Lexus LS 500h
Voor deze Luxe Sedan heeft Lexus gekozen om nog meer vermogen toe te voegen. Dit zonder af te doen aan de waarden die ooit vooropgesteld werden bij de ontwikkeling van de LS. Het uitzonderlijke comfort en geluidsdempingsniveau wordt volgens Lexus naar een nog hoger niveau getild.
Dit alles is mogelijk door verschillende technische wijzigingen.
Onder andere de batterij en de ondersteuning die deze biedt aan de motor heeft een grote impact hierop.
Door het verbeterde hybride systeem voelt de LS veel “rustiger” aan.
De batterij wordt langer gebruikt waardoor de motor minder belast wordt.
Deze motor is trouwens een 3.5liter hybride Twinturbo V6-motor.
Doordat deze V6 ondersteunt wordt door een batterij komt de LS aan een gemiddelde CO2 uitstoot van 175g/km (WLTP). Het verbruik blijft beperkt tot 7.7 l/100km.
Een sprintje van 0-100 km/u kan in slechts 5,4 seconden.
Qua technologie en veiligheid is er aan deze LS500 ook niets aan te merken.
Er zijn tal van technologische toeters en bellen aanwezig.
Deze technologische hoogstandjes beperken zich niet enkel tot rijhulpsystemen.
Er wordt bij Lexus onder andere ook gekeken naar je zitpositie. Om deze zo aangenaam mogelijk te maken ontwikkelden ze een constructie met geweven vezels die uw bewegingen beter ondersteunen om zo meer zitcomfort te kunnen aanbieden.
Er is natuurlijk ook het bestaande LSS+ (Lexus Safety System +) dat verder werd ontwikkeld.
Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA) en Dynamic Cruise Control zijn opnieuw verbeterd. De LS helpt aanrijdingen op innovatieve wijze voorkomen.
Met functies als Pedestrian Alert en Active Steering Assist die een intuïtieve en intelligente aanvulling vormen op uw eigen zintuigen.
Dit was even genoeg over technologie en de cijfertjes van deze LS500h.
Het interieur
Het interieur ziet er knap uit, met enkele mooie lijnen. Hoewel dat eerder ook smaak kan zijn natuurlijk. De gebruikte materialen zijn zorgvuldig gekozen en stralen de nodige luxe uit die je wel in deze Lexus kan verwachten.
Het infotainment systeem is vernieuwd met ook een nieuw touchscreen.
Naast dat infotainment systeem zien we ook een analoge klok welke volgens Lexus de belichaming is van de geest van deze LS 500h. Het analoge klokje met zijn prachtige en verfijnde design werd vervaardigd met een verregaande aandacht voor details en een uitzonderlijke functionaliteit. Om de oogbewegingen van de bestuurder tot het minimum te beperken, bevindt het klokje zich aan de bestuurderszijde van de weergavezone. De wijzers geven licht voor een onmiddellijke leesbaarheid en wanneer de gebruiker de auto nadert, wordt het klokje automatisch feller verlicht. Alweer een discreet voorbeeld van Japanse ‘Omotenashi’.
In de middenconsole is een touchpad aanwezig voor zij die deze wensen te gebruiken.
Voor mijzelf blijft dat een goede keuze omdat mijn rijpositie het niet steeds toestaat om het infotainment systeem gemakkelijk te bedienen op het scherm zelf, ik ben gewoon minder afgeleid als ik dit met een touchpad of een gecentraliseerde knop doe.
De nieuwe LS 500h combineert de ruimte van een topberline met de dynamische flair van zijn coupéachtige profiel. Ontdek de Japanse esthetiek en het Takumi-vakmanschap, in combinatie met baanbrekende technologieën zoals het volautomatische Advanced Park-systeem. De weelderige nieuwe lederen zetels laten u genieten van een uitzonderlijk comfortniveau dankzij de ‘Climate Concierge’, die de verwarming, koeling en ventilatie voortdurend bijregelt. Bedien het 12,3” aanraakscherm of geniet van het Mark Levinson® audiosysteem met 23 luidsprekers. Terwijl de voorste inzittenden van een
verkwikkende massage genieten, worden de passagiers achterin verwend met een Shiatsu-massagezetel, die ze laat ontspannen in de wetenschap dat dit één van de veiligste wagens ooit is.
