,4 seconden met een accuniveau van ten minste 80 procent. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h met het optionele pakket. In de basisversie accelereert de AMG EQS van 0-100 km/h in 3,8 seconden (minimale acculading van 80 procent). De topsnelheid is hier beperkt tot 220 km/h.
AMG SOUND EXPERIENCE: emotioneel geluidsspectrum voor een unieke rijbeleving
Emotie behoort tot het DNA van de modellen van Mercedes-AMG. Het geluid van de auto is van meet af aan een belangrijk onderdeel geweest van de typische AMG-rijervaring. Dit zal ook in de toekomst zo blijven. De EQS 53 4MATIC+ geeft elektrisch rijden een nieuw, krachtig en sonoor geluid. Met behulp van speciale luidsprekers, zogeheten shakers en een geluidsgenerator creëert het geluidssysteem een speciale geluidservaring in de twee versies ‘Authentic’ of ‘Performance’. Deze exclusieve AMG SOUND EXPERIENCE wordt binnen en buiten qua klankkleur en intensiteit afgestemd op de actuele rijtoestand, het gekozen rijprogramma of de wensen van de bestuurder.
Specifieke AMG-elektromotoren voor perfect uitgebalanceerde rijprestaties
De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). De consistente prestatiekenmerken komen al duidelijk naar voren in de vermogens- en koppelwaarden. Bovendien worden de elektromotoren van Mercedes-AMG gekenmerkt door een optimale balans tussen meer vermogen, efficiëntie en geluidscomfort. Dit wordt onder meer gewaarborgd door nieuwe wikkelingen, sterkere stromen en een nieuwe besturing via een omvormer met speciaal ontwikkelde software. Dit maakt hogere motortoerentallen en dus meer vermogen mogelijk, wat vooral bij het accelereren en op topsnelheid nieuwe maatstaven zet.
De elektromotor op de achteras van de EQS 53 4MATIC+ is bijzonder krachtig. Een belangrijke reden hiervoor is het zes fasen-ontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen. De stators met een pull-in wikkeling zorgen voor een bijzonder sterk magnetisch veld.
Daarbij komt nog het zeer belastbare thermische concept, dat herhaaldelijke acceleratiemomenten met constant hoge prestaties mogelijk maakt. De kern van het uitgekiende ontwerp is de zogenaamde waterlans in de as van de rotor, die deze koelt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn speciale ribben op de stator en de naaldvormige pin-fin structuur op de omvormer, die gemaakt is van hoogwaardig keramiek. Daarnaast is er de extra transmissie-oliekoeler, die ook bij koud rijden de efficiëntie verhoogt door de transmissieolie naar behoefte te verwarmen.
Intelligente recuperatie voor efficiënte energieterugwinning
De nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ zet niet alleen maatstaven met zijn uiterst dynamische vermogensafgifte bij het accelereren, maar ook met zijn efficiënte energierecuperatie bij het remmen. Het terugwinningsvermogen kan oplopen tot 300 kW2.
De bestuurder kan de recuperatie-intensiteit in drie fasen aanpassen via schakelpaddles op het stuurwiel en zich door de ECO Assistant op een situatie-geoptimaliseerde manier laten ondersteunen. Gecombineerd remmen kan worden uitgevoerd tot het voertuig tot stilstand komt. Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt bij het afremmen automatisch de gedetecteerde voorligger gevolgd tot deze tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.
Nieuwe accugeneratie met een capaciteit van 107,8 kWh
De nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is uitgerust met een krachtige 400-volt accu, vervaardigd met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Wat de celchemie betreft, is een belangrijke stap gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot tien procent en het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.
2 Deze waarde verwijst naar het elektrisch vermogen dat door recuperatie aan de elektrische batterij wordt toegevoegd. Het kan worden bereikt onder optimale omgevingsomstandigheden, afhankelijk van onder meer laadstatus en temperatuur. Afwijkingen zijn mogelijk.
De hoogspanningsaccu heeft een bruikbare energie-inhoud van 107,8 kWh. Een bijzonder technisch kenmerk is de hier gebruikte AMG-specifieke kabelboom, die is afgestemd op het hoge vermogen. Ook het accumanagementsysteem is speciaal voor AMG afgestemd. In de rijprogramma’s Sport en Sport+ ligt de nadruk op prestaties, en in het rijprogramma Comfort op actieradius. De nieuwe generatie accu’s kenmerkt zich door een aanzienlijk hogere energiedichtheid in vergelijking met vroegere ontwikkelingen. Deze accu’s hebben ook een hogere laadcapaciteit. Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om updates voor het accubeheersysteem over the air te uploaden.
