De nieuwe Ford Ranger
Door gebruik te maken van zijn jarenlange expertise rond pick-ups en grondige kennis van pickupklanten werkte de onderneming samen met klanten over de hele wereld om een voertuig- en bezitservaring te creëren waarop eigenaars van de nieuwe Ranger-generatie kunnen vertrouwen voor hun bedrijf, hun gezinsleven en hun avontuur. “Met de Ranger hebben we al tientallen jaren een uitgebreide familie,” aldus Jim Farley, President en Chief Executive Officer van Ford Motor Company. “Deze pick-up is altijd al een betrouwbare partner geweest voor kleine ondernemers, landbouwers, families, avonturiers, commerciële wagenparken en zoveel meer, op meer dan 180 markten over de hele wereld. En met de nieuwe Ranger kunnen we dit nogmaals bewijzen. Niet alleen een product waar onze klanten van zullen houden, maar een altijd aanwezige ervaring die ons zal helpen sterke en duurzame relaties met hen op te bouwen. Dit is de middelgrote pick-up die mensen willen bezitten en ontdekken.” De orderboekjes voor de Ranger van de nieuwe generatie worden eind 2022 in Europa geopend voor levering aan de klant begin 2023. De huidige Ranger is de leider in het Europese pick-upsegment en vestigde in september een nieuw jaarverkooprecord van 45.539 stuks, met een marktaandeel van 39,9 procent.
De input van klanten was cruciaal om de robuuste nieuwe look van de nieuwe Ranger-generatie te ontwikkelen. Ford bracht heel wat tijd door met eigenaars over de hele wereld en organiseerde meer dan 5.000 interviews en tientallen klantenworkshops om te begrijpen hoe klanten hun pick-ups gebruikten en wat ze wilden en verwachtten van de nieuwe Ranger. De nieuwe Ranger-generatie oogt gedurfd en zelfverzekerd, met een doelgericht koetswerk dat het typische DNA van Ford deelt. Het design bevat een specifiek nieuw radiatorrooster en de typische C-clamp-koplampen vooraan, terwijl een subtiele schouderlijn op de flanken meer uitgesproken wielkasten omvat om de Ranger een zelfverzekerde uitstraling te geven. Voor het eerst biedt de Ford Ranger matrix-ledkoplampen aan. Achteraan zijn de achterlichten ontworpen in harmonie met de kenmerkende grafische elementen vooraan. Binnenin valt het auto-interieur op, met hoogwaardige softtouch-materialen en een opvallend centraal aanraakscherm in portretstijl met het kenmerkende Ford-connectiviteits- en entertainmentsysteem SYNC™ 4. “Klanten vertelden ons dat de Ranger er stoer moet uitzien en vertrouwen moet uitstralen,” aldus Max Tran, hoofdontwerper voor de Ranger. “Ze waren heel duidelijk over wat de Ranger moest zijn, zowel in de manier waarop hij eruitziet als wat ze erbij voelen.” Onder het nieuwe koetswerk zit een opgewaardeerd chassis dat 50 mm langer en 50 mm breder is dan de vorige Ranger. Een hydrogevormde frontstructuur creëert meer ruimte in het motorcompartiment voor de nieuwe V6-motor en zorgt ervoor dat de Ranger in de toekomst ook.
Klanten wilden meer vermogen en een hoger koppel voor zware lasten en extreme offroadsituaties. Daarom voegde het team de beproefde 3.0 V6-turbodiesel van Ford toe en paste hem aan voor de Ranger. Het is een van de drie beschikbare turbodieselmotoren bij de lancering. 1 “De 3,0-liter turbodiesel V6 doet wat hij belooft,” verklaarde Pritika Maharaj, Ranger Programmamanager. “Als je met de V6-turbodiesel in een Ranger rijdt, voelt hij aan als een veel grotere pick-up. En hij voelt heel stoer in die zin dat hij eindeloos veel vermogen en koppel heeft, precies wat onze klanten wilden.” De nieuwe Ranger-generatie krijgt ook de keuze tussen de beproefde Single-Turbo en Bi-Turbo viercilinder-in-lijn diesels van 2,0 liter. De Single-Turbo is verkrijgbaar in twee verschillende prestatieniveaus en levert vermogen, koppel en zuinigheid, 1 wat belangrijk is voor kleine ondernemers of bedrijfswagenparken. De Bi-Turbo is een meer gesofistikeerde, prestatiegerichte variant voor klanten die meer vermogen willen, maar de zuinigheid willen behouden. 1 “We weten dat onze klanten hun Rangers tot het uiterste drijven, dus zo testen we hen. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de Ranger steeds opnieuw alles doet wat onze klanten wensen”, aldus Maharaj.
