Ford onthult geconnecteerde, geëlektrificeerde en zelfverzekerde nieuwe Fiesta
Ford onthulde begin deze maand voor het eerst de nieuwe Fiesta met een zelfverzekerde nieuwe stijl, een verbeterde technologie-uitrusting en geavanceerde ‘mild hybrid’-motoren om de compacte hatchback meer dan ooit voor te bereiden op de toekomst.
Het gedurfde en opvallende koetswerk tilt het expressieve design van de Fiesta naar nieuwe hoogten, met meer uitstraling op de weg en een groter onderscheid tussen de verschillende Fiesta-varianten. De Connected-, Titanium-, ST-Line- en Active-modellen beschikken stuk voor stuk over unieke stijlelementen, aangevuld met diverse koetswerkkleuren, velgdesigns en interieurafwerkingen. Het Fiesta-gamma wordt bovendien uitgebreid met nieuwe Vignale-packs die de luxueuze Titanium-, ST-Line- en Active-karakters versterken, als aanvulling op de rijkelijk uitgeruste X-versies.
Met zijn technologieën van de nieuwste generatie is de nieuwe Fiesta beter uitgerust om zijn inzittenden intelligente, geconnecteerde rijervaringen te bieden. Led-koplampen worden voor het eerst verkrijgbaar op alle Fiesta-versies. De geavanceerde ‘Matrix Led’-technologie omvat een niet-verblindende grootlichtfunctie (Glare-Free High Beam) en kan de lichtbundelpatronen aanpassen om de zichtbaarheid in moeilijke omstandigheden te verbeteren.
Ook introduceert de nieuwe Fiesta een 12,3” groot digitaal instrumentenbord dat bestuurders informeert, voor meer ontspannende ritten. Local Hazard Information en Wrong-Way Alert maken voor het eerst hun opwachting op de Fiesta, net als tal van andere geavanceerde rijhulpsystemen.
Ford onthulde ook de nieuwe Fiesta ST, ontwikkeld door Ford Performance. Hij versterkt de ‘hot hatchback’-ervaring met nieuwe ‘Matrix Led’-koplampen, nieuwe, intern ontwikkelde Performance-zetels, sportieve designdetails zoals het nieuwe radiatorrooster in Chrystaline Grey en de opvallende koetswerkkleur ‘Mean Green’, evenals een 10 procent hoger maximumkoppel van 320 Nm. “Met zijn tijd meegaan om nieuwe normen te vestigen voor rijplezier, technologie en efficiëntie was altijd al de sleutel tot het duurzame succes van de Fiesta,” verklaarde Roelant de Waard, general manager Passenger Vehicles bij Ford of Europe. “De nieuwe Fiesta zet opnieuw een grote stap voorwaarts voor het segment van de kleine wagens en biedt een model op maat voor elke levensstijl.”
De nieuwe Fiesta bouwt voort op Fords beproefde architectuur voor het B-segment, die ook wordt gebruikt door de compacte SUV Ford Puma. Dat vertaalt zich in een gamma praktische en geraffineerde drie- en vijfdeursversies, zodat elke klant een Fiesta op maat van zijn levensstijl vindt.
Nieuwe stijlelementen voor het hele gamma zijn onder meer het motorkapdesign, dat de neushoogte verhoogt, en de grotere bovenste radiatorroosters. De ‘blauwe ovaal’ van Ford bevindt zich voortaan niet meer op de motorkaprand maar in het radiatorrooster, wat de uitstraling op de weg ten goede komt.
De nieuwe standaard led-koplampen dragen met hun gestroomlijnde horizontale design ook bij tot de zelfverzekerde, moderne designtaal van de nieuwe Fiesta. Achteraan krijgen de standaardlichten nieuwe zwarte randen voor een meer verfijnde look, terwijl de optionele ledachterlichten worden aangevuld met een buitenafwerking in Premium Black.
Elke nieuwe Fiesta heeft een meer gedifferentieerde persoonlijkheid, met een uniek design voor het dashboard en het radiatorrooster, naast kenmerkende designelementen voor het koetswerk en het interieur, om de individuele karakters te weerspiegelen. Zo zijn de Connected en Titanium voorzien van een breed bovenste radiatorrooster met krachtige horizontale trekken en een hoogglanzende chroomrand met opvallende zijdelingse ventilatiesleuven. De Titanium beschikt tevens over horizontale radiatorroosterspijlen, afgewerkt in warm gestempeld chroom en aangevuld met chroomranden rond de ruiten.