Kortere laadtijden dankzij intelligent thermisch beheer
Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie is de aanzienlijk kortere laadtijd. Net als bij het zustermodel van Mercedes-EQ kan het energieopslagsysteem met maximaal 200 kW worden opgeladen bij snellaadstations met gelijkstroom. In dat geval kan al in 15 minuten3 stroom worden ‘bijgetankt’ voor nog eens 300 kilometer (volgens de WLTP-norm). Dankzij de ingebouwde lader kan de geëlektrificeerde AMG comfortabel thuis of bij openbare laadstations worden opgeladen met maximaal 22 kW wisselstroom. In Japan zal ook bidirectioneel opladen mogelijk zijn, oftewel opladen in beide richtingen. Bovendien zijn er intelligente laadprogramma’s die automatisch kunnen worden geactiveerd, afhankelijk van de locatie. Functies als accubesparend opladen maken het laden nog efficiënter.
Efficiënt thermisch beheer speelt ook een rol bij het verkorten van de laadtijd. Als de intelligente navigatie met Electric Intelligence is geactiveerd, wordt de accu tijdens het rijden naar behoefte voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurgebied van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een daarin geïntegreerd PTC-hulpverwarmingselement (Positive Temperature Coefficient).
Het ontwerp van de accu is erop gericht de optimale bedrijfstemperatuur van de energie-opslagunit onder alle bedrijfsomstandigheden te garanderen. In de aluminium strengprofielen van het accuframe zijn holtes aangebracht waardoor het koelmiddel stroomt. Al met al zorgt het intelligente temperatuur- en laadmanagement ervoor dat hoge laadstromen lang kunnen worden gehandhaafd.
De accu wordt ook gekenmerkt door zijn lange levensduur. De ECO Charging-functie levert hieraan een belangrijke bijdrage: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. De klant profiteert ook van de functie ‘laadonderbreking’: het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd om bijvoorbeeld op een later tijdstip gebruik te kunnen maken van goedkopere nachtstroom. Het accucertificaat staat voor de lange levensduur van de hoogvoltage-accu’s. Dit certificaat is tot tien jaar of tot 250.000 kilometer geldig.
Volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
De kracht van de accumotoren wordt op de weg gebracht door de standaard aanwezige AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele aandrijving. Het systeem verdeelt het aandrijfkoppel continu tussen de voor- en achteras, afhankelijk van de rijsituatie: in vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het EV-specifieke systeem voor een nog aanzienlijk snellere reactie. Het koppel wordt 10.000 keer per minuut gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. De verdeling van het koppel hangt af van het gekozen rijprogramma: in het programma ‘Comfort’ ligt de nadruk op maximale efficiëntie; in ‘Sport’ en ‘Sport+’ wordt een groter deel van het vermogen naar de achteras gestuurd om een hogere zijdelingse dynamiek te bewerkstelligen.
3 Laadtijd bij DC-snellaadstations met 500 ampère, cijfers voor laadtijden zijn voorlopig en werden intern verkregen volgens de certificeringsmethode “WLTP-testprocedure”. Bevestigde TÜV-cijfers, EG-typegoedkeuring en certificaat van overeenstemming met officiële cijfers zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.
AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief instelbare demping
De ophanging van de nieuwe Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is, net als die van de EQS van Mercedes-EQ, voorzien van een as met vier scharnieren aan de voorzijde en een multilink as aan de achterzijde. De AMG-ingenieurs hebben de componenten specifiek doorontwikkeld en afgestemd op de speciale eisen van de AMG-klanten. Dit geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek. De AMG RIDE CONTROL+-ophanging bestaat uit luchtvering in combinatie met een adaptieve, elektronisch geregelde instelbare demping in combinatie met de standaard gemonteerde achterasbesturing.
