Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De Taycan Sport Turismo is de nieuwste koetswerkvariant van de innovatieve elektrische sportwagen van Porsche.

”De introductie van de Sport Turismo als derde koetswerkvariant voegt een atletische en praktische allrounder toe aan ons modelgamma van elektrische sportwagens”, zegt Kevin Giek, Vice President Model Line Taycan. “Ik ben er zeker van dat de nieuwe variant het succesverhaal van de Taycan zal voortzetten. Het evenwicht en de verscheidenheid tussen de vijf Sport Turismo-modellen spreekt me bijzonder aan: het gamma heeft alles in huis, van een ongelooflijk wendbare auto met achterwielaandrijving tot de uiterst krachtige Turbo S.”

Vanuit stilstand accelereert de Taycan Turbo S Sport Turismo in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl zijn topsnelheid 260 km/u bedraagt. Het model met het grootste rijbereik is de Taycan 4S Sport Turismo, die 498 kilometer haalt op basis van WLTP-cijfers. De vierwielaangedreven Sport Turismo-modellen maken deel uit van de nieuwste Taycan-generatie en hebben een bijzonder efficiënte aandrijfstrategie. Ook het thermische beheer en de oplaadfuncties zijn verbeterd.

Beide batterijen kunnen in 22 minuten en 30 seconden worden opgeladen van 5 tot 80 procent. Dit betekent ook dat de opwekking van 100 km extra rijbereik slechts 5 minuten in beslag hoeft te nemen.

Functioneel design met veel praktische details

De Taycan Sport Turismo deelt het sportieve silhouet, de naar achteren aflopende daklijn en het functionele design van de Taycan Cross Turismo. In tegenstelling tot zijn zustermodel heeft de Taycan Sport Turismo geen offroad designelementen. Hij is ook verkrijgbaar met achterwielaandrijving.

De hoofdruimte achterin is meer dan 45 millimeter groter dan die van de sportberline Taycan. Boven de bestuurdersstoel is 9 mm extra hoogte beschikbaar. Dankzij de grote achterklep is ook de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk. De opening is met 801 mm veel langer en met 543 mm veel hoger dan in de berline (respectievelijk 434 mm en 330 mm).

De precieze inhoud van de bagageruimte achterin is afhankelijk van de inbegrepen uitrusting. In combinatie met het Sound Package Plus heeft de bagageruimte een inhoud van 446 liter (berline: 407 liter). Met het BOSE® Surround Sound System aan boord (standaard vanaf de Taycan Turbo Sport Turismo) is dat 405 liter. Met de achterbank neergeklapt (60:40 deelbaar) kan de laadcapaciteit zelfs worden uitgebreid tot respectievelijk 1.212 of 1.171 liter. En dat is zonder rekening te houden met de 84 liter in de voorste bagageruimte (frunk).

Panoramadak met Sunshine Control: transparant of ondoorzichtig met één vingerbeweging (komt later op de markt)

Het nieuwe panoramadak met Sunshine Control heeft als speciale voorziening een elektrisch antiverblindingsscherm. Het grote glasoppervlak is verdeeld in negen secties die individueel kunnen worden bediend. Dit betekent dat bepaalde delen of het hele dak transparant of ondoorzichtig kunnen worden gemaakt. Als het ingesteld is op ondoorzichtig blijft het interieur baden in het licht.

Naast deze Clear- en Matt-instellingen kan ook Semi of Bold worden geselecteerd. Dit zijn voorgeprogrammeerde patronen met smalle of brede segmenten. Er is zelfs een dynamische Roller Blind-instelling, die een schakelsequentie in de afzonderlijke segmenten activeert wanneer de Taycan-bestuurder zijn vinger over een afbeelding van het dak in het display laat glijden.

Remote Park Assist en Android Auto-integratie

Ook op het gebied van comfort, veiligheidsvoorzieningen en infotainment is de Taycan Sport Turismo toonaangevend. Met de optionele Remote Park Assist kan de bestuurder de auto vanop afstand een parkeerplaats laten in- of uitrijden zonder achter het stuur te hoeven plaatsnemen. Deze automatische bediening is mogelijk voor zowel parallelle en dwarse parkeerplaatsen en garages. Het systeem detecteert automatisch een parkeerplaats en meet deze op met behulp van ultrasone sensoren en een camera.

 

Boven op Apple CarPlay is sinds de laatste modeljaarupdate ook Android Auto geïntegreerd in het PCM-systeem (Porsche Communication Management). Naast de iPhone worden nu ook smartphones met het Google-besturingssysteem (Android) ondersteund.

Bovendien is de spraakassistent Voice Pilot nu nog beter in staat om instructies in normale spraak te verstaan. Het navigatiesysteem rekent sneller, maakt voornamelijk gebruik van de online zoekfunctie om points of interest (POI) te vinden en geeft zijn informatie duidelijker weer. De Charging Planner werd verder geoptimaliseerd, is beter in het inplannen van snellaadstations en vermijdt korte oplaadstops. Bovendien kunnen oplaadstations nu worden gefilterd volgens prestatieklasse.