De op de Ford Performance-modellen geïnspireerde ST-Line oogt sportiever en is herkenbaar aan zijn nieuwe bovenste radiatorrooster met dieper inzetstuk en glanzend zwarte honingraatafwerking. De brede zijdelingse verluchtingsroosters zijn afgewerkt in koetswerkkleur en het grotere onderste radiatorrooster draagt bij tot de krachtige uitstraling. De Active-versie, geïnspireerd op het SUV-universum, onderscheidt zich door robuustere designelementen voor een avontuurlijk karakter. Het brede bovenste radiatorrooster omvat krachtige, glanzend zwarte verticale lijnen, met grotere en prominentere zijdelingse ventilatiesleuven die het grotere cross-overprofiel van de Active weerspiegelen.
Zeven nieuwe lichtmetalen velgen vullen de gedurfde nieuwe koetswerkstijl aan en er zijn ook twee nieuwe koetswerkkleuren verkrijgbaar: Boundless Blue en Beautiful Berry.
Voor het hoogste niveau van design en exclusiviteit bieden de optionele Vignale-packs voor de Titanium, ST-Line en Active unieke designkenmerken, waaronder exclusieve 17” en 18” lichtmetalen velgen, hoogwaardige Sensico-zetelmaterialen en matte interieurelementen met koolstofeffect, naargelang de uitvoering.
“De Fiesta is een kleine auto met een uitgesproken persoonlijkheid. Zijn rijplezier en kwaliteit komen altijd tot uiting in zijn stijl,” aldus Amko Leenarts, Design director bij Ford of Europe. “Voor onze nieuwe Fiesta hebben we nog meer opvallende karakters gecreëerd voor de verschillende Fiesta-varianten, zodat elke klant een versie vindt die zijn of haar eigen stijl en levensvisie weerspiegelt.”
De nieuwe Fiesta garandeert een geraffineerde, responsieve en zuinige rijervaring met een gamma EcoBoost-benzinemotoren en EcoBoost Hybrid-motoren, ‘mild hybrid’-aandrijvingen met 48V-batterij. De EcoBoost Hybrid-modellen, die zijn ontwikkeld om de fel gesmaakte funfactor van de Fiesta te versterken, beschikken over een riemaangedreven startmotor/generator (BISG). Hij vervangt de klassieke alternator om tijdens het remmen en vertragen energie te recupereren die normaal verloren gaat en zo de luchtgekoelde lithium-ionbatterij van 48 volt op te laden.
De BISG fungeert tevens als elektromotor en werkt samen met de benzinemotor. Hij gebruikt de opgeslagen energie om tijdens normale rij- en acceleratiefasen extra koppel te leveren en de elektrische randsystemen aan te drijven. De technologie kan de motor in nauwelijks 350 milliseconden herstarten, waardoor het Auto Start-Stop-systeem de motor kan uitschakelen in scenario’s zoals uitbollen tot stilstand vanaf een snelheid van minder dan 25 km/u, en dat zelfs wanneer de wagen in versnelling staat met het koppelingspedaal ingetrapt. Zo bespaart hij nog meer brandstof.
De 1.0 EcoBoost Hybrid-motor van de nieuwe Fiesta is leverbaar met vermogens van 125 en 155 pk en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het WLTP-verbruik vanaf 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot vanaf 111 g/km 2 liggen 5 procent lager dan bij de niethybride 1.0 EcoBoost-benzinemotor met 125 pk. In de stad kan het verschil volgens de gegevens van Ford zelfs oplopen tot 10 procent.
De 125 pk sterke EcoBoost Hybrid is ook verkrijgbaar met een Powershift-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die naadloze schakelovergangen verzekert om het raffinement te optimaliseren en die de verbruiks- en emissiecijfers drukt tot 5,2 l/100 km en 117 g/km CO2 over de WLTP-cyclus. De Powershift-transmissie helpt de motor op het optimale toerental aan te houden voor meer efficiëntie en maakt het mogelijk om de Auto Start-Stop-functie te gebruiken bij snelheden tot 12 km/u om het verbruik in de stad te drukken. Ook het rijplezier gaat erop vooruit: de automatische transmissie laat drie keer terugschakelen toe om sneller in te halen wanneer de bestuurder een maximale acceleratie vraagt.
