Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé
Aangezien een AMG altijd wel extra kriebels met zich mee brengt “en aangezien het niet mijn eerste AMG in dit www.infomotive.be avontuur is” was ik vrij goed voorbereid en dacht ik wel te weten hoe deze week ging lopen.
Ik zeg bewust dat ik dat dacht want eenmaal deze E53 Coupé voor mij stond was ik best wel onder de indruk. Voor mij persoonlijk één van de mooiste AMG’s die ik ooit zag. En ik besef ook wel dat ik dit nog net geen jaar doe maar ik was echt wel onder de indruk.
Ik neem je even mee.
Het uiterlijk:
Één van de dingen die mij direct opvallen en wat ook logisch is als je een wagen voor de eerste keer bekijkt is de voor-grille. Welke minder agressief toont dan ik me voorgesteld had maar wel zeer knap, sportief en stijlvol, dit door zijn verticale lamellen en het A-vormige ontwerp.
De luchtinlaten laten je reeds dromen van sportieve prestaties.
Ook zeer knap is de vorm van de motorkap, de koplampen vervolledigen het geheel en maken dit tot een zeer knappe “front”.
Achteraan zie je de dubbele uitlaat welke uitgevoerd zijn in zwart chroom. Deze zitten in het AMG night Package en zijn echt een meerwaarde als je het mij vraagt. Ook knap is de spoilerlip op de achterklep die in Carbon uitgevoerd is en welke volgens mij in het Carbon package zit.Van opzij vallen de optionele 20 inch lichtmetalen velgen met AMG-logo op die uitgevoerd zijn in een 5-dubbelspaaks design.
Het interieur:
Zoals verwacht een zeer sportief interieur met Nappa leder en rode contrastsiernaden.
Verder door zien we vooral luxueuze materialen zoals we wel gewoon zijn van AMG. Natuurlijk zijn er de sportstoelen welke een zeer goede zijdelingse steun geven en ook zien we de in het rood uitgevoerde veiligheidsgordels.
Als we het contact opzetten vallen de twee infotainment schermen op welke achter een doorlopende glazen afdekking opgesteld zijn.
Het stuurwiel is het nieuwe AMG Performance-stuurwiel uitgevoerd in 3 spaken en is vanonder afgevlakt. In de stuurkrans zit bovendien een aanrakingsgevoelige sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, dan wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.
Nieuw en optisch zeer elegant zijn ook de aanrakingsgevoelige schakelaars die naadloos geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. De bediening wordt vergemakkelijkt door optische sensoren nabij de symbolen. Via het linker sensorvlak van de bovenste stuurspaak wordt het combi-instrument bediend, via het rechter sensorvlak het mediadisplay. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en de telefoon-/handsfree-installatie/volumeregeling (rechts). Met behulp van de optionele AMG-stuurwieltoetsen kunnen de rijprogramma’s worden ingeschakeld. De individueel definieerbare functies worden overzichtelijker weergegeven op ronde displays met een scherper beeld.
Via de schakelpaddels links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. De nieuwe vormgeving van de stuurschakelpaddels is qua ergonomie afgestemd op het nieuwe AMG Performance-stuurwiel. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager.
De krachtbron en het rijden:
Natuurlijk waar iedereen naar uitkijkt bij een sportwagen is de krachtbron en het vermogen dat erbij hoort. Hier wordt een 3.0 zescilinder in lijn gebruikt met intelligente elektrificatie.
De geëlektrificeerde 3,0-liter motor met dubbele turbo-oplading via een uitlaatgasturbo levert een vermogen van 320 kW (435 pk) en produceert een maximumkoppel van 520 Nm. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo. De krachtige elektromotor is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Het is het belangrijke aspect van het 48 volt boordsysteem en wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van energie, maar verschaft de auto ook hybride-eigenschappen, zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel.
De 3,0-liter lijnmotor is gekoppeld aan de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, die indruk maakt met extreem korte schakeltijden, directe reacties op de bewegingen van de stuurschakelpaddels, dubbel ontkoppelen en de mogelijkheid om meerdere versnellingen tegelijkertijd terug te schakelen. Op- en terugschakelverzoeken worden onmiddellijk uitgevoerd. Vooral in het ‘Sport+’-rijprogramma en de handmatige schakelmodus ‘M’ reageert de transmissie zeer alert.
Aan de hand van de vijf DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’ kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe 53-modellen met één vinger worden aangepast. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief.
Om het rijcomfort verder te verbeteren wordt er onder andere gebruikt gemaakt van een adaptief dempingsysteem dat de rol en duikbewegingen reduceert.
Aan comfort, sportiviteit en technologie dus geen tekort bij deze E53 Coupé, en dat merk je ook wel tijdens het rijden. De wagen blijft zeer stabiel geeft je veel vertrouwen door de bochten en ziet er ook nog eens zeer goed uit.
Van 0-100 km/u heeft hij maar 4,4 seconden nodig. Doe je dit niet te frequent en hou je je rechtse voet in bedwang kom je volgens mercedes uit op een gecombineerd verbruik van om en bij de 9 liter/100 km. Wij zaten daar met een gemiddeld verbuik van 12 liter een stukje boven maar met de versnellingsbak op manueel en de sport + stand op genoot ik dan ook vooral van de pops & bangs.