VW T7 MULTIVAN 2.0TSI
De Volkswagen bus is al jaar en dag een icoon in de autowereld, dus de uitdaging voor Volkswagen was groot bij het ontwerpen van de nieuwe Multivan. De T7 Multivan kreeg een volledige maar dan ook echt volledige makeover, het is geen omgebouwde transporter meer maar staat voortaan op het modulaire MQB-platform van Volkswagen. Dankzij dit platform dat hij deelt met bijvoorbeeld de Golf stapt de T7 Multivan een heel nieuw tijdperk in, met nieuwe aandrijflijnen en een compleet nieuwe rijervaring.
Dankzij de opsplitsing van het gamma wordt er ook een duidelijker onderscheid gemaakt:
- De transporter T6.1 die het professionele gamma vertegenwoordigt.
- De ID.BUZZ en ID.BUZZ Cargo zal zich toespitsen op het stadsleven dankzij de twee zuiver elektrische modellen die later dit jaar verkrijgbaar zullen zijn.
- En tot slot de T7 Multivan die ontworpen is voor gezinnen met een actieve levensstijl maar zeker ook als taxishuttle inzetbaar is, komt in 2 maten namelijk de korte 4,97m en de lange 5,17m versie.
Dankzij het MQB-platform is de Multivan ook verkrijgbaar als plug-in hybride, de eHybrid, deze heeft een systeemvermogen van 218pk en 350Nm in combinatie met een 6 traps DSG automaat. Met deze versie kan je 50 kilometer puur elecktisch afleggen dankzij de 13kWh Li-ion batterij.
Maar de Multivan is ook verkrijgbaar als TSI versie en dit met een 1.5 (136pk) en 2.0 (204pk) viercilindermotor. Volkswagen koppelt elke Multivan standaard aan een DSG-7 automaat.
Een TDI versie van 150pk is ook leverbaar in de T7 Multivan.
Wij reden in de 2.0 TSI korte versie met 204pk die uitgerust was met de 6 zitplaatsen (2-2-2) in de Style uitvoering. De 2.0 TSI aandrijflijn sluit heel mooi aan bij het dynamische karakter van de nieuwe Multivan en toont zich heel vinnig en zuinig. Tijdens onze testweek kwamen we op een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100km en konden zo op 1 volle tank een afstand van 700km afleggen. De DSG doet moeiteloos zijn werk maar reageert soms wat traag.
Het interieur van de nieuwe Multivan is ook volledig nieuw ontworpen, het is grotendeels gedigitaliseerd en aangescherpt om alles zo eenvoudig mogelijk te maken. De Multivan staat bekend om zijn aanpasbaarheid met name de zetelopstelling en dat is bij deze versie zeker niet anders. De stoelen en het tafeltje zijn volledig opnieuw ontworpen en dankzij het railsysteem waar ze op gemonteerd zijn volledig aanpasbaar en verplaatsbaar. De vernieuwde zetels zijn 25% lichter geworden en wegen rond de 25kg het stuk en zijn zelfs allemaal uitgerust met zetelverwarming. In de 6 zits opstelling is er op elke rij een riante zit en beenruimte maar hierdoor boet je wat in aan koffer, 469 liter aan bagageruimte blijft er dan beschikbaar. De bestuurderszetel is elecktrisch verstelbaar, gekoeld en verwarmd en er is zelfs een massagefunctie beschikbaar.
De toegang voor de passagiers wordt voorzien door de 2 grote elecktrisch bediende schuifdeuren die door een voetbeweging makkelijk te openen zijn. De koffer is op dezelfde manier te bedienen.
Door het gedigitaliseerde dashboard toont alles zeer clean en strak, de verwarming en het volume zijn te bedienen door middel van de schuifregelaars onder de infotainment. Goed dat hier nog gebruik gemaakt wordt van fysieke knoppen. Het infotainment werkt aangenaam en intuitief en is uitgerust met draadloos Carplay. Onze testwagen was ook uitgerust met het Harman Kardon geluidssysteem dat door de 14 high-end luidsprekers een vermogen van 840 watt neerzet, dit zorgt voor een sublieme geluidsbeleving voor elke passagier.