Nieuw en specifiek voor AMG zijn de ophangingscomponenten die van invloed zijn op de rijdynamiek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de achterasdrager, die de ingenieurs in Affalterbach volledig hebben doorontwikkeld. Ook de ophangingen van het onderstel en de motor zijn volledig nieuw ontwikkeld en uitsluitend voorbehouden aan de AMG-modellen. Dat geldt onder andere ook voor de herziene dwarsstabilisatoren, de wieldraagarmen en de geleide-armen, die zijn afgeleid van andere AMG performance-modellen.
Net als bij de AMG GT 4-Door Coupé maakt de standaard luchtvering van de EQS 53 4MATIC+ gebruik van twee zogenaamde overdrukventielen. Met behulp van deze traploos regelbare kleppen, die buiten de demper zijn gemonteerd, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma’s worden aangepast. Eén klep regelt de terugslagdemping, dat wil zeggen de kracht die wordt opgewekt wanneer het wiel terugveert. De andere regelt de compressiedemping wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiedemping worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek nog sportiever te maken.
De ophangingsregelunit maakt gebruik van gegevensanalyse van onder meer versnellings- en wielsensoren, om de dempingskracht voor elk wiel in een paar milliseconden aan de situatie aan te passen. De AMG-ontwikkelingstechnici zijn erin geslaagd om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten. Dit werd onder meer bereikt door het bereik tussen de minimale en maximale dempingskrachtkenmerken te vergroten en door nog meer flexibiliteit te bieden bij het ontwerp van de kenvelden. Door het gebruik van twee regelkleppen kan de demper de dempingskracht in alle gebieden waar het wiel trilt, aanpassen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderingen in het wegdek en de rijomstandigheden.
Standaard met achterasbesturing
De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek van maximaal 9 graden verbetert de wendbaarheid van de grote limousine aanzienlijk. De draaicirkel is teruggebracht tot het niveau van een model uit de compacte klasse.
De interactie tussen de vooras en de achteras is gericht op een soepele respons met weinig stuurkracht in de stad of op provinciale wegen. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. Dat maakt de AMG EQS wendbaar, lichtvoetig en dynamisch. Dit heeft vooral een positief effect bij het keren, snel van richting veranderen en bij het manoeuvreren.
Vanaf een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daardoor virtueel verlengde wielbasis biedt meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden, snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.
Voor een individuele rijbeleving: de rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT
De bestuurder kan de rijeigenschappen van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan zijn of haar voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. De programma’s bestrijken een breed spectrum, van zeer comfortabel tot uitgesproken sportief. Belangrijke parameters zoals rij- en vermogenskarakteristieken, onderstelinstellingen, stuurinrichting, AMG Dynamics en AMG SOUND EXPERIENCE worden aan het geselecteerde rijprogramma aangepast. Het maximale aandrijfvermogen kan worden opgeroepen in het rijprogramma Sport+ (of met kickdown).
Bovendien kan de bestuurder de basisinstellingen van het onderstel via de rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT vooraf selecteren: zo varieert het rijgedrag met een druk op de knop van maximale dynamiek in de stand ‘Sport+’ tot een rustig glijden in de stand ‘Comfort’. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s via een speciale knop in drie niveaus worden aangepast.
Afhankelijk van het rijprogramma activeert de centrale besturingsunit van de aandrijflijn automatisch verschillende ontwasemings- en koelingsstrategieën: in ‘Sport’ en ‘Sport+’ wordt het koelsysteem in een vroeger stadium ingeschakeld en wordt de koelcapaciteit verhoogd om het vrijgegeven vermogen langer te kunnen behouden. De bestuurder heeft de mogelijkheid om het rijplezier nog te verhogen – bijvoorbeeld op afgesloten terreinen – door middel van de ESP OFF-functie.
Krachtig AMG-remsysteem van composietmateriaal
De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ bereikt niet alleen op het gebied van rijdynamiek, maar ook op het gebied van rijveiligheid een absoluut topniveau. Het eerste bewijs daarvan is het high-performance AMG-composietremsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 millimeter op de vooras en remklauwen met één zuiger en remschijven van 378 x 22 millimeter op de achteras. Het optionele keramische AMG-remsysteem van hoogwaardig composietmateriaal maakt gebruik van nog grotere remschijven van 440 x 40 millimeter aan de voorzijde. Een andere hightech voorziening is de extra i-Booster functie. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem de elektrische recuperatie op een zeer efficiënte manier combineert met het hydraulische remsysteem. Voor een authentieke rijbeleving is de i-Booster speciaal afgestemd op het typische AMG-pedaalgevoel en het grotere AMG-remsysteem.
