Vlaams minister Lydia Peeters rolt 2195 laadequivalenten uit aan ultrasnelladers langs de grote verkeersassen in Vlaanderen
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters zal op 49 locaties (langs autosnel- en gewestwegen) in Vlaanderen ultrasnelladers (≥150kW) uitrollen. Concreet komt er op 8 locaties in Antwerpen, 7 in Limburg, 13 in Oost-Vlaanderen, 13 in Vlaams-Brabant en 8 in West-Vlaanderen ultrasnellaadinfrastructuur voor juni 2024. Het gaat specifiek om meerdere dienstenzones, carpoolparkings, Hoppinpunten en Park & Rides. De locaties werden gekozen via de projectoproep ultrasnelladers gelanceerd op 9 juli 2021. “De parkings langs grote en drukke verkeersassen zijn belangrijke en strategisch gelegen locaties om onze laadinfrastructuur uit te breiden. Zo zorgen we dat er langs grote verkeersassen om de 25 kilometer laadinfrastructuur wordt aangeboden. We voorzien hiervoor 5,4 miljoen euro”, zegt minister Peeters.
Stimuleren en faciliteren
In Vlaanderen staan we voor ingrijpende maatschappelijke, economische, technologische en klimatologische uitdagingen die onze mobiliteit en ons verplaatsingsgedrag sterk zullen veranderen.
“Met het oog op de omschakeling naar zero-emissievoertuigen, zoals ook opgenomen in het Vlaams Klimaatplan, is een versnelde uitbouw van laadinfrastructuur noodzakelijk”, aldus minister Peeters. ”Laadinfrastructuur langs onze autowegen geeft het vertrouwen aan de bestuurders van elektrische wagens om altijd nabij te kunnen ‘laden’, zo stimuleren we de transitie naar zero-emissiewagens.”
Een andere projectoproep van minister Peeters, de semi-publieke call, leverde 9798 laadequivalenten op. Samen met de resultaten van de projectoproep ultrasnelladers komen er binnen dit en twee jaar minstens 12.600 laadequivalenten bij in Vlaanderen. De volgende projectoproep voor ultrasnelladers komt er in januari 2022 waardoor tegen het einde van deze legislatuur om de 25 km langs snelwegen en drukke verkeerassen er snellaadinfrastructuur aanwezig zal zijn.
Vlaams minister Lydia Peeters: “Mensen die elektrisch rijden, zullen in de eerste plaats thuis en op het werk opladen, maar bestuurders moeten ook onderweg altijd kunnen laden. Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn hier de kernwoorden: mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat er overal snel en dichtbij geladen kan worden.”