Mercedes-AMG GLE 63s Coupé
Deze GLE is er zo eentje waar je naartoe stapt en alleen maar onder de indruk kan zijn van zijn imposante verschijning. Hoewel hij toch wel kort op de grond lijkt te liggen voor een SUV. Je weet zijn omvang niet goed in te schatten totdat je ergens op één of andere ondergrondse parking naast andere wagens geparkeerd staat en dan uit verwondering even terugkijkt en zegt… damn die is groot… .
Uit het oog springt de grille met de verticale lijnen met het AMG-logo en de adaptieve multibeam-LED koplampen.
De zijkant van deze AMG loopt met een knappe vorm over naar de achterkant zoals je dat ook ziet bij de kleinere GLC coupé.
De LED-achterlichten bestaan uit 2 delen en het kofferdeksel is mooi afgewerkt met een subtiele vin.
Het interieur ziet er zeer sportief en toch wel klasse vol uit. Hoewel ikzelf precies toch voor een andere kleurencombinatie zou kiezen. Dat is natuurlijk ieder zijn eigen smaak en doet geen afbreuk aan de kwaliteit en gebruikte materialen. In het oog springen de twee 12,3 inch displays die zodanig opgesteld en instelbaar zijn dat er echt wel voor ieder een ideale weergave te vinden is. Het reeds bekende MBUX multimedia systeem is echt wel makkelijk en overzichtelijk eenmaal je weet welke instellingen voor jou ideaal zijn. Moet je dit nog uitzoeken kan je makkelijk een halve dag verliezen bij het instellen en testen van al de verschillende weergaves en instellingen. Er zijn natuurlijk slechtere omgevingen dan deze om in te vertoeven.
Je kan trouwens de 2 schermen ook bedienen of van uiterlijk veranderen door de 2 mini touch pad’s die zich op het stuurwiel bevinden.
Deze GLE komt uiteraard met een heel resem aan veiligheids- en ondersteuningsfuncties.
Het zijn er echt te veel om allemaal op te noemen. Diegene die ikzelf het meeste apprecieer zijn de adaptieve cruise controle, welke zich trouwens automatisch aanpassen door de verkeersbord herkenning en de Lane assist die ikzelf bij één van de betere reken.
Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om je smartphone te koppelen via Google Android Auto of Apple CarPlay. In het Head-up display wordt de weg ook aangegeven als je zoals ik met Waze navigeert. Wat wel een handigheid is.
Onder de motorkap bevindt zich zomaar even een 4.0 liter Bi-Turbo V8 welke een vermogen levert van 450kW oftewel 612 pk en een koppel van 850 Nm levert. Er zit ook een 48 volt Mild-Hybride batterij in van 16 kW/22pk om toch iets tegemoet te komen aan verbruik en de steeds strengere uitstootnormen.
Alle AMG-motoren zijn handgemaakt in het Duitse Affalterbach door 1 ingenieur welke dan ook zijn signatuur op de motor krijgt.
Sprinten van 0-100 neemt slechts 3,8 seconden in beslag.
De overbrenging wordt verzorgd door een 9-traps automaat die je op manueel kan zetten en zo met de schakelpeddels kan bedienen. Zoals in mijn geval heerlijk als je van pops & bangs houdt zonder al te hard te moeten gaan.
De automaat voelt echt aan als in een raceauto en reageert zeer direct.
Zoals je aan bovenstaande cijfers kan zien is dit een hele brute en snelle wagen.
Ik kreeg soms zelf het gevoel dat deze wagen te veel vermogen had voor een SUV. Dat is dan ook het enige negatieve dat ik kan zeggen over deze Mercedes-AMG GLE 63s Coupé. Het kan natuurlijk tussen de oren zitten maar doordat hij wat hoger op zijn poten staat voelt hij al eens onstabiel aan als je vlot (misschien zelfs te vlot) de bocht ingaat. Dit kan ook een gevolg zijn omdat de wagen voor de rest heel comfortabel en rustig aanvoelt, zelfs met hogere snelheden. Je rijdt altijd sneller dan het gevoel je erbij hebt. Het is dan ook geen platliggende sportieveling gemaakt voor de volgende bocht.
Ik laat het me verder niet aan mijn hart komen en cruise met een zalig gevoel verder en zeg hier dus tot in den draai.