AMG SOUND EXPERIENCE: unieke klankbeleving met een grote bandbreedte
Met de AMG SOUND EXPERIENCE geeft het sport- en performancemerk elektrische mobiliteit een nieuw geluid – een soundtrack die de dynamische rijbeleving emotioneel versterkt. Net als de rijprogramma’s biedt ook de akoestische compositie een breed scala: in de standaard ‘Authentic’ basisversie kan de klant het krachtige, sonore geluid en de intensiteit ervan regelen naargelang de rijomstandigheden en het gekozen rijprogramma. De typische AMG-aandrijvingsgeluiden worden gegenereerd met behulp van extra hardware. Dit omvat speciale luidsprekers, zogeheten shakers en een geluidsgenerator.
Een andere mogelijkheid voor nog meer individualiteit: met de toetsen op het AMG-stuurwiel of het centrale display kan de bestuurder in elk rijprogramma kiezen uit de klankkenmerken ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’. Met RACE START produceert de auto een uniek geluid dat past bij de dynamische acceleratie.
Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket omvat bovendien de AMG SOUND EXPERIENCE ‘Performance’, die voor een nog emotionelere soundscape zorgt. Naast de aandrijfgeluiden bevat het ook een groot deel van de zogenaamde event sounds – geluiden die geschikt zijn voor alle voertuigfuncties die geluid produceren. Daartoe behoren het ontgrendelen en vergrendelen van het voertuig, alsmede het starten en stoppen van de motor. Het programma simuleert zelfs het klikken van de richtingaanwijzer, omdat veel bestuurders het vertrouwde geluid niet willen missen. Geheel nieuw is het AMG-specifieke welkomstgeluid, dat bij het instappen hoorbaar is. De event-geluiden kunnen altijd via de instellingen van het multimediasysteem worden gedeactiveerd – afzonderlijk voor het exterieur en het interieur.
Exterieurdesign met karakteristieke AMG-elementen
Met zijn one bow-lijnen en het cab-forward design met schuin aflopende achterzijde onderscheidt de AMG EQS 53 4MATIC+ zich duidelijk van modellen met verbrandingsmotor, wat al bij de eerste aanblik duidelijk is. De ontwerpfilosofie komt tot uiting in royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde naden en naadloze overgangen. Ook het exterieurdesign grijpt terug op karakteristieke AMG-elementen en brengt die over naar het volledig elektrische tijdperk. Het resultaat: een onmiskenbaar, AMG-typisch uiterlijk in combinatie met maximale aerodynamische efficiëntie. De voorzijde, met standaard DIGITAL LIGHT-koplampen, wordt gekenmerkt door de AMG-specifieke grille met zwarte panelen en warmgestampte verticale stijlen in chroom, een geïntegreerde Mercedes-ster en het opschrift ‘AMG’. De onafhankelijke designtaal wordt voortgezet in de voorbumper, die in de carrosseriekleur is gespoten. Dit wordt gecontrasteerd door de voorbumper in het voor AMG kenmerkende A Wing-design, hoogglans zwart gespoten en voorzien van een chromen sierlijst.
Maximale aerodynamische efficiëntie met een cW-waarde van 0,23
Net als de EQS van Mercedes-EQ behaalt ook de EQS 53 4MATIC+ van Mercedes-AMG een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Tegelijkertijd zorgt de aerodynamische afstemming voor maximale efficiëntie, zowel bij lage snelheden als bij dynamisch rijden op hoge snelheden. Om dit te bereiken hebben de aero-specialisten van AMG een groot aantal windtunnel- en luchtstromingstests uitgevoerd en zowel de basisvorm als een aantal designelementen geoptimaliseerd. Deze omvatten:
- Een frontsplitter in hoogglans zwart met chromen sierlijst, alsmede flics en vinnen bij de luchtinlaten, met luchtgordijnen links en rechts in hoogglans zwart met chromen sierlijst
- AMG-instaplijsten in hoogglans zwart
- Achterskirt in carrosseriekleur met aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser met zes in lengterichting geplaatste vinnen
- Grotere achterspoiler (in vergelijking met de AMG Line) om de rijdynamiek te verbeteren: de opwaartse druk aan de achterkant wordt verminderd zonder de luchtweerstand te verhogen
- Lichtmetalen AMG-wielen in Aero- of Heritage-design in 21- of 22-inch; alle wielen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd
De zijdelingse luchtinlaten dragen bij aan de efficiëntie van het voertuig: het luchtgordijneffect bundelt de luchtstroom en stuurt ze bij hoge snelheid voor de voorwielen uit. Op die manier worden de voorwielen aerodynamisch afgeschermd, wat de luchtweerstand vermindert en dus een positief effect heeft op de actieradius.