Fords 1.0 EcoBoost-motor is verkrijgbaar in een versie met 100 pk, die haar CO2-uitstoot beperkt tot 5,2 l/100 km en 118 g/km WLTP. Net als de EcoBoost Hybrid-versie gebruikt de motor een directe hogedrukinjectie, een dubbele onafhankelijke nokkenastiming en een uit de as geplaatste krukas voor een verfijnde werking. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De meeslepende rijervaring van Ford wordt nog versterkt door de inschakelbare rijmodi – Normal, Sport en Eco – waarmee bestuurders de gasrespons, het ESC, de tractiecontrole en de schakelmomenten (bij modellen met automaat) kunnen bijsturen om de responsen en prestaties af te stemmen op de rijomstandigheden van het moment. De Fiesta Active beschikt daarnaast over de modi ‘Trail’ en ‘Slippery’.
De nieuwe Fiesta introduceert rijtechnologieën ontworpen om het comfort, de gemoedsrust en het gebruiksgemak voor bestuurders en passagiers te verhogen, en dat ongeacht de omstandigheden, van stadsritten tot snelwegritten.
De standaard led-koplampen omvatten led-dimlichten, -grootlichten en -dagrijlichten voor een superieure zichtbaarheid. Ook kunnen de hoogwaardige ‘Matrix Led’-koplampen hun lichtbundel aanpassen aan het rijscenario.
De lichtfuncties ‘Manoeuvreren’ en ‘Slecht weer’ worden geactiveerd wanneer de sensoren detecteren dat er tegen lage snelheid wordt gemanoeuvreerd of wanneer de ruitenwissers worden geactiveerd. Ze passen de lichtbundel automatisch aan om de bestuurder een beter zicht te geven.
De verblindingsvrije grootlichten gebruiken een camera aan de voorzijde om tegenliggers te detecteren en een ‘verblindingsvrije plek’ in het lichtbundelpatroon te creëren door stralen te blokkeren die anders in de ogen van andere weggebruikers zouden schijnen.
Deze technologie maakt het mogelijk om de grootlichten te gebruiken om de zichtbaarheid in het donker te maximaliseren en tegelijk het risico op verblinding van andere bestuurders te beperken. De nieuwe Fiesta introduceert een 12,3” groot, volledig configureerbaar, digitaal tftinstrumentenbord dat bestuurders de mogelijkheid biedt om informatieweergaven te personaliseren en voorrang te geven aan bepaalde gegevens, zoals navigatieaanwijzingen. Het instrumentenbord omvat schermen met een uniek thema, die overeenstemmen met bepaalde rijmodi, en een afzonderlijke zone voor prioritaire informatie van onder meer de rijhulpsystemen.
De nieuwe Fiesta voegt Wrong Way Alert toe aan de reeks geavanceerde rijhulpsystemen. Dit systeem maakt gebruik van een camera op de voorruit en gegevens van het navigatiesysteem om de bestuurder met verklikkers en geluidssignalen te waarschuwen wanneer hij op een oprit van een autosnelweg twee ‘verboden richting’-borden voorbijrijdt.
Andere geavanceerde technologieën zijn onder meer de Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Speed Sign Recognition , ontworpen om een comfortabele rijafstand aan te houden ten opzichte van de voorligger. Bij wagens met de Powershift-transmissie kan het systeem de Fiesta automatisch tot stilstand brengen en automatisch weer laten vertrekken in stopstartverkeer.
Active Park Assist helpt bestuurders ook om probleemloos door de stad te rijden. Het detecteert geschikte parkeerplaatsen en controleert het stuurgedrag om handenvrij parkeren tussen andere auto’s mogelijk te maken. De bestuurder dient enkel nog het gaspedaal, de remmen en de versnellingspook te bedienen.
Technologieën die ontworpen zijn om aanrijdingen met andere weggebruikers te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken, zijn onder meer het Blind Spot Information System (BLIS) met Cross Traffic Alert en Active Braking, Lane-Keeping Aid en Pre-Collision Assist met Active Braking. Geavanceerde connectiviteitsvoorzieningen laten kopers van de nieuwe Fiesta genieten van een stressvrije bezitservaring. De standaard FordPass Connect-modem maakt het mogelijk om een aantal handige functies vanop afstand te bedienen via de FordPass-app. Klanten kunnen de deuren vergrendelen/ontgrendelen, Remote Start5 bedienen bij Fiesta’s met een zeventrapsautomaat, de auto zoeken met Vehicle Locator of het brandstofpeil, de alarmstatus, de bandenspanning, de levensduur van de olie en nog veel meer controleren met Vehicle Status.
