Duo test van de Seat Arona FR en de Seat Arona Xperience.
SEAT heeft de nieuwe Arona een update gegeven. Aan de buitenkant versterkt SEAT het karakter van de stads-SUV maar de grote verandering zit hem in het interieur waar SEAT een moderne digitale designtoets aan geeft.
De Arona is een belangrijke pijler in het Seat gamma waardoor het ook logisch is dat het interieur een volledige gedaantewisseling onderging. Dit natuurlijk om mee te kunnen in de vernieuwde en steeds meer digitale wereld.
Zoals de titel het reeds zegt deden wij een duo test met zowel de nieuwe Arona Xperience en de FR.
Beiden voorzien van een 1.0 Eco TSI. De 1.0 benzine motor levert een maximum koppel van 200Nm en telt 110 paarden. Van 0-100km/h hebben beiden 10,3 seconden nodig.
Voor een stadwagen hoeft het natuurlijk ook niet veel meer te zijn.
Wel is het belangrijk dat een stadswagen voorzien is van de juiste rijhulpsystemen die het navigeren door de stad aangenamer maar ook veiliger maken. De steden worden alsmaar drukker en het kan dan geen kwaad om een paar helpende sensoren aan boord te hebben.
Zo helpt deze Arona ondermeer door de integratie van travel assist, Lane assist, Adaptieve Cruise Control en verkeersbordherkenning, wat hem meteen een van de veiligste in zijn segment maakt.
We hadden het over de buitenkant. Wat opvalt is het nieuwe SEAT logo.
Verder kreeg deze Arona een groter off-road karakter en werden voorspoiler en radiatorroosters aangepakt.
De verlichting werd ook onder handen genomen. Er werd gekozen voor 100% ledtechnologie welke de designelementen versterken en de zichtbaarheid verbeteren.
Achteraan werd het ontwerp versterkt door een nieuwe spoiler en diffusor.
De grote veranderingen werden aan het interieur aangebracht. Waar we toch kunnen spreken van een revolutie. Er werden nieuwe materialen gebruikt wat wel een positief gevoel van kwaliteit geeft.
Het zwevende scherm van het infotainmentsysteem valt natuurlijk direct op samen met het 10,15” groot Digital Cockpit scherm.
Het gebruik van het infotainmentsysteem vergt echter wel wat gewenning maar eenmaal je aangepast bent aan de menu stijl merk je dat er tal van mogelijkheden zijn. Ook is er spraakherkenning aan boord. Mij was niet direct duidelijk waar deze op reageerde maar na wat opzoekwerk kwamen we te weten dat deze wakker gemaakt wordt door “hola hola” te zeggen en dat dit eigen is aan het huismerk.
Connecteren en opladen van apparaten kan via 2 USB – C poorten.
Ook zijn er tal van connectiemogelijkheden die je al dan niet kan aanspreken met de ingebouwde eSIM. Android Auto en Apple CarPlay zijn tevens ook draadloos te verbinden.
In de FR-uitvoering vallen de verluchtingsroosters in Daring Red op. Bij de Xperience uitvoering zijn deze Aran green. In beide versies zijn deze gekleurde verluchtingsroosters voorzien van optionele ledverlichting.
Ook achterin is bij beide modellen die wij testen interieurverlichting voorzien.
De kofferruimte is met zijn 400liter zeker niet verkeerd.
Ik geef je hieronder ook nog wat extra info mee over de verschillende aandrijflijnen die beschikbaar zijn op de nieuwe Arona.
Alle benzinemotoren zijn uitgerust met turbo, directe brandstofinjectie, beschikbaar met drie opties 1.0 EcoTSI en een grotere 1.5 EcoTSI.
De 1.0 TSI van 95 pk (70 kW), gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, levert een koppel van 175 Nm met een uitstoot en brandstofverbruik van respectievelijk 121-132 g/km en 5,3-5,8 liter/100 km.
De laatste driecilinder levert 110 pk (81 kW)/200 Nm en wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een DSG 7-versnellingsbak met dubbele koppeling en stoot slechts 118-133 (DSG: 132-145) g/km uit met een verbruik van slechts 5,2-5,9 (DSG: 5,8-6,4) liter/100 km. Die efficiëntie gaat niet ten koste van de prestaties en het rijplezier. De nieuwe SEAT Arona haalt de 100 km/u dan ook nog steeds in slechts 10,6 seconden.
De grootste optie in het gamma is de viercilinder 1.5 EcoTSI, gekoppeld aan een DSG 7-versnellingsbak en voorzien van ACT (Active Cylinder Technology). Met een vermogen van 150 pk (110 kW)/250 Nm levert hij sterke prestaties die in balans zijn met de efficiëntie, waardoor de stads-SUV een topsnelheid van 210 km/u haalt, maar dan met een CO2-uitstoot van slechts 138-150 g/km en een verbruik van amper 6,1-6,6 liter/100 km op basis van de WLTP-testcyclus.
Naast het aanbod van benzinemotoren omvat de nieuwe SEAT Arona ook een CNG-versie. De 1.0 TGI-motor van 90 pk (66 kW), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, levert een koppel van 160 Nm. De integratie van de CNG-variant werd mogelijk gemaakt door het MQB AO-platform van de SEAT Arona, dat de positionering van de componenten vereenvoudigt en een sterk uitgangspunt vormt voor het dynamisch vermogen van de stads-SUV.
CNG blijft een erg belangrijke rol spelen in SEAT’s streven om de impact op het milieu te verminderen, maar zonder in te boeten aan rijgemak.
Een cng-voertuig vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 25% vergeleken met een gelijksoortige benzinemotor. Naast de voordelen op het vlak van milieu en belasting biedt TGI-technologie een buitengewoon lage kost per kilometer: tot 50% goedkoper dan een gelijksoortig model op benzine en 30% goedkoper dan een diesel.
Een Arona kan je kopen vanaf €20.000. De FR versie kan je kopen vanaf €26.310 en de Xperience kost je minimum €26.530.