Q5 Sportback 40 TDI quattro 204hp S tronic
Heel eerlijk, ondanks de ellelange discussies, berichten en meningen over diesels en de al dan niet zuiverheid en zuinigheid ervan keek ik enorm uit naar deze 2.0liter. Nadat ik een paar weken met enkel elektrische wagens gereden “waaronder de Audi Q4 e-tron” heb kon ik eindelijk nog eens onbezorgd kilometers afhaspelen.
Nu moet ik wel toegeven dat ik in het begin even moest wennen aan de diesel en vooral het vertrekken en hernemen. Nu was het telkens wat “wachten” voordat de wagen vooruit ging.
Wat zeker niet wil zeggen dat deze wagen langzaam is of niet vlot rijdt. Met een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 7,6 seconden kan je deze Q5 absoluut niet traag noemen.
Deze Q5 Sportback is na de e-tron en de Q3 de 3de crossover utility vehicle van Audi.
De Q5 Sportback is een coupé met dynamische lijnen die zich tot klanten richt die niet alleen houden van een expressief design en technische innovatie maar ook van een sportief karakter en een grote dagelijkse bruikbaarheid.
Met zijn grote luchtinlaten en koplampen met led-matrixtechnologie valt deze sportback echt wel op in het verkeer. Hij ziet er niet alleen goed uit maar profileert zich echt wel zo.
Door de innovatieve achterlichten met OLED technologie “welke als optie te verkrijgen zijn “ kan je als klant bij aankoop kiezen uit 3 verschillende lichtsignaturen om zo je wagen meer te personaliseren. Elke signatuur komt met een dynamisch coming- and leaving home-lichtscenario. Een aanvullende sportieve tekening wordt weergegeven wanneer de rijmodus dynamic is gekozen in het Audi drive select. Indien een andere wagen de stilstaande auto tot minder dan twee meter nadert, gaan alle OLED-segmenten oplichten als een nabijheidswaarschuwing.
Met zijn lengte van 4,69 meter is de Q5 Sportback 7 millimeter langer dan de gewone Q5.
De hoogte en breedte zijn identiek. De bagageruimte heeft een volume van 510 liter. Met een neergeklapte achterbank neemt dat tot 1.480 liter toe.
De standaard sportophanging gebruikt stuggere veren en dempers voor een directer weggevoel dan de stalen schroefveren van de Q5. Audi biedt ook een alternatieve ophanging met gestuurde schokdempers of de veelzijdige en extreem comfortabele adaptieve luchtvering. Die past de rijhoogte aan over een bereik van in totaal 60 millimeter. De bodemvrijheid kan dan worden vergroot tot 45 millimeter om over onafgewerkte wegen te rijden. Bij hogere snelheden wordt het koetswerk automatisch 15 millimeter lager gelegd voor meer efficiëntie als gevolg van een verminderde luchtweerstand en een verbeterde wegligging dankzij het lagere zwaartepunt. Een ander element van de luchtvering is dat de achteras met 55 millimeter kan worden verlaagd met een druk op een knop in de koffer, zodat het gemakkelijker wordt om de bagageruimte in te laden.
Zoals eerder gezegd is deze sportback zeker niet traag. Dit komt door de 204pk sterke 2.0l diesel. Met 150 kW (204 pk) en 400 Nm aan koppel wordt hij gecombineerd met een S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en quattro ultra-technologie.
Als dashboard zien we een 12,3 duims scherm gecombineerd met een head-up display. Deze zijn instelbaar via het multifunctioneel stuur.
Het infotainment systeem is dan weer voorzien van een 10,1 duims aanraakscherm welke natuurlijk ook instelbaar en personaliseerbaar is.
Handig zijn ook de fysieke knoppen welke zich tussen de middenconsole en onder het infotainment systeem bevinden om airco en andere handigheden zoals driveselect, ESP, automatisch inparkeren enz te bedienen.
Plaatselijke veiligheidswaarschuwingen verwittigen de bestuurder voor voertuigen met pech, ongevallen, de staart van files, gladde wegen en mist. Online verkeersbordinformatie toont huidige en tijdelijke snelheidsborden of -schermen. On-street parking toont hoe groot de kans is om een parkeerplek in de straat te vinden en biedt aanvullende informatie zoals de tarieven of bewonersbeperkingen. De myAudi-app connecteert de auto nauw met de smartphone van de klant. Optionele hardwaremodules zoals de Audi phone box of het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System vullen het infotainmentsysteem aan.
Aan opties geen gebrek in deze Q5 zoals we dat ook gewoon zijn van Audi.
De materialen zijn zorgvuldig gekozen en van zeer goede kwaliteit.
Ook zijn er tal van rijhulpsystemen aanwezig in deze Q5. De door mij meest gebruikte is zeker de adaptieve cruise controle.
Wij kwamen trouwens aan een gemiddeld verbruik van ongeveer 5,5l/100 km en dat komt dan overeen met een actieradius van ongeveer 1100 km.
Deze in Mexico geassambleerde Audi kan je kopen vanaf 57.340,00 EUR.