Interieurdesign met een bijzonder sportieve touch
Ook in het interieur domineren de stijlbepalende AMG-elementen het aanzicht. Hier biedt de EQS 53 4MATIC+ een sportieve ambiance, dankzij de AMG-stoelen met individueel design en speciale stoelbekledingen van kunstleder ARTICO met microvezel MICROCUT en rode contrasterende stiksels. Als alternatief zijn op verzoek stoelbekledingen in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifieke stoeldesigns.
Daarnaast zijn er nog tal van andere details die de unieke stijl van het interieur onderstrepen:
- Combi-instrument en zijranden in ARTICO spacegrijs lederlook met NEOTEX nerf en rode sierstiksels
- Middelste panelen van de portieren en overgang van middenconsole naar combi-instrument in MICROCUT zwarte microvezel met rood sierstiksel
- AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, aan de onderzijde afgevlakt, geperforeerd in het gripgedeelte met zilverkleurige aluminium peddels voor het instellen van verschillende terugwinningsstanden, naast de standaard AMG-stuurwieltoetsen
- AMG sportpedalen
- AMG-vloermatten en dorpelsierlijsten met opschrift ‘AMG’ (verlicht met verwisselbare afdekking)
Hyperscreen met AMG-specifieke functies en displays voor het MBUX infotainmentsysteem.
De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays zijn onder een afdekglas geplaatst en smelten optisch samen. Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogenaamde Zero-Layer worden de belangrijkste toepassingen altijd situatie-afhankelijk en contextueel op het bovenste niveau in het gezichtsveld weergegeven. In Europa en China is dynamische content ook toegestaan op het display van de passagier tijdens het rijden. Films, tekstberichten of presentaties bekijken en surfen op het internet zijn dus onbeperkt mogelijk. Dit wordt mogelijk gemaakt door de zogenaamde ‘blanking-functie’, die verhindert dat de bestuurder de inhoud kan zien.
In vergelijking met de zustermodellen van Mercedes-EQ biedt MBUX in de EQS 53 4MATIC+ een reeks extra functies die het prestatiegerichte karakter van het sportieve topmodel benadrukken. Dit geldt met name voor de onafhankelijke displays in het combi-instrument en voor het multimediadisplay en het head-up display. De rijprogramma’s van AMG DYNAMIC SELECT kunnen snel worden opgeroepen met behulp van de bijbehorende knop voor directe toegang op de middenconsole.
AMG DYNAMIC PLUS-pakket met extra’s voor dynamisch rijden
Het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket combineert extra’s voor dynamisch rijden – waaronder de krachtige boost voor RACE START en de verhoging van de topsnelheid tot 250 km/h – met de emotionele AMG Sound Experience ‘Performance’. Deze laatste biedt een onmiskenbare geluidsbeleving in de drie selecteerbare niveaus ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’. De intensiteit van de akoestische installatie werkt afhankelijk van de actuele rijomstandigheden en het geselecteerde rijprogramma. Speciaal voor de Performance-geluidswereld gecomponeerde geluiden – bijvoorbeeld voor de laad- of infotainmentfuncties – ronden de AMG-ervaring af.
De rijdynamiek maakt de belofte die het geluid doet waar: als de temperatuur en het laadniveau goed zijn, kunnen het maximumvermogen en -koppel kortstondig worden verhoogd voor de RACE START. De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ heeft dan slechts 3,4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Shakers en luidsprekers in het voertuig maken de kracht van de elektromotoren duidelijk, zelfs wanneer de auto stilstaat, en zorgen voor een emotioneel geladen soundtrack bij de hoge acceleratie. De AMG-specifieke grafische elementen in de displays onderstrepen ook visueel de rijprestaties. De AMG Sound Experience kan ook op elk moment via de instellingen van het multimediasysteem worden gedeactiveerd, zowel buiten als binnen.