Het rijden
Over naar het rijden, hoe presteert deze Lexus in de praktijk.
Eénmaal aan het rijden valt idd de rust binnenin op. De elektromotor wordt zeer goed aangestuurd en de overname van elektrisch naar verbrandingsmotor verloopt zeer vlot, daar heb ik verder geen opmerkingen over.
Bij het wegrijden en bij lagere snelheden drijft de elektromotor de LS 500h aan met stroom afkomstig uit de hybridebatterij. In deze fase is uw wagen nagenoeg geruisloos, verbruikt hij geen benzine en is de uitstoot nul.
Duw je echter het gaspedaal volledig in brult de 3.5 liter V6 wel en wordt het natuurlijk wel onrustiger binnenin de LS. Je hoort nu ook beter dat er gebruik gemaakt wordt van een CVT- automaat. Zo’n CVT-automaat is toch altijd wel wat wennen. Er zijn maar liefst 10 versnellingen wat natuurlijk samen met de batterij helpt om het verbruik naar beneden te brengen.
Zo’n CVT, hoe werkt dat nu eigenlijk en waarom gebruiken ze deze bij onder andere Lexus?
De CVT heeft een hoog rendement door zijn traploze overbrenging waardoor de motor altijd in een zo gunstig mogelijk toerental draait.
Nadeel is dat het toerental van de motor niet in overeenstemming is met de rijsnelheid tijdens het accelereren wat soms als hinderlijk wordt ervaren.
De CVT is dus een comfortabele, duurzame, zuinige automaat met het nadeel dat het motortoerental voor het gevoel niet altijd in overeenstemming is met de rijsnelheid of versnelling van de auto.
Voor aanschaf een ruime proefrit maken, ook op de snelweg en een keer inhalen op de snelweg, om te beoordelen of het gedrag van een CVT u bevalt.
Rij je rustig kom je rond de 8 liter per 100km uit. Heb je een zwaardere rechtse voet kom je al snel aan 10 l/100km. Deze cijfers zijn natuurlijk niet mis als je weet dat hij vierwielaandrijving heeft en dat er 360pk onder de motorkap aanwezig is.
De LS 500h beschikt over ‘s werelds eerste meerfasige hybridesysteem (Multi Stage Hybrid System), dat de krachtige 3.5 V6 Dual VVT-i-benzinemotor naadloos laat samenwerken met de elektromotor en hun output nog versterkt met een geavanceerd vierfasig schakelsysteem.
Het systeem reageert onmiddellijk op de gasinput met dynamische prestaties en een soepelheid en efficiëntie die typisch zijn voor Lexus-hybrides. De ingenieurs van de LS 500h maximaliseerden de ondersteuning door de elektromotor en stelden de gasinput opnieuw af om de vermogensontplooiing nog soepeler te laten verlopen. Om het toerental te beperken wanneer men terugkeert naar de EV-modus, verhoogden ze ook het elektrische ondersteuningsniveau en herwerkten ze de schakeleigenschappen.
De LS 500h gebruikt een compacte en lichte lithium-ion batterij. Deze is kleiner dan de klassieke nikkelmetaalhydridebatterijen en past naadloos tussen de achterzetels en de bagageruimte van de LS. Ondanks die compacte afmetingen heeft ze een hoge vermogensdichtheid met 84 cellen die 310,8 volt produceren.
Door lithium-ion technologie te gebruiken, kon Lexus ook het gewicht van de batterij terugdringen. Dat kwam tevens het totaalgewicht, het dynamische weggedrag en de prestaties van de LS 500h ten goede.
Een LS 500h RWD kan je kopen vanaf €99.500, LS 500h AWD F SPORT Line kan je kopen vanaf €112.650. De LS 500h AWD Privilege Line waar wij mee reden kan je kopen vanaf €121.150 en de duurste versie van deze LS 500h AWD is de President Line welke je kan kopen vanaf €137.150.