Om het rijcomfort en weggedrag te ontwikkelen dat klanten van een pick-up verwachten voor een brede waaier van werk, gezin en ontspanning, richtten de ingenieurs zich op de basis. “We hebben een heel breed spectrum aan klanten”, aldus Pearson. “Aan de ene kant de kleine ondernemers die op zoek zijn naar heel werkgericht vervoer. Ze willen een traditionele tweewielaandrijving met enkele cabine en een laadbak om hun goederen te vervoeren. “Aan de andere kant de serieuze offroaders die hun Rangers echt tot het uiterste drijven met uithoudingsraces zoals de Dakar Rally. De nieuwe Ranger voldoet aan de behoeften van beide types van klanten en iedereen daartussen.” De ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren geschoven voor een betere oprijhoek en een betere veeruitslag op het terrein, die allebei de offroad-ervaring ten goede komen. Ze verplaatsten ook de schokdempers van de achterwielophanging naar de buitenkant van de framerails om bestuurders en passagiers een beter rijgedrag te bieden, zowel op de weg als offroad, of ze nu een zware vracht vervoeren voor het werk of gewoon met het gezin uit eten gaan.
Klanten wilden een flexibele, moderne cockpit die geschikt is voor werk en gezin. Daarom moet de Ranger zowel een werkplek als een veilige haven bieden, dankzij slimme en geconnecteerde functies die meer comfort en opbergmogelijkheden bieden dan ooit tevoren. “We weten dat onze klanten op zoek zijn naar een intelligent en functioneel interieur dat comfortabel aanvoelt. Daarom hebben we het ontworpen met een hoog niveau van goed geïntegreerde technologie, slimme functionele opbergmogelijkheden en visuele elementen zodat de omgeving comfortabel en ruim aanvoelt”, aldus Tran. Het hart van de connectiviteitservaring van de Ranger is het grote 10,1″- of 12″-aanraakscherm in de middenconsole. Hij vult het volledig digitale instrumentenbord aan en is uitgerust met het nieuwste SYNC™ 4-systeem van Ford, dat klanten spraakgestuurde communicatie-, entertainment- en informatiesystemen kan bieden. Daarnaast is er ook een in de fabriek gemonteerde FordPass Connect-modem. 4 Zo kunnen klanten onderweg verbinding maken met de FordPass™-app. 5 , en blijven ze verbonden met hun wereld. FordPass verbetert de bezitservaring met functies zoals Remote Start, 6 Vehicle Status en functies voor vergrendelen en ontgrendelen vanop afstand via een mobiel apparaat. Veel van de traditionele bedieningselementen voor de rijmodus werden verplaatst van het dashboard en de middenconsole naar hun eigen display op het SYNC™-scherm. Met één druk op de knop kunnen bestuurders naar het specifieke scherm van de Ranger gaan voor alle terrein- en rijmodi, waar ze de aandrijving, stuurhoek, duik- en rolhoeken en andere bedieningselementen kunnen volgen. Het scherm is ook gekoppeld aan een 360°-camera 7 om op krappe plaatsen in de stad vlot te parkeren of om te helpen bij het bedwingen van bijzonder moeilijk terrein. Bovendien kunnen klanten de nieuwe buitenzoneverlichting van de Ranger bedienen via het aanraakscherm of de FordPass-app. Zo hoeven ze niet in het donker te werken, te kamperen of iets anders te doen. De Ranger-technologie zal in de toekomst ook draadloze updates van de Ford Power-Upsoftware kunnen ontvangen dankzij de geïntegreerde FordPass Connect-modem. “Het piekfijne interieur dient een dubbel doel met werk en ontspanning in het achterhoofd. De nieuwe short-throw e-shifter staat centraal in de inrichting en is een ander voorbeeld van waar klanten onze besluitvorming echt hebben gestuurd”, aldus Tran. “Klanten vonden de e-shifter overweldigend mooi – ze vonden het leuk dat hij er hightech uitzag en intuïtief in gebruik was.” Het designteam creëerde ook slimme opbergmogelijkheden en handige functies voor eigenaars. Er zijn niet alleen plaatsen om uw telefoon op te bergen of draadloos te laden (indien compatibel), 8 maar er is ook een groot opbergvak in de middenconsole. Bovendien zijn de deurvakken ontworpen om meer te vervoeren, verbergt het brede dashboard een handschoenkastje bovenaan en zijn er opbergvakken onder en achter de achterzetels.