Andere opties voor nog meer dynamiek
Tal van AMG-opties versterken op verzoek de dynamische indruk. Daartoe behoren designelementen zoals het AMG nightpakket donker chroom, rode remklauwen, AMG carbon sierelementen en AMG-stoelbekledingen in nappaleder met specifieke designs. Ook in technisch opzicht kan de high-performance elektrische limousine verder worden afgestemd in de richting van rijdynamiek, bijvoorbeeld met passende hardware zoals het keramische high-performance AMG-composietremsysteem. Bovendien kan de klant kiezen uit aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen AMG-wielen in de maten 21 en 22 inch.
AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur, is eveneens als optie verkrijgbaar: de software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en registreert permanent meer dan 80 voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid, acceleratie) tijdens het rijden op bijvoorbeeld een circuit. Bovendien worden de ronde- en sectortijden weergegeven, alsmede het verschil met de referentietijd. Omdat bepaalde display-elementen groen of rood oplichten, kan de bestuurder vanuit zijn ooghoek zien of hij op dat moment sneller of langzamer rijdt dan de beste tijd, zonder getallen af te lezen.
De gegevens worden getoond op het multimediadisplay, het combi-instrument en het optionele head-up display.
Duurzaam gebruik van stroom dankzij Mercedes me Charge
Met Mercedes me Charge kunnen klanten sinds 2021 altijd groen laden bij elk openbaar laadstation in heel Europa. Hoogwaardige certificaten van oorsprong zorgen ervoor dat er evenveel groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen in het net wordt ingevoerd als er via Mercedes me Charge aan wordt onttrokken. Gedurende de eerste drie jaar na de aanschaf van een EQS 53 4MATIC+ is er geen basistarief voor Mercedes me Charge en dus Green Charging voor klanten. Een ander voordeel is IONITY Unlimited: alle Europese EQS-klanten kunnen via Mercedes me Charge een jaar lang gratis gebruikmaken van het IONITY-snellaadnetwerk. De nieuwe Plug & Charge-functie maakt het opladen van de EQS bijzonder gemakkelijk.
Mercedes me Charge is momenteel het grootste oplaadnetwerk ter wereld: het telt momenteel meer dan 500.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Ook de 336 snellaadstations van het mede door Mercedes-Benz opgerichte snellaadnetwerk IONITY zijn inbegrepen. Bovendien werd de functionaliteit van Mercedes me Charge in MBUX uitgebreid met functies zoals het filteren en voorspellen van de beschikbaarheid van laadstations.
Mercedes me App: eenvoudige bediening op smartphone en tablet
De Mercedes me app biedt veel verbeterde en nieuwe functies in zijn nieuwste vorm. Daartoe behoort de filteroptie waarmee de laadpunten kunnen worden gesorteerd op criteria zoals beschikbaarheid of oplaadvermogen. De app laat nu ook zien hoe druk het laadstation in de loop van de dag waarschijnlijk zal zijn, op basis van een waarschijnlijkheidsberekening.
Voorspellende routeplanning en efficiënt rijden met Electric Intelligence
De naam zegt het al bij de navigatie met Electric Intelligence. Het systeem plant namelijk de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadstops, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of veranderingen in rijstijl. Electric Intelligence plant op anticiperende wijze waarbij rekening wordt gehouden met diverse aspecten, zoals de berekende energiebehoefte. Het systeem neemt alle relevante gegevens in de berekening op, van de topografie en het verloop van de route tot de rijsnelheid en de verwarmings- en koelingsbehoeften.
Met Electric Intelligence reageert de EQS 53 ook op dynamische wijze op de verkeerssituatie op de geplande route. De AMG registreert verkeersopstoppingen en -afsluitingen en veranderingen in de energievraag. Voor de berekening maakt het systeem gebruik van informatie uit de cloud, die het systeem combineert met gegevens aan boord.
De geplande route kan individueel worden bewerkt. De klant kan bijvoorbeeld de extra reserve op de bestemming en bij het laadstation instellen (SoC, State of Charge) – tien procent SoC is standaard. Als de functie ‘laden op de bestemming’ is geselecteerd, kan de ingestelde reserve worden onderschreden totdat de bestemming is bereikt. MBUX geeft aan of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te rijden naar het beginpunt.
