ŠKODA OCTAVIA RS 1.4 TSI iV
ŠKODA heeft deze OCTAVIA RS iV uitgerust met een 1.4 TSI-benzinemotor (110 kW / 150 pk) en een 85 kW sterke elektromotor. Samen halen ze een gecombineerd vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm, dat aan de voorwielen wordt doorgegeven via een 6-traps DSG.
Collega Glenn mocht eerder al de Skoda Octavia iV Combi testen.
Nu was het aan mij om de sportieve versie van deze Octavia te testen.
Deze RS iV heeft net zoals zijn batterijloze broer 245 pk. Onder de motorkap van de PHEV versie ligt een 1.4 TSI benzine motor terwijl in de “gewone” versie een 2.0 liter benzine motor ligt.
De prestaties van beiden zijn vergelijkbaar. De iV die wij getest hebben heeft een koppel van 400Nm en trekt zijn sprintje tot 100km/u in 7,3 seconden.
De 2.0 TSI heeft een uitstoot van 160g/km terwijl de iV een uitstoot heeft van ongeveer 30g/km.
De batterij heeft een capaciteit van 37Ah en heeft een vermogen dat goed is voor 85kW. Door deze batterij kan de Octavia tot 60km puur elektrisch rijden.
Het koppel van de elektromotor is dus onmiddellijk beschikbaar wat hem een serieus voordeel oplevert bij het optrekken. Gezien de lichte motor (1.4l) en de zware batterijen achteraan vond ik de RS soms wat te nerveus bij stevig aanzetten en moest hij meerdere malen naar grip zoeken om van zijn plaats te geraken.
Verder heeft deze RS echt alles wat je je maar wensen kan.
Zo zijn er de verwarmde voorzetels. Het panoramisch open dak. Ook makkelijk vind ik het head-up display. Dan zijn er ook de ondersteuningspakketjes die het autorijden alleen maar plezanter en relaxter maken. Zo is er het navigatiesysteem, Park Assist, adaptieve cruisecontrole met snelheidsbordherkenning. Er is ook de Lane Assist, emergency assist en traffic jam assist. Het lederen en verwarmd multifunctioneel sportstuur met schakel-peddels, en nog zoveel meer.
Kortom, alles is aanwezig om van deze Octavia een goede reisgezel te maken.
Zeker met de zeer goed gevormde en elektrisch instelbare voorzetels maken van deze Octavia een aangename plaats om in te vertoeven. Na een lange rit dus geen last van benen en/of rug voor mij. Altijd een opsteker.
Het enige dat voor mij niet had gehoeven in deze RS is het “sport” geluid dat via de boxen tevoorschijn getoverd wordt als je deze RS in de “Sport” stand zet.
Ik gebruikte deze stand vooral om zoveel mogelijk energie te recupereren bij het remmen en uitbollen en zodoende dus de batterij langer in gebruik kon houden dan in de gewone “Drive” stand. Bij andere modellen doe je dit door de schakelpook in de “B” stand te zetten.
Die B staat voor “Brake”. In deze stand zal de auto op de motor afremmen. De energie die dan vrijkomt wordt zoals ik hierboven aanhaalde in de batterij geladen.
Bij deze RS is dit dus ook het geval in de “S” stand.
Een Octavia Combi RS 1.4 TSI iV kan je kopen vanaf €41.612.
De versie waar wij mee reden met redelijk wat opties aangevinkt komt op een €50.350.
Dat is best wel wat geld maar je krijgt er ook heel wat auto voor in de plaats.