De connectiviteit van de nieuwe Fiesta omvat ook live verkeersupdates voor het optionele navigatiesysteem en maakt Local Hazard Information mogelijk. Dat laatste informeert de bestuurder over gevaarlijke situaties op de weg, zelfs wanneer het incident niet zichtbaar is door een bocht in de weg of andere voertuigen.
Het optionele communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3 stelt de bestuurder in staat om het audiosysteem, het navigatiesysteem en gekoppelde smartphones te bedienen met eenvoudige gesproken commando’s. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™ en wordt ondersteund door een centraal 8”-aanraakscherm met veeg- en knijpbediening en de mogelijkheid om een 180°-beeld van de optionele achteruitrijcamera weer te geven. De nieuwe Fiesta-modellen met SYNC 3 beschikken voortaan ook over Rear Occupant Alert, dat voorkomt dat bestuurders kinderen of huisdieren in de wagen vergeten. Het systeem herinnert hen eraan om de achterbank te controleren wanneer de achterdeuren bij het begin van de rit werden geopend.
Andere hoogwaardige voorzieningen zijn onder meer het draadloze laadvlak voor smartphones en het soundsysteem met tien luidsprekers van B&O, een geïntegreerde subwoofer en een 575 watt sterke digitale signaalversterker om een inschakelbare surroundklank af te leveren.
Ford onthulde voor het eerst ook de nieuwe, ultraperformante ‘hot hatch’ Fiesta ST, ontwikkeld door Ford Performance. Het frisse koetswerkdesign onderscheidt zich door een meer gespierde look, met een honingraatrooster bovenaan en onderaan, evenals grote ventilatiesleuven onderaan. Het bovenste radiatorrooster en de zijdelingse verluchtingsroosters van de Fiesta ST zijn afgewerkt in het opvallende Chrystaline Grey en de aerodynamische spoiler onderaan, de zijschorten, de achterklepspoiler en de diffuser achteraan werden uitgevoerd in koetswerkkleur. De standaard 17” lichtmetalen velgen of optionele 18” lichtmetalen velgen hebben een donkere Magnetite-afwerking en het gamma koetswerkkleuren omvat voortaan het opvallende ST Mean Green.
De nieuwe Performance-zetels werden speciaal ontwikkeld om bestuurders nog meer steun en een hoge mate van comfort te bieden bij een sportieve rijstijl.
De geïntegreerde hoofdsteun en 14-voudige verstelling helpen bestuurders hun ultieme rijpositie te vinden, met opvallende rode contrasterende stiknaden en Sensico-afwerking voor een hoogwaardige uitstraling. Het afgeplatte sportstuur en de matte koolstofvezelfolie met rode accenten dragen bij tot het sportieve karakter van het interieur. De 1,5-liter EcoBoost-motor, goed voor 200 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 290 Nm tot 320 Nm tussen 1.600 t/min en 4.000 t/min, stuwt de Fiesta in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 230 km/u. De gepatenteerde, koudgevormde veren met krachtregeling en de Tenneco-schokdempers met dubbele buis vooraan laten de Fiesta ST scherp insturen in de bochten en geven hem een doorgedreven koetswerkcontrole terwijl het optionele mechanische sperdifferentieel van Quaife de tractie en wendbaarheid in de bochten verbetert.
Behalve de rijmodi Normal en Sport omvat de nieuwe Fiesta ST ook een circuitmodus in plaats van de Eco-modus van andere nieuwe Fiesta-versies. Die circuitmodus schakelt de tractiecontrole uit en activeert de brede slipmodus van het ESC-systeem. “Door de nieuwe Fiesta ST samen met de andere varianten in ons uitgebreide nieuwe Fiestagamma te introduceren, hebben klanten meer keuze dan ooit. Van chique stadswagen tot avontuurlijk outdoormodel of performante hot hatch: er is een nieuwe Fiesta voor iedereen,” aldus de Waard.