Een andere nieuwigheid voor een Multivan zijn de interactieve IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen, die ook als optie worden aangeboden als alternatief voor de standaard ledkoplampen. Het functiepakket van de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen omvat onder meer Dynamic Light Assist (continu grootlicht zonder tegenliggers te verblinden) en dynamische bochtenverlichting (nauwkeurige verlichting van bochten). In het geval van de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen als een verdere koetswerkinnovatie: een verlichte led-dwarsbalk in het radiatorrooster als een verder element van de dagrijverlichting. De Style-uitrustingsversie is doorgaans voorzien van de verlichte dwarsbalk van het radiatorrooster. Alle nieuwe Multivans zijn ook standaard uitgerust met ledachterlichten.
Het gamma rijhulpsystemen is aanzienlijk uitgebreid. Afhankelijk van de uitrusting zijn er meer dan 20 systemen. De standaarduitrusting omvat altijd Car2X (standaard lokaal waarschuwingssysteem), het omgevingscontrolesysteem Front Assist met noodremfunctie in de stad, uitwijkondersteuning met de nieuwe afdraaihulp, verkeersbordenherkenning, het waarschuwingssysteem Lane Assist voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en snelheidsregelaar. Tot de innovatieve nieuwe systemen behoort de IQ.DRIVE Travel Assist, waarmee halfautomatisch rijden van 0 tot 210 km/u mogelijk is. Met de IQ.DRIVE Travel Assist smelten de nieuwe anticiperende automatische afstandsregeling ACC (langsgeleiding) en Lane Assist (dwarsgeleiding) samen tot een nieuw systeem dat het comfort en de veiligheid op middellange en lange afstanden aanzienlijk perfectioneert.
Alle beschikbare rijhulpsystemen van de Multivan:
- ACC met Stop & Go (automatische afstandsregeling)
- Area View (360-graden omgevingsbeeld via vier camera’s)
- Uitparkeerhulp met afdraaihulp
- Vertrekhulp bergop
- Car2X (plaatselijk waarschuwingssysteem)
- Emergency Assist (hulpstop in geval van nood)
- ESC met ABS, ASR, EDS
- Flankbescherming
- Front Assist met noodremfunctie in de stad
- Cruise control systeem met snelheidsbegrenzer
- DRIVE Travel Assist (automatisch rijden, niveau 2)
- Lane Assist (rijstrookassistent)
- Light Assist (grootlichtassistent)
- Vermoeidheidsdetectie
- Anti-multicrashremfunctie
- Parkeerhulp
- ParkPilot (afstandswaarschuwing)
- Proactieve bescherming van de inzittenden
- Rear View (achteruitrijcamera)
- Bandenspanningscontrole
- Side Wind Assist
- Side Assist (rijstrookwisselassistent) met uitstapwaarschuwing
- Trailer Assist (aanhangwagenmaneuvreerhulp)
- Verkeersbordenherkenning
De vernieuwde Multivan rijdt even aangenaam als hij eruitziet. Dankzij het MQB platform komt hij met interessante aandrijflijnen, met de 2.0 TSI aandrijflijn wordt de Multivan een plezier om mee te rijden, is vinnig en zuinig en heeft een aangenaam direct stuurgevoel. De afwerking werd tot in de puntjes verzorgd en het comfort voor de passagiers is heel aangenaam. De beperkte kofferruimte maakt hem net iets minder praktisch maar mits de zetels wat aan te passen perfect te counteren.
Een T7 Multivan kan je bestellen vanaf 43450€, de door ons geteste versie kwam met het stevige prijskaartje van 77000€ inclusief btw.