Verdere opties voor een individuele routeplanning:
- De routeberekening geeft voorrang aan handmatig toegevoegde laadstations langs de route
- De bestuurder kan voorgestelde laadstations uitsluiten
- Berekening van de verwachte laadkosten per laadstop
Als het risico bestaat dat de bestemming of het laadstation niet met de ingestelde instellingen bereikt kunnen worden, informeert MBUX de bestuurder tijdig met een bericht om de ECO-rijfuncties te activeren dankzij de ‘actieve actieradiusbewaking’.
Omvangrijk beschermingsconcept: de accu wordt beschermd in de bodemplaat
De accu bevindt zich in een tegen botsingen beschermd gedeelte van de onderkant van de auto, ingebed in de carrosseriestructuur met een geëxtrudeerd aluminium profiel aan de zijkant. Bij de extrusie wordt een verhit metalen blok door matrijzen geperst en omgevormd tot een eindeloos profiel, dat vervolgens op maat wordt gesneden. Dit maakt het mogelijk zeer complexe profielen te produceren die precies zijn afgestemd op de eisen. De behuizing, met energie-absorberende structuren aan de voor- en zijkant en een stijve, dubbelwandige bodemplaat, biedt extra bescherming voor de modules.
Uitgebreide bots- en onderdelentests behoren bij Mercedes-Benz al decennialang tot de standaardprocedure, en de standaard wordt als hoog beschouwd – de interne eisen zijn vaak aanzienlijk strenger dan de specificaties van de wetgever. Mercedes-Benz hecht ook veel belang aan de best mogelijke bescherming van de accu’s. De testcriteria omvatten het gedrag van de accu onder schokbelasting en bij indringing van vreemde voorwerpen. Oververhitting en overbelasting zijn ook belangrijke onderdelen van de tests.
Bovendien is er een separaat meertraps veiligheidssysteem voor dagelijks gebruik. Dit omvat bijvoorbeeld temperatuur-, spannings- of isolatiebewaking als een continu bewakend veiligheidssysteem. Als er een storing optreedt, wordt de accu uitgeschakeld. Ook crashbewaking bij stilstand (tijdens het gelijkstroom laden) is standaard.
Duurzaamheid bij de productie en de materialen
Het dak van Factory 56, de productiefaciliteit waar de AMG EQS wordt gebouwd, is uitgerust met 12.000 fotovoltaïsche modules. Deze hebben een maximaal vermogen van ongeveer 5.000 kWp en voorzien dus gemiddeld in ongeveer 30 procent van de energiebehoefte van de fabriek op jaarbasis. Alles bij elkaar vermindert dit het energieverbruik met 25 procent in vergelijking met andere montagehallen. Het komt erop neer dat Factory 56 een Zero Carbon-fabriek is – volledig CO2-neutraal. 40 procent van het dakoppervlak van Fabriek 56 is voorzien van planten, en in het hoofdgebouw is voor het eerst gerecycled beton gebruikt. De productie van de uiterst complexe lithium-ion-accu‘s in de fabriek Hedelfingen, die deel uitmaakt van de productielocatie Stuttgart-Untertürkheim, zal vanaf 2022 CO2-neutraal zijn. In het kader van strategische partnerships heeft Mercedes-Benz er ook mee ingestemd om op CO2-neutrale wijze geproduceerde accucellen te kopen.
Ruim 80 kilo aan onderdelen is gemaakt van grondstof-besparende materialen (gerecyclede en hernieuwbare grondstoffen). In de vloerbekleding van het volledig elektrische AMG-model wordt een nieuw garen van geregenereerd nylon toegepast. Eén ton van dit garen bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal. Het staal voor de carrosserie bestaat voor 80 procent uit secundair staal, dat grotendeels afkomstig is van gerecycled staalschroot.
Na gebruik in het voertuig is voor accu’s een tweede leven mogelijk: bijvoorbeeld in een energieopslagsysteem van Mercedes-Benz Energy GmbH. Samen met zijn partners heeft het bedrijf al drie grootschalige opslagsystemen met in totaal ongeveer 50 MWh aan energie uit auto-accusystemen in het Duitse elektriciteitsnet geïntegreerd. Het eerste 2nd-Life accuopslagsysteem werd in oktober 2016 op het net aangesloten in Lünen, Westfalen.