Audi e-tron GT quattro
De Audi e-tron GT is momenteel misschien wel het meest gehypete elektrische model van Audi. Het is ook meteen het topmodel in het e-tron gamma. Met de e-tron GT quattro toont Audi hoe opwindendend elektrisch rijden wel kan zijn. Op het eerste zicht zou je denken dat de e-tron GT quattro een kopie is van de Porsche Taycan. En voor een groot deel klopt dit want het onderstel delen deze beide modellen, namelijk het J1 platform met de 800-Volt technologie. Maar we kunnen toch wel beamen dat het geen kopie is maar wel degelijk een door Audi doordachte GT die volledig voldoet aan de Audi dynamiek, beleving en looks. Ook het comfort ontbreekt niet, je voelt meteen dat je in een Audi stapt. Zijn sportieve lijnen en de lang aflopende daklijn die uitmondt in een brede achterkant accentueren de gran turismo uitstraling. Dit is ook bevorderlijk voor zijn weerstandscoëfficiënt die daardoor slechts 0,24 bedraagt. De vierdeurs coupé is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed maar slechts 1,41 meter hoog! De achterspoiler kan worden uitgeschoven in 2 verschillende standen naargelang de rijsituatie en kan ook manueel bediend worden zodat de innerlijke Johnny naar boven kan komen. De volledig bedekte bodem eindigt in een brede diffusor achteraan, vergelijkbaar zoals bij de voormalige benzineslurpers zodat ze toch nog steeds het sportieve benadrukken.
In het interieur is er enkel gebruik gemaakt van hoogwaardige en duurzame materialen en dat merk en voel je ook meteen. In onze testwagen waren zelfs alle inlegplaatjes van carbon, voor dat tikkeltje extra sportiviteit. De e-tron GT stelt de bestuurder als het middelpunt van het interieurdesign doordat het dashboard vooral bestuurder gericht is. De opbouw zit vrij logisch in elkaar, met fysieke knoppen kan je reguliere dingen zoals klimatisatie en zetel verwarming/koeling simpel bedienen, de rest gebeurt via het centrale 10,1” MMI scherm dat logisch is opgebouwd. Audi voegt hier nog de virtual cockpit plus aan toe die volledig naar eigen wens te personaliseren is en optioneel uitgerust kan worden met een head-updisplay. De MMI navigatie plus heeft dankzij de e-tron routeplanner de mogelijkheid om bijvoorbeeld de snelst mogelijke route met de meest kortbije mogelijke oplaadstops met krachtige oplaadpunten te berekenen. Verder heeft de MMI ook alle verbindingsmogelijkheden, zelfs een Wi-Fi hotspot! Het op de e-tron GT optionele Bang & Olufsen 3D premium soundsystem zorgt voor een ongeziene geluidsbeleving, op de RS-versie is dit standaard. De zitpositie vooraan is zeer laag maar dit versterkt wel weer het sportieve van de GT, achteraan is er voldoende zitruimte indien je niet al te groot bent. Door de lage zitpositie is het moeilijker in en uitstappen maar het blijft nu ook eenmaal een GT. In de koffer vind je een volume van 405 liter en vooraan de zogenaamde “frunk” is goed voor een extra 85 liter. Op het stuur kan je met de schakelpeddels de hoeveelheid van de recuperatie instellen tijdens het remmen, je kan in 2 niveaus recupereren: 1 x trekken is aan 0,015 g en 2 x is 0,03 g. Als je de rempedaal induwt kan je tot max. 0,3 g remrecuperatie gaan.
De e-tron GT is uitgerust met twee elektromotoren, 1 op de vooras en 1 op de achteras, dit alles is goed voor een vermogen van 350 kW (476pk) in overboost kan de e-tron GT zelfs kort, tot 2 seconden 390 kW (530 pk) leveren. Een sprint naar de 100km/h doet deze GT dan ook in 4,1 seconde terwijl de topsnelheid begrensd is op 245 km/h. De achteras is voorzien van 2 versnellingen, als je vanuit stilstand het gaspedaal volledig intrapt, schakelt de transmissie naar de eerste versnelling voor een snellere acceleratie. Het geheel wordt gevoed door een batterij van 93 kWh waarvan 85 kWh bruikbaar. Het 800V systeem maakt het mogelijk snel gelijkstroom (DC) te laden met een maximum van 270 kW. Dit maakt het mogelijk om in amper 5 minuten een extra rijbereik te hebben van ongeveer 100 kilometer. Er is een laadpunt langs beide kanten, die van de bestuurderskant is max 11 KW (AC) en die van de passagierskant, daarmee kan je zowel AC als DC (fastcharger) laden. Er kan wel maar 1 laadpunt geopend worden, het andere sluit dan automatisch af. Met een WLTP rijbereik van 488 kilometer per laadbeurt kom je al een heel eind op weg, al zal je voor die cijfers je rechtervoet heel erg in toom moeten houden. Met een vlottere rijstijl kwamen wij uit op ongeveer 350 kilometer rijbereik. De GT houdt er een verbruik van 21,6kWk/100km op na volgens de WLTP-cyclus. Het e-tron sportgeluid viel minder in de smaak, het maakt gebruik van een versterker die afhankelijk van de rijmodus geluid genereert voor binnen en buiten.
De Audi e-tron GT quattro kan je standaard aanschaffen vanaf 104.440€ en is dan al vrij compleet uitgevoerd. Als je toch nog wat opties toevoegt zoals de 21” lichtmetalen velgen, de carbon inlegplaatjes, de adaptieve luchtophanging, laserlights en Audi dynamic steering loopt de prijs al snel op. Bij onze testwagen was dit 135.364€. Maar dan heb je wel een good looking e-tron GT quattro die dankzij zijn fenomenale vermogen fantastisch rijdt en stuurt, tegelijk aan de weg kleeft door zijn lage zwaartepunt waardoor je stevig door de bochten kan knallen. En dit allemaal met 0,0g CO2, helemaal futureproof dus!